Problemer med accept af ny killing
Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 14-07-05 10:11

Hejsa

Ja så sprang vi ud i det og anskaffede os en killing, en lille pige på kun
10 uger...Ved godt det er for lidt, men som de sagde på internatet, så har
killingen jo mistet sin mor, så der er ligesom ikke noget at gøre. Men vores
1 årige kastrerede hankat er nu ikke meget for at acceptere den bette.

Vi har kun haft den nye i 3 dage. Vi har delt huset op i to, den store bor i
den del med de åbne vinduer, så han kan gå og komme som han lyster, og den
bette i den anden del af huset. Om aftenen, lukker vi den bette ind i en
mindre rum, og så får den store lov at bevæge sig rundt i hele huset, så han
kan lære den bettes lugt at kende. I dag prøvede vi at lade dem se hinanden
igen, men hvis ikke jeg havde grebet den gamle kat, så var han røget på den
bette. Killingen hun er ligeglad, hun lunter bare lige lugt hen i kløerne af
vores ikke så tilfredse hankat...

Men hvor lang tid skal vi regne med, og er det den rigtige fremgangs måde vi
bruger...skal vi blive ved med at lade dem se hinanden indimellem, eller
skal vi lade det gå lidt længere tid, hvor den gamle kan vende sig til den
nyes duft, før vi prøver igen?

Et tillægsspørgsmål, hvor gamle er jeres katte, når I begynder at lade dem
komme ud selv?

Mvh. Brian

http://brian.kjeldsen1.person.emu.dk MSN: kjeldsen76@hotmail.com

....men en ting er sikkert han gik aldrig baglæns som alle de andre skvat.
(Allan Olsen - Taberens søn)

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 14-07-05 10:28

"Brian, Rikke & Kristian" <brauner@tele2adsl.dkFJERNDETTE> wrote in message
> [...]
> røget på den bette. Killingen hun er ligeglad, hun lunter bare lige lugt
> hen i kløerne af vores ikke så tilfredse hankat...

Det at killingen er ligeglad, lyder mest som om tingene er i orden.
Killinger er sådan og skal være sådan. Og de skal have nogle klø og sættes
på plads af de voksne. Du bliver nød til at beskrive hvad du mener med at
han var "røget på den bette". Hvis killingen får en på muffen, kuer sig lidt
og provokerer igen, så er det lige som det skal være. Hvis killingen er sky,
så er det fordi der er fare.
Det er helt almindeligt at der er hvæsen og
slå-i-hovedet-løbe-slå-i-hovedet-leg, og at dem der boede der i forvejen
bliver lidt mugne (også på husets øvrige beboere).
Misserne plejer at klare en sammenføring helt selv, men man skal
selvfølgelig være tilstede og opmærksom, HVIS noget skulle gå helt galt.

> [...]
> vi bruger...skal vi blive ved med at lade dem se hinanden indimellem,
> eller skal vi lade det gå lidt længere tid, hvor den gamle kan vende sig

Normalen er 2-7 dage for sammenføring. Somme tider tager det længere, men
det er sjældent og i de tilfælde ender det ofte med at det slet ikke kommer
til at gå.

> [...]
> komme ud selv?
>
> ...men en ting er sikkert han gik aldrig baglæns som alle de andre skvat.

Når de er neutraliseret eller aldrig

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 14-07-05 10:35

Der er forøvrigt en god artikel om sammenføring på gruppens hjemmeside
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/artikler/artikel.php?id=45&cat=1

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 14-07-05 12:50

"Nina, Tender Tribes" <mail@tenderNOSPAMtribes.dk> skrev i en meddelelse
> Der er forøvrigt en god artikel om sammenføring på gruppens hjemmeside
> http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/artikler/artikel.php?id=45&cat=1

Tak for linket...det kigger jeg lige på

Mvh. Brian

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 14-07-05 12:52

> [...]
> på plads af de voksne. Du bliver nød til at beskrive hvad du mener med at

Ja det er jo lidt svært da jeg fangede den gamle før den fangde den
nye...´Men den hvade blottet gebisset, og øerne helt tilbage, og da jeg
prøvede at fange den gamle, bed og rev den mig, vil den ikke også gøre det
med den nye?

> [...]
> Misserne plejer at klare en sammenføring helt selv, men man skal
> selvfølgelig være tilstede og opmærksom, HVIS noget skulle gå helt galt.

Okay, dvs. jeg skal lade den "gamle" få lov at "daske" lidt til den nye...Er
bare bange for at den vil sætte kløerne i den nye, den er meget arrig og
hvæser med øerne helt tilbage, mens den trykker sig mod gulvet (altså den
gamle).

Skal jeg lade den gamle fare efter den nye killing, og så se hvad der sker,
selvfølgelig klar til at bryde ind hvis det går galt...

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 14-07-05 18:45

> [...]
> prøvede at fange den gamle, bed og rev den mig, vil den ikke også gøre det

Det er også svært at sidde her i den anden ende og vurdere. Du må stole mest
på din egen dømmekraft, men killinger får altså noget hvæs og dask når der
er sammenføring.
Man kan eventuelt sætte en netdør eller anden ordning op, så de kan se
hinanden an, uden at skade.

Skal jeg lade den gamle fare efter den nye killing, og så se hvad der
sker,
> selvfølgelig klar til at bryde ind hvis det går galt...

Altså, den lille skal jo ikke have klø eller rigtig bank. Men de voksne kan
godt lave lidt skindangreb og fare lidt frem med bissen skruet på, sprutte
lidt og surmule. Det er sjældent at det er aggressive katte der skader en
killing.

Fra : Margit Wulff

Dato : 16-07-05 07:11

"Brian, Rikke & Kristian" <brauner@tele2adsl.dkFJERNDETTE> skrev i en
meddelelse news:TVpBe.27$Oz6.20@news.get2net.dk...
> [...]
> killingen jo mistet sin mor, så der er ligesom ikke noget at gøre. Men
> vores 1 årige kastrerede hankat er nu ikke meget for at acceptere den

De gange vi har sammenført to katte, har vi lukket den nye ind i et
værelse,
sådan at døren har været halvt åben, så kattene kunne se og høre hinanden,
men den nye kunne gå væk fra døren, så den ikke fik bank af den gamle
kat -
og vice versa. Vi klarede det rent praktisk ved at sætte en stormkrog på
døren, så vi kunne regulere åbningen. Det er sådan en hvid plastic-ting.

Ved vores sidste sammenføring fik de lov at komme sammen den første dag.
Thomsen fik lov til at gå i hele huset, mens Figaro var ude i buret den
første time.

Så blev Figaro lukket ind, og det var Thomsen, der hvæsede af ham. Figaro
er
en meget stille og rolig kat, så de første par dage hvor hun hvæsede af
ham,
ignorerede han hende bare. Da Thomsen havde fundet ud af, at han ikke
ville
gøre hende noget ondt, holdt hun op med at hvæse. Siden da har de været
perlevenner. Det har været den nemmeste sammenføring, jeg har været med
til.

Læs om de to i http://kattesiden.smartlog.dk

Hilsen Margit Wulff
-webmaster for http://kattesiden.dk