Hvordan finder man så lige ud af hvor man ~
Fra : PerX ...

Dato : 14-07-05 22:54

Vis a vis en anden tråd - hvis man nu går ud på gaden og gerne vil finde
ud af hvad ens lokation er, dvs længe og bredde grader hvordan gør man
det? Jer er sikker på der er dyrt stas som kan fortælle en det, men kan
man også selv regne det ud? (Fx, men en stege gaffel et kompas og 3
meter sytråd *g*)

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 15-07-05 00:03

On Thu, 14 Jul 2005 23:54:25 +0200, PerX wrote:

> [...]
> det? Jer er sikker på der er dyrt stas som kan fortælle en det, men kan
> man også selv regne det ud? (Fx, men en stege gaffel et kompas og 3

Hvis du har frit udsyn(*) til et par letgenkendelig punkter, kan du
tage en kompaspejling til dem. Disse retninger noterer du på sytråden
( http://en.wikipedia.org/wiki/Khipu ).

Når du kommer hjem, griber du fat i http://www.kms.dk, hvor du finder
de punkter du har en kompasretning til på "Kort på nettet". Der kan
du finde en UTM-32 koordinat på dem. Ved hjælp af koordinaten på dit
sigtepunkt og retningen, kan du forholdsvis let finde en
parametrisering af linjen mellem sigtepunkt og det sted du vil
bestemme. Jeg spurgte om hvordan man gjorde her i denne gruppe for en
2-3 uger siden.

Og når du har 2 linjer, der begge går igennem det punkt du vil finde
placeringen af, skulle det være smertefrit. Det får du også som en
UTM-32 koordinat, som du så kan oversætte til længde og bredde via
<http://www.jeeep.com/details/coord/>

Du kan også købe dig en brugt GPS, de kan fås i den blå avis fra en
5-600 kroner.

* Her kan stegegaflen måske være nyttig.

--
/Wegge
Min holdning til Usenet - <http://wiki.wegge.dk/Usenet>

Fra : Peter Jensen

Dato : 15-07-05 09:12

PerX wrote:

> [...]
> gør man det? Jer er sikker på der er dyrt stas som kan fortælle en
> det, men kan man også selv regne det ud? (Fx, men en stege gaffel et

Hvorfor gøre det så besværligt, når man bare kan slå det op i en
database: http://heavens-above.com/countries.asp

Måske ikke så sjovt, men er det ikke resultatet der tæller?

--
PeKaJe
   > The Mac 'looks' the best I'd say, but I find it harder to use than XP.
   Then you have the IQ and computer proficiency of a 12 day old
   dried lump of donkey feces. -- Philip Callan in COLA

Fra : Steen

Dato : 16-07-05 13:05

Peter Jensen wrote:

> Hvorfor gøre det så besværligt, når man bare kan slå det op i en
> database: http://heavens-above.com/countries.asp

Jamen det er jo kun med bynavnets nøjagtighed. Her kan du slå den specifikke
adresse i Danmark op:

http://www.cetus.dk:8080/adresser/FMPro?-db=KoordAdr.fp5&-lay=web&-format=lookup.html&-view

Mvh Steen

Fra : PerX ...

Dato : 16-07-05 17:05

In article <42d8f805$0$78283$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
virker@ikke.invalid says...

> Jamen det er jo kun med bynavnets nøjagtighed. Her kan du slå den specifikke
> adresse i Danmark op:
>
> http://www.cetus.dk:8080/adresser/FMPro?-db=KoordAdr.fp5&-lay=web&-format=lookup.html&-view

Det er jo meget sjovt, men er det noget alle må bruge? Det ser ikke ud
til man kan klikke sig ind til den link fra forsiden?

Fra : Steen

Dato : 16-07-05 18:29

PerX ... wrote:

> Det er jo meget sjovt, men er det noget alle må bruge? Det ser ikke ud
> til man kan klikke sig ind til den link fra forsiden?

Snildt. Gå ind på www.gpsinfo.dk, klik på POI Database og vælg "Søg
adresser".

/steen

Fra : PerX ...

Dato : 21-07-05 00:37

In article <42d943d5$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
virker@ikke.invalid says...

> Snildt. Gå ind på www.gpsinfo.dk, klik på POI Database og vælg "Søg
> adresser".

Ah, godt så - ingen ballade :)

Fra : PerX ...

Dato : 16-07-05 16:51

In article <42d76fb9$0$160$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
usenet@pekajemaps.homeip.net says...

> Hvorfor gøre det så besværligt, når man bare kan slå det op i en
> database: http://heavens-above.com/countries.asp
>
> Måske ikke så sjovt, men er det ikke resultatet der tæller?

Nej, men det er jo lidt svært at bare slå op når man står et eller andet
sted i verden. Hvis jeg alligevel skal lede når jeg kommer hjem så er
google earth sikkert nemmere alligevel :)

Fra : Preben Bohn

Dato : 15-07-05 12:40

PerX ... wrote:
> [...]
> det? Jer er sikker på der er dyrt stas som kan fortælle en det, men kan
> man også selv regne det ud? (Fx, men en stege gaffel et kompas og 3

Hvor god skal nøjagtigheden være? Det er vel alt-afgørende for
hvordan du skal måle...

Hvis du ved hvad klokken er (og datoen) giver det dig om ikke andet
flere muligheder; her kan du kigge på sol (nej, lad være med det), måne,
planeter og/eller stjerner og dermed beregne din position (med en given
nøjagtighed baseret på nøjagtigheden af vinkelmålingerne/tiden og
antallet af objekter du benytter i beregningen).

Du kan også skrive KMS's kort-data ud (hvis du ikke må bruge computer på
"gaden") der giver dig koordinaterne på alle adresser...

Med venlig hilsen Preben

Fra : PerX ...

Dato : 16-07-05 17:07

In article <42d7a05c$0$66697$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
nospam@nospam.com says...

> Hvor god skal nøjagtigheden være? Det er vel alt-afgørende for
> hvordan du skal måle...

1 milimeter

> [...]
>
> Du kan også skrive KMS's kort-data ud (hvis du ikke må bruge computer på
> "gaden") der giver dig koordinaterne på alle adresser...

Næ, det er fint med computer/tricorder/bærbar/gps - men det koster jo
det stads.

En sekstant er garanteret også hunde dyr nu om studer *g*

Fra : Preben Bohn

Dato : 16-07-05 18:29

PerX ... wrote:
> In article <42d7a05c$0$66697$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
> nospam@nospam.com says...
>
> 1 milimeter

Uha, det får du svært ved at gøre med en sytråd...

> Næ, det er fint med computer/tricorder/bærbar/gps - men det koster jo
> det stads.
>
> En sekstant er garanteret også hunde dyr nu om studer *g*

Nej da, den laver du da selv... :)

Med venlig hilsen Preben