Lygteføring og vigepligter
Fra : Ukendt

Dato : 15-07-05 17:46

Er der nogle der lige kan opremse for mig hvilke regler der er for
lygteføring på en lille 14 fods motorbåd/jolle? Altså hvilke lygter skal der
være og hvor, og hvornår skal de bruges og hvis man ingen lygter har på sin
båd, er det så ulovligt at sejle når det er mørkt, eller hvornår skal de
egentlig tændes?

Og hvilke vigepligter gælder? Jeg har selvfølgelig vigepligt for sejlskibe
og så skal man altid holde mod styrbord (højre) forbi folk, men hvis der er
et godt stykke mellem mig og en anden både, er det vel i sin ret at passere
bagbord om?

Hvad hvis man ligger og sejler helt alene og der kommer en rød eller grøn
pæl - skal man så altid have disse på henholdsvis styrbord og bagside, eller
er det lige meget når man sejler alene?

Fra : Per Nordahl

Dato : 15-07-05 18:15

"Peter H" <-> skrev i en meddelelse
> [...]
grøn
> pæl - skal man så altid have disse på henholdsvis styrbord og bagside,

Taget ud fra Komma`s Havnelods Side 12:
"En sejlbåd el. motorjolle under 7 m. længde, der er let, skal føre
reglementerede navigationslys, hvis det er praktist muligt.
Alternativit skal man kunne vise et hvidt lys eller lyse med en
lommelygte, så sammenstød kan forebygges.
En robåd kan føre skibslys el. vise hvidt lys som ovenfor nævnt. "

Undskyld jeg kommenterer det, men det er f. irriterende at møde, store
som små, på vej hjem fra fx. Flakfortet - i div. sejlretninger, fordi de
ikke engang kan finde tilbage til deres egen udgangshavn. ! ØH kan du
ikke lige være behjælplig med at udpege 3.kr.

Det fint nok du spørger, men andre er i deres gode ret til at forvente
du er bekendt med søfartsreglerne, og således handler derefter.

Godt ord igen.... Meld dig nu ind i en sejl- motorklub.
Mvh. P N

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 15-07-05 18:24

"Per Nordahl" <nordahl_/)MASCOT28_/)@image.dk> skrev i en meddelelse

> "Peter H" <-> skrev i en meddelelse
> skal der
> på sin
> de

> sejlskibe
> der er
> passere

> grøn
> eller

Tjah - om du er en eller 5 er ligegyldigt - det er din dybgang der er
afgørende - medmindre du er i nærheden af en trafiksepareringzone - så
gælder der helt andre regler.

> [...]
> lommelygte, så sammenstød kan forebygges.
> En robåd kan føre skibslys el. vise hvidt lys som ovenfor nævnt. "

Ja - men komma glemmer åbenbart også at man skal have en fart under 7 knob,
er den større skal du fører både sidelys, agterlys og toplys - som skal være
mindst en meter over sidelysene.

--
Mvh,

Martin (K)Rise Christensen
Work is for people that don't know how to ski

Fra : Per Nordahl

Dato : 15-07-05 18:39

"Martin Rise Christensen" <martin@rise.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Mvh,
>
> Martin (K)Rise Christensen
> Work is for people that don't know how to ski

Du har uden tvivl ret (nej du har ret), og sådan kan vi remse alle
søfartsreglerne op, incl. div, undagelser m.v.>
Det er jo bl.a. netop derfor jeg skriver "MELDE SIG IND I EN KLUB" så vi
alle kan færdes sikkert på havet / vandet.

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 15-07-05 18:41

> [...]
> Det er jo bl.a. netop derfor jeg skriver "MELDE SIG IND I EN KLUB" så vi
> alle kan færdes sikkert på havet / vandet.

Helt enig - men jeg synes i disse små motorbådsdage - et det er en ret
væsentlig oplysning som komma, (og faktisk og søsportens sikkerhedsråd) har
udeladt - for de fleste af de små motorbåde der bliver solgt i dag, går jo
væsentligt over 7 knob.

Mvh,

Martin Rise Christensen
Work is for people that don't know how to ski

Fra : Per Nordahl

Dato : 15-07-05 18:56

> [...]
>
> Mvh,
>
> Martin Rise Christensen
> Work is for people that don't know how to ski

Er det så ikke lig med speedbådsførerbevis ?
(og , andre lad nu være med at remse det hele op igen, det er vist
tidligere belyst)

Fra : Lars Holst

Dato : 15-07-05 19:27

"Per Nordahl" <nordahl_/)MASCOT28_/)@image.dk> said in news:owSBe.59950
> [...]

vi
> alle kan færdes sikkert på havet / vandet.

Man kommer da ikke til at færdes mere sikkert på havet bare fordi man
melder sig ind i en sejlklub/motorbådsklub.

Den klub jeg er medlem af er ikke opsøgende i forhold til udbredelse af
sikkerhed til søs/søfartsregler/navigation etc.

Mange af medlemmerne aner sikkert lige så lidt om det som spørgeren her.

Mit råd har intet med klubber at gøre.

Hold dig fra havet med mindre du ved hvordan du skal færdes på det.
Så er det nemlig op til dig selv at opsøge den viden der skal til.

Hvis spørgeren så spørger hvordan og hvor man finder den viden, så kan vi
svare på det efterfølgende.

--
Lars Holst

Fra : Torben Bach

Dato : 15-07-05 18:16

"Peter H" <-> wrote in message
> Er der nogle der lige kan opremse for mig hvilke regler der er for
> lygteføring på en lille 14 fods motorbåd/jolle? Altså hvilke lygter skal
> der

Prøv at læse her, hvor du sikkert kan finde svar på dine mange spørgsmål om
det at færdes på havet:

http://soefart.inforce.dk/graphics/Synkron-Library/Sosprtens_Sikkerhedsraad/Grafik/pdf/0205jolle.pdf

http://soefart.inforce.dk/graphics/Synkron-Library/Sosprtens_Sikkerhedsraad/Grafik/pdf/Lov_og_ret_2005_web.pdf

Der er meget mere at finde på:

http://www.soesport.dk/sw710.asp

mvh
Torben

Fra : Per Nordahl

Dato : 15-07-05 18:26

"Torben Bach" <tsbachfjern@nyka.dk> skrev i en meddelelse

> "Peter H" <-> wrote in message
>
> Prøv at læse her, hvor du sikkert kan finde svar på dine mange
> [...]
Undskyld.
Jeg syntes bare spørgsmålet var lidt for naivt (må man godt cykle uden
cykellygter, hvis bare jeg selv kan se ??)
Men du har da henvist til link, så må man håbe han bruger det til noget

Mvh. Per Nordahl

Fra : Torben Bach

Dato : 15-07-05 18:35

"Per Nordahl" <nordahl_/)MASCOT28_/)@image.dk> wrote in message
> [...]
> cykellygter, hvis bare jeg selv kan se ??)
> Men du har da henvist til link, så må man håbe han bruger det til noget

Ja - det er lige netop mit håb samt andre med samme slags spørgsmål får
øjnene op for, hvor let det er at finde de relevante informationer, som
selvfølgelig skal "læres/læses" godt og grundigt. Ikke mindst af hensyn til
andre, men også for pgl. selv.

Mvh
Torben

Fra : Per Nordahl

Dato : 15-07-05 18:46

> [...]
som
> selvfølgelig skal "læres/læses" godt og grundigt. Ikke mindst af

Det er jo det samme jeg mener, siger, skriver. TAK.

Lad os nu se om spørgeren vender tilbage, hvad han skal være yderst
velkommen til. (Positivt ment).

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-05 11:13

> [...]
>>
> Det er jo det samme jeg mener, siger, skriver. TAK.
>
> Lad os nu se om spørgeren vender tilbage, hvad han skal være yderst

Hmmm... Sagen er den at jeg skal sejle i et område hvor der næsten kun er
små joller og enkelte sejlskibe, men 99% af tiden sejler man helt for sig
selv og kan passe sig selv.

Vedr. lygteføring, er jeg stadig ikke klar over det. En rød i bagbord side,
en grøn i styrbord side og så er jeg lidt i tvivl om de hvide. Der skal være
en som pejer fremad ik og hvad med bagud?

Fra : Torben Bach

Dato : 16-07-05 12:07

Peter H wrote:

> [...]
> side, en grøn i styrbord side og så er jeg lidt i tvivl om de hvide.
> Der skal være en som pejer fremad ik og hvad med bagud?

Hej Peter
Vi snakker om en 14 fods jolle = ca. længde på lidt over 4 meter. Ud fra min
beskedne viden er det fuldt tilstrækkeligt, hvis du bruger et hvidt lys, der
kan ses horisonten rundt, idet jeg går ud fra, at du ikke sejler særligt
hurtigt?`

Her er en planche, som er god at have:

http://www.sejlsport.dk/graphics/ds/DSUddannelse/pdf/Skibslys.pdf

Mvh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-05 12:21

> [...]
> min beskedne viden er det fuldt tilstrækkeligt, hvis du bruger et hvidt
> lys, der kan ses horisonten rundt, idet jeg går ud fra, at du ikke sejler

Godt. Hvis det nu var en 18 fods speedbåd med en større motor, hvordan
skulle de så sidde, hvis man ønsker en komplet belysning på båden? Hvad/hvor
bruges en combi-lanterne, altså en som lyser rødt i den ene side og grønt i
den anden?

Fra : Herman Persson

Dato : 16-07-05 20:19

Hvis det nu var en 18 fods speedbåd med en større motor, hvordan
> skulle de så sidde, hvis man ønsker en komplet belysning på båden?

Som angivet på plancen

Hvis du undrer dig over de 'skæve' vinkler, skyldes det, at man i gamle
dage regnede i 'streger' = 11,25 grader. Så giver det lige pludselig mening,
at sidelanterner skal være synlige 22,5 grader agten for tværs.

Hvad/hvor
> bruges en combi-lanterne, altså en som lyser rødt i den ene side og grønt
> den anden?

En kombineret lanterne sidder som oftest i stævnen. Og ud over den skal der
altså være agterlys og toplanterne.

Alle lanterner skal i øvrigt være godkendte.

Hilsen Herman.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-07-05 19:47

Peter H <-> skrev:
> [...]
>selvfølgelig vigepligt for sejlskibe
>og så skal man altid holde mod
>styrbord (højre) forbi folk, men hvis der er

Hvis du lige tager et duelighedsbevis vil du vide hvordan man
færdes på havet.
Det er ikke lige noget man bare gør. Hverken det at færdes på
havet eller tager et duelighedsbevis.
Havets færdselsregler er faktisk af et noget større omfang end det
som kræves lært til førerbevis til bil.
Lær reglerne inden du skal ud at sejle, det lønner sig.
Det vil desuden være godt for både dig og os andre.
Dine "fagudtryk" bør tilrettes, det vil vise at du er egnet
uddannet lidt mere til at færdes på havet.

Overstående skal absolut ikke opfattes negative, før alle som
færdes på havet bør gøre en indsats for at lære reglerne. Det vil
det være til gavn og glæde for alle.

Søg information på Dansk sejlunions hjemmesider under
fanebladet "uddannelse".
At tro at du kan lære at sejle ved autodidakt selvuddannelse vil
være en fejltagelse.

mvh/Harding

Fra : Torben Bach

Dato : 15-07-05 20:33

Harding E. Larsen (slet 0EIFO) wrote:
> [...]
> fanebladet "uddannelse".
> At tro at du kan lære at sejle ved autodidakt selvuddannelse vil

Helt enig - men alene det, at Peter H spørger er jo mere end positivt og
viser, at han har interesse og vilje for at finde ud af, hvordan tingene
hænger sammen, og det er jo en rigtig god begyndelse.
Dertil kommer, at hvis Peter H ellers modtager de gode råd her, så kunne
det jo være, at han meldte sig til et kursus i efterårer med henblik på at
erhverve et duelighedsbevis, som i øvrigt burde være et mindstekrav til
alle, der sejler en eller anden form for fartøj.
Nemt er det ikke efter min mening, men man er godt klædt på, når det er
overstået. Lidt på samme måde, som når man erhverver sit førerbevis og først
derefter skal til at lære at køre bil. I dette tilfælde at at sejle og
forstå, hvordan det hele hænger sammen i "det virkelige liv".

Mvh
Torben

Fra : Herman Persson

Dato : 16-07-05 08:42

> [...]
er
> et godt stykke mellem mig og en anden både, er det vel i sin ret at

Ja!

> Hvad hvis man ligger og sejler helt alene og der kommer en rød eller grøn
> pæl - skal man så altid have disse på henholdsvis styrbord og bagside,
> [...]

Med alene, går jeg ud fra, at du mener, at der ikke er andre fartøjer i
nærheden. Det er lige meget, om du er den eneste i sigte, eller der er tæt
trafik. De røde og grønne viser, hvor der er mest vand. Du er nød til at
vide, om du er indgående eller udgående. På vej ind mod en havn er det
indlysende, at du er indgående - og så er der mest vand, når du har de
grønne til styrbord og de røde til bagbord. Det er en god idé at have et
søkort, for så kan du se, at du måske - i en jolle, der ikke stikker så
dybt - kan gå på den forkerte side af bøjerne. Det må man godt, for
sømærkerne er kun vejledende. Det er ikke som på landjorden, hvor man skal
rette sig efter trafikskiltene.

Hilsen Herman.

Fra : Henning

Dato : 16-07-05 21:26

>Hvad hvis man ligger og sejler helt alene og der kommer en rød eller grøn
>pæl - skal man så altid have disse på henholdsvis styrbord og bagside, eller
>er det lige meget når man sejler alene?

Afhænger af om du er udadgående eller indadgående. På vej ud skal du
have den røde på styrbords side (og den grønne på bagbord) på vej ind
er det omvendt. Hvad er så ind- og udadgående - det kan du aflæse på
et søkort, men generelt er fra Vesterhavet mod Østersøen indadgående,
havne giver sig selv

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Poul Erik Jakobsen

Dato : 17-07-05 04:35

Hej
Jeg kan kun opfordre til en ting. Tag et duelighedsbevis eller
speedbådskørekort. Alt andet er uforsvarligt
PEJ

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-05 12:23

"Poul Erik Jakobsen" <poul.erik.jakobsen@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Jeg kan kun opfordre til en ting. Tag et duelighedsbevis eller
> speedbådskørekort. Alt andet er uforsvarligt
> PEJ

Fordi man skal føre en lille jolle 8-10 gange hen over en sæson i et farvand
hvor man stort set sejler alene og hvis man møder nogle er det altid med
rimelig store afstande, så skal man vel ikke tage et duelighedsbevis eller
speedbådskørekort for det og hvis det var så vigtigt, var det nok også
lovpligtigt!

Jeg har sejlet i snart 7 år og der har aldrig været nogen form for farlige
situationer. Hvis jeg møder et andet skib, er det jo bare at sejle stille og
roligt forbi, det kan man jo nok finde ud af, når man også har kørekort til
bil, der møder jeg trodsalt en del billister dagligt, som jeg da også kan
køre forbi eller overhale uden problemer!

Fra : Jan Andreasen

Dato : 19-07-05 19:30

Hej Peter H.

Mit råd til dig er helt klart at tage et kursus i sejlads/duelighedsbevis,
hvor du får de mest basale ting på plads, såsom hvad de forsk. ting hedder
på et skib, vigeregler osv. - også selvom du sejler derude alene i 99% af
tiden.

Alle aftenskoler med respekt for sig selv har kurser i ovenstående.

Det vil være mest betryggende for alle, hvis folk ikke tog det for givet, at
man "bare" kan sejle, når man har en båd. Jeg har været ude for mange
situationer i mit professionelle virke som styrmand, hvor man kunne have
ønsket sig, at folk havde lidt respekt på det område, de er i og for andre
skibe / mindre både.
Stod det til mig, burde det være et krav, at man fik duelighedsbevis - lige
gyldigt, hvilken størrelse skibe vi taler om.

Mvh Jan Andreasen