Hulelegende cichlider
Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 03-06-01 16:15

Hej NG

Jeg har nu fået bugt med den sygdom jeg havde slæbt med hjem i
akvariet med de første fisk. Midt under behandlingen lagde det ene
sommerfugle cichlider æg på et blad af en kæmpe valesneria i et
baghjørne. De passede fint på dem i næsten 2 dage, hvorefter de
forsvandt. Men det var også 7. dag i behandlingen hvor de ikke blev
fodret, så de blev nok sultne

Jeg har lige stuvet mine trærødder lidt mere sammen i den ene ende.
Det er faktisk blevet helt godt syntes jeg Der er masser af hule
muligheder. Desværre er sommerfuglecichliderne jo ikke særlig
interesseret i det, så mit spørgsmål er.

Hvilke mindre hulelegende cichlider findes der ? De skal have et
temperament så de kan gå sammen med sort neon, panser maller og
sommerfugle cichlider. Og så skal de være gode med mine planeter.
Jeg har tidligere haft kribensis, og har kun godt at sige om dem. Men
jeg ville gerne prøve noget nyt, og det gjorde heller ikke noget hvis
det var en sydamerikansk cichlide.

Forslag modtages med kyshånd.

/Esben

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 03-06-01 17:44

Esben Haabendal Soerensen
> [...]
> baghjørne. De passede fint på dem i næsten 2 dage, hvorefter de
> forsvandt. Men det var også 7. dag i behandlingen hvor de ikke blev

Eller også er vandet for hårdt, og æggene døde.

> Hvilke mindre hulelegende cichlider findes der ? De skal have et
> temperament så de kan gå sammen med sort neon, panser maller og
> sommerfugle cichlider. Og så skal de være gode med mine planeter.

Mange Apistogramma-arter, f.eks. A. nijsseni. Hyggelig lille fisk.
Eller måske den flotte lille Nannacara anomala, som har bedre
chancer for at få levedygtige æg i hårdt vand.

/Jonas

Fra : Arild Madsen

Dato : 03-06-01 19:38

Jonas Jacobsen wrote:

> [...]
> Eller måske den flotte lille Nannacara anomala, som har bedre
> chancer for at få levedygtige æg i hårdt vand.

Jeg er enig i at mange apistogramma arter burde passe fint, men A.
nijsseni krever meget blødt vann og ideelt en pH på ca 5.5 for å få
eggene til å klekke. Apistogramma cacatuoides er en del lettere å få til
da den klarer hardere vann og en høyere pH.
Ellers så er jeg enig i at Apistogramma Nijsseni er en nydelig fisk hvor
både hunnen og hannen er vakre.
Arild Madsen

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 03-06-01 20:02

Arild Madsen <Arild.nospam.madsen@whoever.com> writes:

> [...]
> da den klarer hardere vann og en høyere pH.
> Ellers så er jeg enig i at Apistogramma Nijsseni er en nydelig fisk hvor

Ok, men er de godt nok hulelegende ??

Med hensyn til akvarium med lav pH værdi. Hvordan håndteres det ?
Er det nok at køre med tørvefilter i sin spandpumpe ? Og hvordan
forholder man sig med vanskifte i sådanne akvarier ?

/Esben

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 03-06-01 20:34

Det kan der være noget om. Det er et stykke tid siden jeg selv gjorde
noget særligt ved Apisto'er. Jeg er nok lidt "rusten"

Esben Haabendal Soerensen skrev:
> Ok, men er de godt nok hulelegende ??

Jeps. I f.eks. indersiden af en væltet halv kokosnøddeskal har jeg haft A.
nijsseni æg adskillige gange. At de aldrig er blevet til noget er en anden ting.
Se ovenfor i Arilds forklaring.

> Med hensyn til akvarium med lav pH værdi. Hvordan håndteres det ?
> Er det nok at køre med tørvefilter i sin spandpumpe ? Og hvordan
> forholder man sig med vanskifte i sådanne akvarier ?

Det er en videnskab i sig selv. Hvis du er så heldig at være koblet på
en nyhedsserver med lang nok retension vil du kunne finde en hel del
snak om emnet i gamle indlæg. Ellers brug Google. Jeg har ikke lige
tiden for nuværende til den store udredning. Jeg er heller ikke blandt
gruppens reelle kapaciteter på området. Men kort fortalt handler det
om karbonathårdhed/bufferkapacitet, samt noget der kan syrne vandet
på en "regulerbar" måde. Hold dig fra produkter baseret på fosfor-
syre (bare min mening). Selv afhærder jeg med oxalsyre; en metode
jeg kan forstå er lidt utraditionel, men jeg finder den yderst enkel,
effektiv, nem at håndtere og tilmed billig. Derudover tilsætter jeg til-
strækkeligt med CO2 til at holde en passende pH. Det falder ikke i
min personlige smag at filtrere over tørv, så ud over et enkelt
kortvarigt eksperiment er det ikke noget jeg har gjort i. Og ser heller
ikke nogen rimelig grund til at prøve det igen.
"Min" metode giver et mindre problem i forbindelse med vandskifte,
men ikke større end at bare skiftene er relativt små, og det nye vand
tilsættes forholdsvis langsomt med fuld damp på CO2'en registrerer
jeg som regel ikke pH-udsving større end ~0,2.
Hvis ikke man sætter sig bare nogenlunde ind i den kemiske bag-
grundsviden omkring syrer, buffer o.lign. kan alt dette virke frygteligt
kompliceret. Det er det egentlig ikke, når man først har forstået de
basale ting.
En pH på 5,5 som Arild nævner er idéel til mange Apistogramma-
arter har jeg svært ved at se som særligt ønskværdig i et akvarie,
alene af den grund at det bliver kompliceret at holde pH'en stabil
på så surt et niveau. Pludselig er bufferen "brugt op" og pH crasher
til f.eks. ~4,4. Skidt, meget skidt...

Mvh Jonas

Fra : Arild Madsen

Dato : 03-06-01 21:47

Jonas Jacobsen wrote:

> Pludselig er bufferen "brugt op" og pH crasher
> til f.eks. ~4,4. Skidt, meget skidt...
>
> Mvh Jonas
Sant nok, men fort gjort og med bløtt vann er det meget fort gjort.
Senket nylig pH i et akvare litt for fort og mye.( Har planer om å prøve
å få et nytt kull fra Apistogramma nijsseni)
Det endte med at en del av plantene gikk i oppløsning i løpet av et døgn
og alle sneglene døde, men fisken klarte seg bra :)

Arild

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 03-06-01 20:00

"Jonas Jacobsen" <jonas@bgprint.dk> writes:

> Esben Haabendal Soerensen
>
> Eller også er vandet for hårdt, og æggene døde.

De var blevet en del mørkere før de forsvandt. Er det normalt, eller
et tegn på at æggene gik til ? Det er jo nok ikke usandsynligt at de
ikke kunne klare en faunamor kur.

> Mange Apistogramma-arter, f.eks. A. nijsseni. Hyggelig lille fisk.
> Eller måske den flotte lille Nannacara anomala, som har bedre
> chancer for at få levedygtige æg i hårdt vand.

Er Apistogramma hulelegende ? Jeg troede de var fritlegende ligesom
sommerfugle cichlider.

/Esben

Fra : Søren Lange

Dato : 04-06-01 12:03

Neolamprologus brevis, en lille sjov fætter der ynder sneglehuse. Prøv at
søge efter den på yahoo/goggle. En meget flot, men territorial fisk, bliver
dog ikke ret stor, maks 5 cm. En rigtig flot fisk, hidsig dom bare pokker.
Kender en der havde den til at gå med oscar, og oscars'ene fik nogen på
tuden hvis de kom for tæt på territoriet

--
MVH.:
Søren Lange

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 04-06-01 12:29

"Søren Lange" <soeren-lange@mail1.stofanet.dk> writes:

> [...]
> Kender en der havde den til at gå med oscar, og oscars'ene fik nogen på
> tuden hvis de kom for tæt på territoriet

Ok. Lyder ikke helt til at leve op til mit krav om et "selskabeligt"
temperament.

/Esben

Fra : Martin Heller

Dato : 04-06-01 13:25

Esben Haabendal Soerensen <esben@haabendal.dk> skrev i en
> [...]

Nu er N. brevis vel ikke det mest naturlige valg til et beplantet
akvarium med mange rødder, selvom det er en sjov og spændende
lille cichlide. Det er heller ikke kun store fisk, som får tæv, Når
jeg renser mine akvarier med N. brevis, angriber de tit mine
hænder, hvis jeg kommer for tæt på. Det gør faktisk mere ondt
end man skulle tro - deres ringe størrelse taget i betragtning.

> Ok. Lyder ikke helt til at leve op til mit krav om et "selskabeligt"
> temperament.

Hvis det skal være sydamerikanere er Apistogrammaerne som
nævnt selvfølgelig en mulighed. Ellers er Skakbrætcichliden
(D. filamentosus) også en flot lille cichlide.

En anden mulighed er A. thomasi, som er en af mine personlige
favoritter. Den er godt nok hverken Sydamerikansk eller huleleger,
men den er en meget flot og fredelig cichlide, som befinder sig
godt i beplantede akvarier med mange skjulesteder. Den er heller
ikke svær at få til at lægge æg, men det kan godt være svært at
få dem til at passe på æg og unger efter et par dage.

Fra : Jan Boegh

Dato : 04-06-01 18:33

"Martin Heller" <heller@email.dk> wrote in message

....og hvis det drejer sig om hulelegere kan jeg ikke lade være med at minde
om en af slagsen, der godt nok ikke er en cichlide: nemlig den lille
hyggelige fætter med navnet Badis badis.

mvh
Jan

Fra : Aardvark

Dato : 04-06-01 12:59

Har også selv sneglehuse chichlider....nemlig Ocelatus....
En spændende fisk, men ja...ret aggressiv...men ikke så meget overfor andre
fisk, mere for artsfæller...men det kommer oftest kun til skin-kampe...den
eneste de angriber koporligt..er...mig

Den bliver ikke særlig stor..omkring 5-7 cm..., og er ret nem at holde.

/Brian