Hjælp til glasfiber..
Fra : Q

Dato : 16-07-05 22:52

Jeg skal have konstrueret nogle emner i glasfiber, men jeg er en kende lost
mht. hvordan jeg gør, og tænkte at dette nok var den mest relevante gruppe
( Hvis ikke er i meget velkomne til at henvise til en anden gruppe )

Jeg skal i forb. med lidt lyd-fusk have konstrueret et par halvstore tragte
i glasfiber..

Eneste krav er reelt set at overfladen ind mod formen bliver glat.. bagsiden
er jeg sådanset hamrende ligeglad med..

Jeg har lavet formen som glasfibrene skal lægges på, men inden jeg går
videre har jeg lige et par spørgsmål:

1: Polyester, hærder og glasfibre kan jeg finde i Biltema - Er der andre
ting /kemikalier jeg skal bruge?.. Jeg kan se de har Gelcoat, men hvad
bruger jeg det til?..

2: Andre leverandører af glasfiber-ingredienser i Aalborg-området, som er
billigere?... Jeg regner med at skulle bruge et par kg i alt..

3: Nogen der har en trin for trin guide til at arbejde i glasfiber eller har
lyst til at demonstrere deres evner?

4: Prisen for biltemas glasfibre virker lidt hamper.. Er der nogen der har
en ide om jeg kan bruge alm. glasvæv fra malerbutikken til de yderste lag,
hvor det visuelle ikke er vigtigt? Eller er det i virkeligheden bare mig der
ikke har et begreb om hvad den slags koster

5: Hvad gør jeg for at få emnet fri af formen når skidtet er hærdet?.. Noget
der kan smøres på formen?

På forhånd tak for hjælpen!

/peter

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-07-05 01:04

"Q" <Q@Q.Q> skrev

> Eneste krav er reelt set at overfladen ind mod formen bliver glat..
bagsiden
> er jeg sådanset hamrende ligeglad med..

Det bliver den kun hvis formen også er glat. Du får en *nøjagtig* kopi af
din form, så er den ikke 1000% glat, så bliver dit emne det heller ikke.
Men så kan du jo bare slibe og polere efterfølgende, hvis du ellers kan få
hånden ind i hornet...

> 1: Polyester, hærder og glasfibre kan jeg finde i Biltema - Er der andre
> ting /kemikalier jeg skal bruge?.. Jeg kan se de har Gelcoat, men hvad
> bruger jeg det til?..

Gelcoat er indfarvet polyester. Hvis du lægger et godt lag af det på først
eller sidst**, så er det den overflade du får.
**(naturligvis afhængigt af, om du har en positiv eller negativ form)

> 2: Andre leverandører af glasfiber-ingredienser i Aalborg-området, som er
> billigere?... Jeg regner med at skulle bruge et par kg i alt..

Nærmeste bådebygger eller vindmøllefabrikant, men næppe hvis du ikke skal
bruge mere end det.

> [...]
der
> ikke har et begreb om hvad den slags koster

Glasfiber 300 gr koster nok 15-30 pr kvadratmeter hos en bådebygger.
Glasfiber er ikke bare glasfiber. Det er hakket måtte og pulverspundet
måtte. det er pulveriseret polyester, som er lagt ind i fiberen for at den
skal suge bedre.

Jeg har eksperimenteret en del med almindeligt glasvæv, når jeg havde
overskudspolyester. Til det formål kan du godt bruge det, men ikke til
bådbrug. Ellers brug glasfilt til slut. Det er faktisk det, jeg har
eksperimenteret mest med, fordi det giver en utrolig fin overflade. Jeg har
brugt det to gange som afslutning, når jeg har lagt glasfiber/polyester på
trædæk, og det holder da endnu ved jeg.

Hvor store er de horn?

Medmindre de horn er ganske små, så kommer du ikke langt med den mængde du
omtaler. En anden ting er, at du skal regne med, at de bliver rimeligt
tunge, hvis de skal have anvendelig styrke. Afhængigt af formen på emnet, så
vil jeg tro, at du skal op på 10mm. Navnlig på de store flader skal du have
en vis styrke, ellers blævrer og vibrerer det hele bare i takt med musikken

> 5: Hvad gør jeg for at få emnet fri af formen når skidtet er hærdet?..
Noget
> der kan smøres på formen?

ja, formvoks er glimrende

Alternativt kan du bruge vitawrap, men det afhænger meget af, hvordan din
form ser ud. Har du nogle foto?

Jeg vil gætter på, at du tænker på at lægge fiberen uden på formen, og så
kan du ikke bruge vitawrap, fordi det giver ikke en glat overflade.

Claus

Fra : Q

Dato : 17-07-05 02:24

> [...]
> Men så kan du jo bare slibe og polere efterfølgende, hvis du ellers kan få

Formen er lavet på en drejebænk, men det er selvf. MDF.. Skal den have en
gang polyester ?

> Gelcoat er indfarvet polyester. Hvis du lægger et godt lag af det på først
> eller sidst**, så er det den overflade du får.
> **(naturligvis afhængigt af, om du har en positiv eller negativ form)

Formen er negativ.., altså den passer ind i hornets munding..

> Nærmeste bådebygger eller vindmøllefabrikant, men næppe hvis du ikke skal
> bruge mere end det.

Se nedenfor..

> der
>
> Glasfiber 300 gr koster nok 15-30 pr kvadratmeter hos en bådebygger.

9 kvadratmeter ( 10*0.9 meter ) koster 199,- i Biltema..
En rulle glasvæv koster vist noget mindre..

> [...]
> bådbrug. Ellers brug glasfilt til slut. Det er faktisk det, jeg har
> eksperimenteret mest med, fordi det giver en utrolig fin overflade.

Dvs. glasfiberguf fra Biltema som inderste ( altså det synlige ) lag og
glasvæv fra kælderen til resten?

>Jeg har
> brugt det to gange som afslutning, når jeg har lagt glasfiber/polyester

> trædæk, og det holder da endnu ved jeg.
>
> Hvor store er de horn?

Godt 20 cm dybe med mundingsdiameter ca. 45 cm ....

> [...]

have
> en vis styrke, ellers blævrer og vibrerer det hele bare i takt med

De kommer ikke til at sige noget under 300 Hz, skal ikke bære noget vægt og
kun bruges hjemme i stuen, men du har da nok ret i at jeg ikke slipper med 2
mm .. Er vi ude i en 5 kg bøtte polyester?

> Noget
>
> ja, formvoks er glimrende

Formvoks??.. Hvor / hvad dælen??

> [...]
>
> Jeg vil gætter på, at du tænker på at lægge fiberen uden på formen, og så
> kan du ikke bruge vitawrap, fordi det giver ikke en glat overflade.

Har ikke fotos, men du har ret.. Så enellerandens hjemmeside, hvor
vedkommende havde brugt talkum.. Nogen ide om hvor effektivt det er ?
Skidtet skal alligevel lakeres efterfølgende..

/peter

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-07-05 03:28

"Q" <Q@Q.Q> skrev

> Formen er lavet på en drejebænk, men det er selvf. MDF.. Skal den have en
> gang polyester ?

Nej for fanden da!

Det suger jo ind i træet og polyester hæfter fremragende på polyester

Hvis du absolut skal give formen en behandling, så skal det enten være ren
epoxy eller noget plastik af en slags. Der findes specielprodukter til
formbehandling, men det er næppe pengene værd.

> Formen er negativ.., altså den passer ind i hornets munding..

Hvilket betyder, at det er laget mod træet, som giver hornets inderside.
Så rul den pænt og jævnt ind i vitawrap, og smør den godt med formvoks eller
noget PVA slipmiddel, inden du starter med at støbe. Så er den lige til at
trække af efter hærdning. Problemet er så bare, at du muligvis kan se en
lille smule af sporene efter folien, så måske er det bedst kun at bruge godt
med formvoks. Køb evt en lille bøtte topcoat og start med det, så burde du
få en fin overflade i hornet.

> 9 kvadratmeter ( 10*0.9 meter ) koster 199,- i Biltema..
> En rulle glasvæv koster vist noget mindre..

Når det er som du beskriver, så skal du bruge rigtig pulverspundet måtte.
Ellers er jeg bange for, at det ikke bliver stift nok og at det kan finde på
at delaminere. Der skal trods alt en del lag til

> Dvs. glasfiberguf fra Biltema som inderste ( altså det synlige ) lag og
> glasvæv fra kælderen til resten?

Nej, det er der ingen grund til. Brug udelukkende rigtig måtte og afslut med
enten gelcoat eller godt med polyester. Udvendigt kan du jo nemt slibe det
helt glat.

> Godt 20 cm dybe med mundingsdiameter ca. 45 cm ....

Du skal nok op i en lagstykkelse på 4-5 mm og det er nok omkring 7-10 lag
afhængigt af fibertykkelsen, håndelag osv. Men hvis du venter nogle dage med
at afslutte med gelcoat, så kan du jo altid lægge flere lag på, hvis du
synes, at det er for lidt. Men husk så, at der skal slibes inden næste
behandling. Hvis du vil lakere, så skal du ikke afslutte med gelcoat.

> mm .. Er vi ude i en 5 kg bøtte polyester?

Ja, det vil jeg mene. Regn med ca 500 - 750 gr. pr. kvadratmeter pr lag...

> Formvoks??.. Hvor / hvad dælen??

Sælges normalt samme sted som polyester. Der finde også noget, der hedder
PVA slipmiddel.

> Har ikke fotos, men du har ret.. Så enellerandens hjemmeside, hvor
> vedkommende havde brugt talkum.. Nogen ide om hvor effektivt det er ?
> Skidtet skal alligevel lakeres efterfølgende..

Er du sikker på det?

Jeg har aldrig før hørt at man bruger talkum som slipmiddel til
polyester....Jeg bruger det selv som fortykkelsesmiddel til lim, polyester
og epoxy, men det kan da godt være, at det kan bruges, men jeg stiller mig
nu tvivlende, det lyder ikke spor logisk i mine øre.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-07-05 03:46

"Q" <Q@Q.Q> skrev

> Formen er lavet på en drejebænk, men det er selvf. MDF.. Skal den have en
> gang polyester ?

Jeg ville simpelthen købe en dåse spraylim i Biltema, og så rulle et lag
halvtykt plastik på formen. På den måde er du stensikker på, at fiberen ikke
sætter sig, og du får stadig en pæn overflade.....

Men det skal være noget af det gode, gennemsigtige tykke plastik. Alm. sorte
affaldssække duer ikke, det ligger ikke glat nok.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-07-05 11:59

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> Men det skal være noget af det gode, gennemsigtige tykke plastik. Alm.
sorte
> affaldssække duer ikke, det ligger ikke glat nok.

Hvilket selvfølgelig er plasktik til dampspær, som kan købes i et
byggemarked...

Claus