Temperetur ved nedsmeltning
Fra : Anders

Dato : 14-07-05 20:57

Hejsa.

Jeg så lige i Illustreret Videnskab at temperaturen i en atomreaktor bliver
3000 *C hvis uheldet er ude og den nedsmelter. Er det virkelig rigtigt? Jeg
troede da at den blev meget varmere.

Venlig hilsen,
Anders

Fra : Onsa

Dato : 15-07-05 13:19

Anders wrote:

> [...]
> bliver 3000 *C hvis uheldet er ude og den nedsmelter. Er det virkelig
> rigtigt? Jeg troede da at den blev meget varmere.

Hmmm, Jeg tror ikke du er klar over hvor meget 3000 grader er!.
Bortset fra det er temperaturen nok så høj, at de fleste stoffer der indgår
vil begynde at fordampe og dermed stoppe kerneprocessen.

Ove

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-07-05 17:02

Onsa skrev:

>Hmmm, Jeg tror ikke du er klar over hvor meget 3000 grader er!.

Næ, det tror jeg heller ikke.

Stål smelter ved ca. 1100 °C og sten (og glas tror jeg nok) ved
1400.

--
Bertel

Fra : Jonas Kofod

Dato : 16-07-05 00:11

> Næ, det tror jeg heller ikke.
>
> Stål smelter ved ca. 1100 °C og sten (og glas tror jeg nok) ved
> 1400.

Det er kvarts du tænker på - alm. glas er slet ikke så hårdført.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 15-07-05 22:46

Onsa wrote:

> Hmmm, Jeg tror ikke du er klar over hvor meget 3000 grader er!.
> Bortset fra det er temperaturen nok så høj, at de fleste stoffer der indgår
> vil begynde at fordampe og dermed stoppe kerneprocessen.

Wolfram (tungsten) har et smeltepunkt på lige godt de 3200 grader, så
jeg er da enig i at det ikke er frygteligt meget... Men omvendt bygger
man jo nok heller ikke en reaktor i rent wolfram

Vel pga. prisen.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen