Båd på tagbøjler
Fra : Martin Larsen

Dato : 15-07-05 17:52

Hej,

Tagbøjlerne til min bil er 116 cm brede og den jolle jeg vil anskaffe er 132
cm bred.
Er der nogen som har et godt forslag til hvordan jeg "forlænger" tagbøjlerne
således at jollen kan ligge solidt på taget?

Er det forsvarligt at surre et bræt fast på tagbøjlerne som forlængelse?

Mvh.

Martin

Fra : Per Laursen

Dato : 15-07-05 18:39

Hej!

Jeg havde samme problem med min Supernova trimaran. Den samles til transport
på trampolinrammen, som er 135 bred x 300 lang (ca) i 'transportmode'.
Jeg lavede en ramme af brædder / lægter. To brædder på langs (boltet til
tagbøjlerne med beslagene fra min gamle tagbox), med to lange tværgående
'tagbøjler' skruet solidt fast til brædderne. De tværgående er lange nok til
at masten kan ligge ved siden af.
Det fungerer fint, men begynder at se livligt ud omkring de 80... - nok mere
på grund af 4kvm 'vinge' (trampolinen) end selve konstruktionen. På dage med
modvind sikrer jeg hele skidtet med to bagageremme :)

Husk lige at checke, hvilken tagvægt din bil og dine tagbøjler er godkendt
til.

mvh
Per Laursen

Fra : Martin Larsen

Dato : 15-07-05 21:55

Hej Per,

Det lyder som en god idé du kom med. Vægt for bil og tagbøjle er helt ok med
den jolle jeg vil anskaffe.

Takker!

Martin

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-07-05 02:26

"Martin Larsen" <secret@secret.secret> skrev

> [...]
> således at jollen kan ligge solidt på taget?
> Er det forsvarligt at surre et bræt fast på tagbøjlerne som forlængelse?

Hvis du ikke selv kan vurdere, om det er stærkt nok, så få en fagmand til
det. Du skal være opmærksom på, at afhængigt af jollens form, så kan den
virke som en flyvinge, hvilket kan betyde, at der kan opstå opdrift under
jollen, hvis der er forskel på luftens passage/hastighed over og under
jollen.

Ryger sådan een jolle af, så kan den forårsage store skader samt
personskade, og netop joller på taget er noget man skal være agtpågivende
omkring.

Claus