Har alle mobiltelefoner den samme sendevid~
Fra : Jakob Munck

Dato : 16-07-05 08:25

Når jeg ligger i min sofa i stuen og snakker i mobiltelefon, sker det en
gang imellem at forbindelsen falder ud. Det tyder på at afstanden til
nærmeste sendemast er for lang eller at forbindelsen af andre årsager ikke
er god. Men har det noget med mobiltelefonen at gøre? Jeg har en Nokia 3510i
som i øvrigt virker fint.

Har alle mobiltelefoner på markedet ikke den samme sendestyrke?
Er der grund til at tro at når den ene mobil ikke kan skabe en sikker
forbindelse, så kan en anden mobil gøre det??

v.h.
Jakob

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 16-07-05 08:33

> Har alle mobiltelefoner på markedet ikke den samme sendestyrke?

Nej, det afhænger af mange ting. De forskellige producenter benytter
forskellige typer af antenner. Derudover afhænger det af coveret på
telefonen, om det er en klaptelefon osv.

--
Mvh.
Jeppe Vestergaard, Aalborg

Fra : Jakob Munck

Dato : 16-07-05 09:48

> Nej, det afhænger af mange ting. De forskellige producenter benytter
> forskellige typer af antenner. Derudover afhænger det af coveret på
> telefonen, om det er en klaptelefon osv.

Hvilke telefoner har så den længste sendevidde?

v.h.
Jakob

Fra : Morten S Hansen

Dato : 17-07-05 11:15

"Jakob Munck" <jm2_fjern_dette@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der grund til at tro at når den ene mobil ikke kan skabe en sikker
> forbindelse, så kan en anden mobil gøre det??

Ved at min egen SonyEricsson T610 har væstentlig dårligere antenne end min
lillebrors Nokia 6230.
Har hørt at SE generelt har dårligere antenne end Nokia - men det afhænger
jo nok af de enkelte modeller.

/morten

Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 17-07-05 21:06

sø 17 jul 2005 12:15:17p satte Morten S Hansen sig på en taburet og
skrev følgende på et stykke vådt franskbrød:

> Har hørt at SE generelt har dårligere antenne end Nokia

Det er også min opfattelse

Steven

Fra : Sophus Vørsing

Dato : 18-07-05 09:02

"Morten S Hansen" <undertegnede@SLETmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lillebrors Nokia 6230.
> Har hørt at SE generelt har dårligere antenne end Nokia - men det afhænger

Jeg har lige været en uge på et sted hvor der var meget dårlig mobildækning.
Havde både en N6230i og en SE K750i med begge med TDC kort. Generelt var der
altid bedre dækning på K750i'en.

Mvh Sophus

Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 17-07-05 21:05

lø 16 jul 2005 09:24:46a satte Jakob Munck sig på en taburet og skrev
følgende på et stykke vådt franskbrød:

> Har alle mobiltelefoner på markedet ikke den samme sendestyrke?
> Er der grund til at tro at når den ene mobil ikke kan skabe en sikker
> forbindelse, så kan en anden mobil gøre det??

Før jeg svarer må jheg lige rette dig lidt.

Sendestyrke er ikke det samme som antenneforhold.

Sendestyrken er den effekt hvormed senderen i telefonen sender signalet
og måles der hvor signalet kommer ud af senderen. Antenneforholdet
bestemmer hvor langt dette signal skal kunne række.

Sendestyrken er idag stort set den samme på alle mobiler men
antenneforholdet er meget forskelligt fra mobil til mobil så svaret på
dit spørgsmål er at man ikke kan vide om to (endog ens) mobiler kan række
lige langt før det er prøvet. Der kan være MEGET forskel på telefonernes
antenner (dog mest modellerne imellem) iøvrigt kan faktore som hvordan du
holder mobilen, om der er ting i nærheden der kan dæmpe signalet, hvad
signalet skal gå igennem af vægge / ruder, hvilke cover du har på
nmobilen, om du har mobilpynt (blinkende klistermærker og andet stads),
antennens beskaffenhed og mobilens konstruktion og enda vejr og vind på
det pågældende tidspunkt have indflydelse på hvor godt eller hvor dårligt
signalet går igennem. Husk ligeledes på at eet er om telefonen kan sende
til mobilmasten, en anden og ligeså vigtig ting er om telefonen kan
opfange signalerne der bliver sendt til den fra mobilmasten. Hvis een af
parterne ikke får signal fra den anden afbruydes samtalen.

Antenner er faktisk en undervurderet videnskab efter min mening.

Steven.