/ Forside / Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet multimedie
#NavnPoint
refi 19159
Klaudi 13515
severino 5400
pallebhan.. 4553
molokyle 4203
o.v.n. 3762
tedd 3707
bentjuul 3670
transor 2817
10  miritdk 2644
Quark og OPI
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 15-07-05 22:29

Hej,

I ca. 8 ud af 10 PDF-filer, som jeg modtager fra Quark-brugere,
er der sat OPI på billederne. Gør Quark det som standard, eller?

Hvis nej, så undrer det mig, hvorfor så mange slår det til.

--
Hilsen
Madsen

 
 
Morten Lind (16-07-2005)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 16-07-05 02:02

Thomas G. Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Hej,
>
> I ca. 8 ud af 10 PDF-filer, som jeg modtager fra Quark-brugere,
> er der sat OPI på billederne. Gør Quark det som standard, eller?
>
> Hvis nej, så undrer det mig, hvorfor så mange slår det til.

Hej Thomas.....

Kender ikke Quark, men det undrer også mig, at det så ofte er slået
til*S*
M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)]

Thomas G. Madsen (16-07-2005)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 16-07-05 11:50

Morten Lind skrev:

> Kender ikke Quark, men det undrer også mig, at det så ofte er slået
> til*S*

Det tyder i den grad på, at det et koblet til som standard.

--
Hilsen
Madsen

Kurt Brixen (16-07-2005)
Kommentar
Fra : Kurt Brixen


Dato : 16-07-05 14:03

On Sat, 16 Jul 2005 12:50:02 +0200, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Det tyder i den grad på, at det et koblet til som standard.

Standard er et OPI er sat til "Medtag billeder" både ved print og når man
arkiverer som eps.

Hvis det slås fra, bliver billederne ikke inkluderet i postscript-filen eller i
en eps-fil. Så bliver der kun inkluderet et link til billederne på en
OPI-server.

--

Med venlig hilsen
Kurt Brixen


Thomas G. Madsen (16-07-2005)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 16-07-05 14:14

Kurt Brixen skrev:

> Hvis det slås fra, bliver billederne ikke inkluderet i
> postscript-filen eller i en eps-fil. Så bliver der kun
> inkluderet et link til billederne på en OPI-server.

Hmm, det burde da være stik modsat.

--
Hilsen
Madsen

RoJo (16-07-2005)
Kommentar
Fra : RoJo


Dato : 16-07-05 15:24

On 16/07/05 15:13, in article dbb87g.3rs.1@tgm.dyndns.dk, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Kurt Brixen skrev:
>
>> Hvis det slås fra, bliver billederne ikke inkluderet i
>> postscript-filen eller i en eps-fil. Så bliver der kun
>> inkluderet et link til billederne på en OPI-server.
>
> Hmm, det burde da være stik modsat.

Ja, det ville jeg også mene. Det SKAL være slået til for
at billederne IKKE bliver inkluderet.

Mvh RoJo


Kurt Brixen (16-07-2005)
Kommentar
Fra : Kurt Brixen


Dato : 16-07-05 23:49

On Sat, 16 Jul 2005 16:24:12 +0200, RoJo <Geckodk@fjerndettehotmail.com> wrote:

>> Hmm, det burde da være stik modsat.
>
>Ja, det ville jeg også mene. Det SKAL være slået til for
>at billederne IKKE bliver inkluderet.
>

Jeg prøver lige at kigge på det på mandag, når jeg kommer på arbejde.

--

Med venlig hilsen
Kurt Brixen

Thomas G. Madsen (16-07-2005)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 16-07-05 15:39

RoJo skrev:

> Det SKAL være slået til for at billederne IKKE bliver inkluderet.

Ja, sådan forstår jeg det også.

Fakta er i hvert tilfælde, at både Acrobat 6 Pros Preflight-funktion
og Pitstop Servers ditto stort set altid brokker sig over, at OPI er
koblet til i de Quark-PDF'er jeg modtager.

Jeg kan dog godt se billederne i PDF'erne, men alligevel får jeg en
OPI-advarsel og flere gange har jeg oplevet, at der er problemer med
udkørslen af Quark-PDF'er med OPI, hvis jeg har glemt at fjerne det
vha. Pitstop Server.

InDesign derimod, har ikke OPI koblet til som standard, så PDF'er
fra den ryger lige igennem uden problemer.

--
Hilsen
Madsen

Thomas G. Madsen (17-07-2005)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 17-07-05 00:12

Kurt Brixen skrev:

> Jeg prøver lige at kigge på det på mandag, når jeg kommer på
> arbejde.

Det lyder godt, for jeg sidder og bliver mere og mere forvirret
for hvert minut der går. :)

Har lige fundet følgende i hjælpefilen til InDesign 2 i afsnittet
ved navn 'Almindelige eksportindstillinger (EPS)'.

| OPI-billederstatning
|
| Sætter InDesign i stand til at erstatte EPS-proxier af lav
| opløsning med højopløsningsgrafik på outputtidspunktet.
|
| Hvis OPI-billederstatning skal fungere korrekt, skal EPS-filen
| indeholde OPI-kommentarer, der sammenlænker lavopløsningsproxy-
| billedet og højopløsningsbilledet. InDesign skal have adgang til
| de grafikelementer, der er sammenlænket via OPI-kommentarerne.
|
| Hvis højopløsningsversionerne ikke er tilgængelige, bevarer
| InDesign OPI-lænkene og medtager lavopløsningsproxyen i eksport-
| filen.

og så kommer det sære:

| _Fravælg_ denne indstilling, hvis en OPI-server skal erstatte
| OPI-lænket grafik på et senere tidspunkt.

Funktionen er som standard fravalgt hvis man eksporterer til EPS
eller printer til PS eller PDF i InDesign, men den skal åbenbart
også være fravalgt, hvis en OPI-server skal erstatte OPI-lænket
grafik. Det har jeg svært ved at se logikken i, må jeg indrømme.

--
Hilsen
Madsen

Kurt Brixen (18-07-2005)
Kommentar
Fra : Kurt Brixen


Dato : 18-07-05 15:17

On Sun, 17 Jul 2005 01:11:38 +0200, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Kurt Brixen skrev:
>
>> Jeg prøver lige at kigge på det på mandag, når jeg kommer på
>> arbejde.
>
>Det lyder godt, for jeg sidder og bliver mere og mere forvirret
>for hvert minut der går. :)

Det er i Quark 4 i Udskriv menuen:

Ved OPI er der disse 3 muligheder, og Medtag billeder er valgt som standard:

Medtag billeder
Udelad TIFF
Udelad TIFF & EPS

Det forstår jeg sådan at OPI kun er aktiv hvis man vælger Udelad...

--

Med venlig hilsen
Kurt Brixen

Thomas G. Madsen (18-07-2005)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 18-07-05 15:25

Kurt Brixen skrev:

> Ved OPI er der disse 3 muligheder, og Medtag billeder er valgt
> som standard:

Ok. Det minder åbenbart lidt om mulighederne i InDesign så, hvor
forskellen så bare er, at det ikke er koblet til som standard i
InDesign. <http://home18.inet.tele.dk/madsen/indesign/opi.png>.

--
Hilsen
Madsen

Koeffe (16-07-2005)
Kommentar
Fra : Koeffe


Dato : 16-07-05 21:30

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:db9grf.1u8.1@tgm.dyndns.dk...

Hvad står OPI for og hvad er det?

--
Koeffe



Thomas G. Madsen (16-07-2005)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 16-07-05 21:59

Koeffe skrev:

> Hvad står OPI for

I det her tilfælde står det for Open Prepress Interface.

> og hvad er det?

Som jeg har forstået det, så vil et DTP-program som f.eks.
InDesign eller Quark integrere OPI-information i et billede, hvis
man har slået OPI til. Den information vil så gøre det muligt at
udskifte billedet inden udkørsel vha. en OPI-server. Det kunne
f.eks. være at udskifte et lavopløst billede, som er blevet brugt
i layout-fasen med et højopløst, som ligger på serveren.

Det bliver vist mest brugt i forbindelse med EPS-filer.

--
Hilsen
Madsen

RoJo (16-07-2005)
Kommentar
Fra : RoJo


Dato : 16-07-05 22:31

On 16/07/05 22:58, in article dbc3fe.1sc.1@tgm.dyndns.dk, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Koeffe skrev:
>
>> Hvad står OPI for
>
> I det her tilfælde står det for Open Prepress Interface.
>
>> og hvad er det?
>
> Som jeg har forstået det, så vil et DTP-program som f.eks.
> InDesign eller Quark integrere OPI-information i et billede, hvis
> man har slået OPI til. Den information vil så gøre det muligt at
> udskifte billedet inden udkørsel vha. en OPI-server. Det kunne
> f.eks. være at udskifte et lavopløst billede, som er blevet brugt
> i layout-fasen med et højopløst, som ligger på serveren.
>
> Det bliver vist mest brugt i forbindelse med EPS-filer.

Nemlig - det er rigtigt forstået.
Nu bruger jeg ikke Quark mere, men jeg har aldrig oplevet at det har
været tilsluttet som standard... måske det er noget I den nye version?

Mvh RoJo


Thomas G. Madsen (16-07-2005)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 16-07-05 23:07

RoJo skrev:

> Nu bruger jeg ikke Quark mere, men jeg har aldrig oplevet at det
> har været tilsluttet som standard... måske det er noget I den
> nye version?

Jeg har ikke lige bemærket, hvilken Quark-version PDF'erne er
lavet i, men det kan være.

Det er ikke sådan, at PDF'erne kun indeholder lavopløste billeder,
for det ville jeg i så fald ikke kunne gøre noget ved, da jeg ikke
har adgang til en OPI-server, men billederne i PDF'erne fra Quark-
brugere indeholder ofte OPI-information, og det brokker preflight
i Acrobat 6 Pro og Pitstop Server 3.5 sig som sagt over.

Jeg kan fjerne den OPI-information med Pitstop Server, hvilket jeg
vælger at gøre, da det kan skabe kaos. Forleden kunne jeg f.eks.
ikke lave en PDF af en avisside samlet i InDesign CS, fordi en af
PDF-annoncerne på siden indeholdte OPI-information. Det meddelte
Distiller bare desværre ikke. Den nægtede bare at lave en PDF, men
OPI-informationen viste sig at være årsagen.

--
Hilsen
Madsen

Villy Erichsen (17-07-2005)
Kommentar
Fra : Villy Erichsen


Dato : 17-07-05 20:26

In article <dbc7fi.15c.1@tgm.dyndns.dk>, Thomas G. Madsen
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> RoJo skrev:
>
> > Nu bruger jeg ikke Quark mere, men jeg har aldrig oplevet at det
> > har været tilsluttet som standard... måske det er noget I den
> > nye version?
>
> Jeg har ikke lige bemærket, hvilken Quark-version PDF'erne er
> lavet i, men det kan være.
>
Jeg tjekkede lige i Quark 6.5. OPI er slået til som standard - og jeg
kan ikke finde noget sted at ændre det - bortset fra ved import hvor
man har mulighed for at fravælge det - men det gælder kun for den
aktuelle import.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Thomas G. Madsen (17-07-2005)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 17-07-05 21:13

Villy Erichsen skrev:

> Jeg tjekkede lige i Quark 6.5. OPI er slået til som standard -
> og jeg kan ikke finde noget sted at ændre det - bortset fra ved
> import hvor man har mulighed for at fravælge det - men det
> gælder kun for den aktuelle import.

Ok. Det forklarer jo da, hvorfor man får så mange PDF'er med OPI
koblet til, for de fleste vælger nok bare standardindstillingen.

--
Hilsen
Madsen

hansen (17-07-2005)
Kommentar
Fra : hansen


Dato : 17-07-05 21:35


"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:dbel4q.2is.1@tgm.dyndns.dk...
> Villy Erichsen skrev:
>
> > Jeg tjekkede lige i Quark 6.5. OPI er slået til som standard -
> > og jeg kan ikke finde noget sted at ændre det - bortset fra ved
> > import hvor man har mulighed for at fravælge det - men det
> > gælder kun for den aktuelle import.
>
> Ok. Det forklarer jo da, hvorfor man får så mange PDF'er med OPI
> koblet til, for de fleste vælger nok bare standardindstillingen.
>
Ekstra -> Brug -> OPI ?



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177556
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408866
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste