Bredbånd vs. Netexpress
Fra : AKB

Dato : 04-06-01 01:46

Jeg sidder og forsøger at sammenligne de 2 produkter og så vidt jeg kan se
er den eneste nævneværdige forskel at man med netexpress får en router med
mens man skal betale for denne med bredbånd. Er der nogen grund til at vælge
bredbånd? det er vist 15kr billigere om måneden end netexpress + tlf.
abonnoment.

Vi har 2-3 pc'er i huset som nu er forbundet i et netværk. Hvis vi får
bredbånd er det så nok at forbinde via en hub?
Alle computere skal gerne kunne være online på samme tid.
Har man altid en fast ip eller skal man vælge mellem fast ip og dynamisk?

Anders

Fra : Ivar Madsen

Dato : 03-06-01 17:57

On Sun, 3 Jun 2001 17:45:42 -0700, "AKB" <redakula@yahoo.com> wrote:

>Jeg sidder og forsøger at sammenligne de 2 produkter og så vidt jeg kan se
>er den eneste nævneværdige forskel at man med netexpress får en router med
>mens man skal betale for denne med bredbånd.

Der er ikke brug for router ved BB.

>Er der nogen grund til at vælge
>bredbånd? det er vist 15kr billigere om måneden end netexpress + tlf.
>abonnoment.

Du undgår besværlighederne ved NAT mht. programmer som ICQ netmeting
og flere ander.

>Vi har 2-3 pc'er i huset som nu er forbundet i et netværk. Hvis vi får
>bredbånd er det så nok at forbinde via en hub?

Njaen, det er nok at forbinde dem via en HUB, men du har ikke nogen
garenti for at alle computer får tildelt en IP i samme subnet, dvs. at
du risikere at trafikken mellem dine computer skal en tur over
ADSL'en. Der findes dog en workaround for dem der har mod på at ænder
i reg.data.basen, mon ikke at der inden længe vil komme noget
automatik til at fortage ændringen der medføre at udover den dynamiske
IP får netkortet/computeren også en fast IP, hvorved at computerne vil
kunne sende data til hinanden udenom ADSL'en.

>Alle computere skal gerne kunne være online på samme tid.
>Har man altid en fast ip eller skal man vælge mellem fast ip og dynamisk?

Du kan ikke få mere end en fast IP. Jesper Skriver har skrevet at det
ikke er teknisk muligt at have både dynamiske og fast IP, BB sælger
siger at det er muligt at tilkøbe dynamiske IP'er til en fast IP.
Hvem man der skal tro på, teknikkeren der ikke har kunnet forklare så
man forstå meningen med det, eller sælgeren?

Fra : Lars

Dato : 03-06-01 19:03

On Sun, 03 Jun 2001 18:57:18 +0200, Ivar Madsen
<news-12-04-01@nemo.dyndns.dk> wrote:

> [...]
>Hvem man der skal tro på, teknikkeren der ikke har kunnet forklare så
>man forstå meningen med det, eller sælgeren?

Jeg ville sætte mine penge på teknikkeren, men jeg ville håbe at
det var sælgeren der havde ret :)

vh
--
Lars,
<http://home3.inet.tele.dk/hgaarde/>

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 03-06-01 22:09

Lars <go_ahead..._spam_this_address@tlaloc.dk> wrote:

>Jeg ville sætte mine penge på teknikkeren

Det ville jeg sandelig også.

Forklaringen er jo nok at hvis man havde mere end én IP-adresse hvoraf (mindst) én var
fast, så skulle dhcp-serveren have en måde at kende den maskine der skal have den faste
adresse fra de andre. Det kan kun gøres vha. netkortets MAC-adresse (som jo ændrer sig
hvis man skifter netkort), og jeg kan godt forstå at TDC ikke ønsker at have bøvlet med at
skulle registrere hvilken MAC-adresse hos kunden der skal have den faste IP-adresse.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Ivar Madsen

Dato : 03-06-01 22:47

On Sun, 03 Jun 2001 23:08:39 +0200, Jesper Dybdal
<jdunet@u5.dybdal.dk> wrote:

> [...]
>skulle registrere hvilken MAC-adresse hos kunden der skal have den faste IP-adresse.

Den forklaring lyder fornuftig, det er alså ikke en teknisk umulighed,
men et problem med opsætningen de ikke har kunnet løse på en smart
måde.
Men jeg har forstået på anden tråd, at det er muligt at sætte en fast
IP op på et netkort, som overtager kontrolen med hvilken IP kortet
skal have fra DHCPserveren. Kan man ikke lave et program som sætter
den faste IP på den maskine, sådan så selv Fru Jensen kan finde ud af
det?
Det er jo ikke nok at lave det så nørd'en kan, Fru Jensen skal også
kunne,,,

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-06-01 00:24

"Jesper Dybdal" <jdunet@u5.dybdal.dk> skrev i en meddelelse
> jeg kan godt forstå at TDC ikke ønsker at have bøvlet med at
> skulle registrere hvilken MAC-adresse hos kunden der skal have den faste
IP-adresse.

Tja, man kunne lave en side som man besøgte hver gang man fik nyt netkort.
Webspeed k2 er også låst på mac-adresser og her fungerer det nogenlunde på
den måde.

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Arild Ehrenskjöld

Dato : 04-06-01 19:00

> [...]

>Du kan ikke få mere end en fast IP. Jesper Skriver har skrevet at det
>ikke er teknisk muligt at have både dynamiske og fast IP, BB sælger

Men hvad så med flere faste IP'er?

>Hvem man der skal tro på, teknikkeren der ikke har kunnet forklare så
>man forstå meningen med det, eller sælgeren?

Teknikeren. Til hver en tid.
--
Best regards,
Arild Ehrenskjöld

Fra : Allan Olesen

Dato : 04-06-01 10:36

Arild Ehrenskjöld <lth@solin.dk> wrote:

>Men hvad så med flere faste IP'er?

Det ville vel også give TDC problemet med, at de skulle vide, hvilken
MAC-adresse, der hører til hvilken ip. Dvs. at hver gang man skifter
netkort, skal man have TDC til at ændre dhcp-opsætningen.

Og da det tydeligvis ikke er populært, at TDC tager penge for
konfigurationsændringer, har man nok simpelthen fravalgt muligheden
for at slippe for bøvl.

--
Allan Olesen, Lunderskov
Hvorfor er det kun Nej-sigerne, der må køre 55 i byen?

Fra : Arild Ehrenskjöld

Dato : 05-06-01 02:19

On Mon, 04 Jun 2001 11:36:09 +0200, Allan Olesen
<aolesen@post3.tele.dk> wrote:

>Det ville vel også give TDC problemet med, at de skulle vide, hvilken
>MAC-adresse, der hører til hvilken ip. Dvs. at hver gang man skifter
>netkort, skal man have TDC til at ændre dhcp-opsætningen.

Okay. Det lyder palusibelt. Jeg troede til at starte med at de
tildelte faste IP'er fra én pool og dynamiske fra en anden, og at det
var det der forhindrede at man kunne få både dynamiske og faste IP'er.

Man behøvede jo strengt taget hellere ikke at DHCP'e IP'erne - de
kunne vel bare hardconf'es og så, behøvede TDC ikke holde styr på
noget som helst. Det kunne overlades helt til brugeren.
--
Best regards,
Arild Ehrenskjöld

Fra : Allan Olesen

Dato : 05-06-01 11:36

Arild Ehrenskjöld <lth@solin.dk> wrote:

>Man behøvede jo strengt taget hellere ikke at DHCP'e IP'erne

Hvis man skal tro, hvad Jesper Skriver har skrevet i en intern
TDC-gruppe - og det skal man som udgangspunkt altid - så vil det
aktuelle setup ikke virke, hvis man konfigurerer sin faste ip statisk.
Der /skal/ bruges DHCP.

Jeg gætter på, at det er noget med, at TDC's ende først åbner
forbindelsen, efter den har modtaget og besvaret en DHCP-forespørgsel,
men jeg aner intet om det.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 05-06-01 12:28

On Tue, 05 Jun 2001 12:36:26 +0200, Allan Olesen wrote:

> [...]
>
>Jeg gætter på, at det er noget med, at TDC's ende først åbner
>forbindelsen, efter den har modtaget og besvaret en DHCP-forespørgsel,

Korrekt, det er alm. ethernet i kunde enden, men er det ikke i central
enden, og her virker arp m.m. ikke som det normalt gør på ethernet, netop
for man ikke kan hijack'e ip adresser (og/eller mac adresser), så man har
ikke hul igennem (hverken ind eller ud) for andre ip adresser end dem
som er tildelt via DHCP.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Arild Ehrenskjöld

Dato : 06-06-01 06:28

<aolesen@post3.tele.dk> wrote:

> [...]
>TDC-gruppe - og det skal man som udgangspunkt altid - så vil det
>aktuelle setup ikke virke, hvis man konfigurerer sin faste ip statisk.

Okay. Jeg er ikke TDC kunde, så jeg har beklageligvis ikke adgang til
Jesper Skriver's indsigter i de interne grupper.

>Jeg gætter på, at det er noget med, at TDC's ende først åbner
>forbindelsen, efter den har modtaget og besvaret en DHCP-forespørgsel,
>men jeg aner intet om det.

Could very well be. Tak for hjælpen.
--
Best regards,
Arild Ehrenskjöld

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-06-01 10:32

On Mon, 04 Jun 2001 10:59:43 -0700, Arild Ehrenskjöld <lth@solin.dk>
wrote:

>Men hvad så med flere faste IP'er?

Se ovenstående,,,

Fra : Jesper Skriver

Dato : 04-06-01 22:58

On Mon, 04 Jun 2001 10:59:43 -0700, Arild Ehrenskjöld wrote:

>Men hvad så med flere faste IP'er?

Det kan du ikke få på BB|ADSL.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456