semi-nubi har problemer med xml i MS Inter~
Fra : Egon Kidmose

Dato : 17-07-05 19:50

Jeg har skrevet en Meget simpel xml side, som jeg sagtens kan se
i firefox men med Iexplorer får jeg følgende fejl:

XML-siden kan ikke vises
XML-kan ikke vises ved hjælp af typografiarket . Ret fejlen, og
klik derefter på knappen Opdater, eller prøv igen senere.
Systemet kunne ikke finde det angivne objekt. Der opstod en fejl
under behandling af ressourcen
'http://80.165.181.187/DTD/xhtml1-strict.dtd'.

Når min midlertidige server kører kan siden nås på
http://80.165.181.187/leg.xml

Hvad skyldes fejlen?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-07-05 21:15

Egon Kidmose wrote:
> Jeg har skrevet en Meget simpel xml side, som jeg sagtens kan se
> i firefox men med Iexplorer får jeg følgende fejl:

> Hvad skyldes fejlen?

Fejlen skyldes, at IE ikke forstår xml. omdøb din fil til leg.html, så kan
IE også lege med.

PS. dit link til css:

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style/style.css"></link>

er ikke efter bogen, selv om validatoren godtager det. Det bør se sådan ud:

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style/style.css" />

PPS. din første kodelinje

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>

sætter IE i quirks-mode, skift den ud med denne linje efter <head>:

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Egon Kidmose

Dato : 17-07-05 21:35

Mange tak for hjælpen.
Nu kører det bare:P
Når jeg en dag tjener miliarder på skidtet så skal jeg huske dig;)

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 18-07-05 12:14

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> writes:

> [...]
>
> er ikke efter bogen, selv om validatoren godtager det. Det bør se sådan ud:
>
> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="style/style.css" />

De er lige korrekte som XHTML, og betyder præcist det samme.

Det anbefales at *hvis* man skriver XHTML *og* vil lade browseren
fortolke det som HTML, så bruger man den anden notation, fordi
det er en "mindre" fejl at have en forkert attribut end et forkert
slut-tag. (Det er så lidt mistforstået, da "<foo /" faktisk betyder
noget andet i SGML).

En mere korrekt løsning er ikke at sende XHTML til browsere der
ikke forstår det.

Endnu en ting der kun virker for HTML og ikke for (korrekt tolket) XHTML,
hvor hele dokumentet parses før det fortolkes. Der skal man enten bruge
xml-erklæringen (som jo som bekendt forstyrrer IE) eller få serveren
til at sætte Content-Type.

Min anbefaling er ikke at sende XHTML til IE. Det er spild af energi
at forsøge at lave XHTML som ikke giver problemer når det fortolkes
som HTML, energi som lige så godt kunne bruges på at lave en god
HTML-side, eller en transformation fra XHTML til HTML (sådan en findes
sikkert i forvejen).

/L

Fra : Egon Kidmose

Dato : 17-07-05 21:18

> [...]
> Systemet kunne ikke finde det angivne objekt. Der opstod en fejl

Nu har jeg hentet de filer den siger den mangler og placeret dem i
mappen DTD/

Nu dukker html koden blot op istedet:S

Er det fordi min server ikke er up2date?