Mørnede kanter på højttalermembraner?
Fra : HH

Dato : 14-07-05 08:58

Hej Alle.
Har i længere tid gået og funderet over hvorfor membranophæng (det fjedrende
i kanten hele vejen rundt) med tiden bliver mørnet på nogle højttalere.
De går bogstaveligt i opløsning med tiden...
Især JBL`s højttalere har et meget dårligt ry hvad det angår
Er det noget i luften eller hvad skyldes det mon?

Med Venlig Hilsen.

Ville ikke poste i en Hifi gruppe.De ville bare fortælle mig, at det er
fordi
min netledning til forstærkeren ikke er af jomfruelige børstehår fra et
vildsvin
skudt på Vejlekanten..he he

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 14-07-05 09:53

> [...]
> Især JBL`s højttalere har et meget dårligt ry hvad det angår
> Er det noget i luften eller hvad skyldes det mon?

Velsagtens fordi det er den del af membranen der får "membrantræthed". Den
bukkes frem og tilbage ved hver svingning. Resten af membranen kan bevæge
sig uden så stor deformation.

Fra : Ulrik Smed

Dato : 14-07-05 10:32

Jakob Nielsen wrote:

> Velsagtens fordi det er den del af membranen der får
> "membrantræthed". Den bukkes frem og tilbage ved hver
> svingning. Resten af membranen kan bevæge sig uden så stor
> deformation.

Det sker næsten kun med skumgummiophæng. Også selvom enheden slet ikke
spiller, men bare ligger. Sollys forværre situationen, men det sker også
selvom den ikke udsættes for sollys, bare senere. Jeg ved ikke om det er
noget særligt i luften der er skyld i det, eller det bare er skumgummi
generelt der er ustabilt. Det sker jo også for meget andet skumgummi. Og
forresten også for andre slags gummi, som f.eks. drivremme af neoprengummi.
De kan gå helt i opløsning og blive flydende, selvom de altid har ligget i
deres originale pose på lager og aldrig har været brugt.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Uffe Ravn

Dato : 14-07-05 13:21

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> skrev

> [...]
> De kan gå helt i opløsning og blive flydende, selvom de altid har ligget i
> deres originale pose på lager og aldrig har været brugt.

Ligeledes kan trykruller flyde ud, hvorimod andre bliver hårde.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Uffe Ravn

Dato : 14-07-05 10:26

"HH" <grusvej@gmail.com> skrev

> [...]

> fordi
> min netledning til forstærkeren ikke er af jomfruelige børstehår fra et

Der har faktisk været teorier om at skumkanterne blev angrebet af en
bakterie.
--
Mvh. Uffe Ravn
Radiomekaniker.

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 14-07-05 17:08

HH wrote:

> [...]
> fordi
> min netledning til forstærkeren ikke er af jomfruelige børstehår fra et

Hej HH

Stort set alt skumgummi mørner indenfor max. 25 år.

F.eks. også Sennheisers hovedtelefonpuder, gør det på rekordtid (max. 5
år?). Grunden er sikkert at de måske ikke tilsætter hormonstoffer. Man
kan såvidt jeg ved få nye puder ved at ringe til Sennheiser (jeg fik
engang mine gratis).

Kun "gammeldags" ophæng mørner ikke. Find derfor nogle højttalere fra
før ca. 1970. Gamle B&O højttalere (Beovox?).

mvh/Glenn

Fra : Per Tolbøll

Dato : 14-07-05 17:20

[...]

Ikke gratis, men for et ret beskedent beløb: www.kinovox.dk
Min oldgamle HD 414 blev som ny igen - kan anbefales !

/Per

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 14-07-05 17:28

"Glenn Møller-Holst" wrote

> Kun "gammeldags" ophæng mørner ikke.

Det kommer vel an på hvad du mener med "mørner"

Højtalere der bliver brugt mørner i ophænget og lyden ændrer sig
Nogen gange til noget bedre/andet andre gange skifter man "pappet" for at
bibeholde et stift ophæng

- Peter

Fra : Martin Larsen

Dato : 14-07-05 17:50

"Glenn Møller-Holst" <glenn@x.dk> skrev i en meddelelse news:db62l3$rph$1@news.net.uni-c.dk...

> Stort set alt skumgummi mørner indenfor max. 25 år.

Jeg kan sagtens skaffe gamle prøver med smidigt skumgummi.
Det må have noget at gøre med kvaliteten. Og så er der jo også
nogen der har interesse i indbygget forældelse, desværre.

Mvh
Martin

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 14-07-05 19:39

Martin Larsen wrote:

> [...]
> Det må have noget at gøre med kvaliteten. Og så er der jo også
> nogen der har interesse i indbygget forældelse, desværre.

Hej Martin og andre interesserede

Her er masser af kilder og relaterede problemer:

Jeg har ikke kunnet finde nogen "kur".

Jeg har søgt på: http://www.google.com/ med forskellige kombinationer af
disse ord:
"foam rubber", disintegration, crumble, deteriorate, sticky, goo, gooey,
crud.

Her er nogle af resultaterne:

http://www.nicodemus.org/fursuit.cgi?materials-foam
"...
Polyurethane foams will deteriorate with age. This is simply due to
exposure to air and ultra-violet light; it's not a process that can be
easily stopped. Because of this, expect that items made from foam will
start to lose their rubbery flexibility after two or three years. The
foam will still be usable for quite a while beyond that before it begins
to lose structural strength.
..."

http://www.carpets.org/howtobuy.htm#anchor4
"...
*Urethane Foam - A lightweight pad that provides a degree of firmness,
moth and vermin proof, mold & mildew resistant, odor free and resistant
to normal cleaning agents. Being unaffected by moisture, it is suitable
for use in basements.

*Foam Rubber - A medium weight pad resilient, mold & mildew resistant,
insect proof and non-allergenic. This type can also be used in basements
because it is not affected by moisture.
..."

http://people.smu.edu/rmonagha/mf/bags.html
"...
Avoid upholstery foam materials, which can outgas harmful chemical
vapors and frequently crumble into gooey crud in a surprisingly short
time. Look for the more durable charcoal grey Ethafoam or similar
non-outgassing foams. Many computer makers use this foam to mail out
their products, among other low cost sources.
..."

How to replace the deteriorating foam on your camera.
http://people.smu.edu/rmonagha/bronfoam.html
"...
The foam is in their "Restoration Supplies" section:
http://www.micro-tools.com/cgi-bin/shop.pl/page=restore.htm
Subject: Re: Cleaning sticky foam
There is a product called "Goo Gone" made by Magic American Corp.,
Cleveland, OH 44122, 1.800.321.6330.
Foam for Olympus cameras is sold by
http://www.zuiko.com
for just $6 per kit. You could probably use it with other cameras too,
especially if they're smaller than Olympus SLRs.
Subject: Re: Mirror foam replacement
A better choice would be either a thin slice of the open cell (porous)
material from a foam paintbrush (as suggested by Rick Housh), or the
polyurethane foam sold as air conditioner filter by Frost King. To cut
these materials, compress them with a metal straightedge and then slice
with a razor. To remove the old foam goo, acetone works well - but be
sure to remove your F's focussing screen first!
Subject: Re: Source for Camera Bag insert material.

Go to a camping supply shot and get some sleeping pad material for
padding. Closed cell foam, not open cell urethane. No outgassing and no
tendency to pick up water.
..."

http://www.photo.net/nikon/f3
"... I've only today noticed that the foam rubber seal on the camera
back is starting to deteriorate. (No surprise, as the foam rubber
inserts in my camera bag, purchased at the same time, have completely
deteriorated into uselessness)...."

http://www.sundial.net/~rogerr/lsd1.htm
"...Surrounds can be replaced with new polyether ones that will not
deteriorate like the original polyurethane surrounds. Some early 8" mids
had coated cloth surrounds, which did not deteriorate and do not need to
be replaced...."

http://aic.stanford.edu/treasure/objects.html
"...Do not use bubble wrap, rubber, polyurethane foam rubber, newspaper,
or excelsior to wrap or pack objects. Safe polyethylene foams are
available through conservation suppliers...."

mvh/Glenn

Fra : LR

Dato : 14-07-05 19:20

> Har i længere tid gået og funderet over hvorfor membranophæng (det
> fjedrende i kanten hele vejen rundt) med tiden bliver mørnet på nogle
> højttalere.
> De går bogstaveligt i opløsning med tiden...

Gummiet angribes af ilt og ozon. Disse molekyler sprænger dobbeltbindinger i
kulstofkæderne og sætter sig imellem den, så kæderne bliver ustabile eller
knækker helt og bliver til to kortere kæder.

Det er vist det samme fænomen som når olie og fedt bliver harsk.

Mvh,

Lasse

Fra : Rado

Dato : 14-07-05 21:30

On Thu, 14 Jul 2005 20:20:05 +0200, "LR" <safdsa@asda.dk> wrote:

>Gummiet angribes af ilt og ozon.

Jep, især ozon. Kan huske at skumophænget i nogle højttalere jeg havde
begyndte at smuldre kort efter at vi havde taget højfjeldsol med en af
de gamle kvartsbrændere (de udvikler enormt meget ozon).

Gad vide om man kan forhindre det ved at give gummiet et lag
siliconespray? Det må vel ligesom lukke af for diverse luftarter.

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Stig Johansen

Dato : 15-07-05 05:18

HH wrote:

> [...]
> Især JBL`s højttalere har et meget dårligt ry hvad det angår
> Er det noget i luften eller hvad skyldes det mon?

Det er nok fordi det er 'dårligt materiale'.
Jeg har eksempelvis et sæt Bose-højttalere, der nu konstant har hængt
udendørs (under tag) i 12-13 år.
Om foråret, kommer højtryksspuleren forbi (på behørig afstand) og tager
støv/edderkoppespind på membranen osv.
Jeg kan huske nogle få ting fra de medfølgende papirer:
Temperatur = -40 - + 60 Grader
Fugtighed = 0 - 100%
Den eneste undtagelse ved montering var, at hvis man monterede dem pået
skib, måtte det ikke være der, hvor bølgerne slog ind.

Så, det kan lade sig gøre at lave holdbar kvalitet.

> [...]
> fordi
> min netledning til forstærkeren ikke er af jomfruelige børstehår fra et

Ja se, dem vil jeg heller ikke nævne derovre, for så får jeg nok at vide, at
det eneste der dur til membraber, er langfibret pap.
(Mine er noget kevlar noget)

Stig Johansen

Fra : Ulrik Smed

Dato : 15-07-05 09:29

Stig Johansen wrote:

> Temperatur = -40 - + 60 Grader
> Fugtighed = 0 - 100%
> Den eneste undtagelse ved montering var, at hvis man monterede
> dem pået skib, måtte det ikke være der, hvor bølgerne slog ind.

Barske vilkår! Mon ikke deres ophæng er lavet af noget andet end skumgummi?
Mange enheder, måske især ældre, har jo et ophæng der mest ligner
cykelslange-gummi, det holder en del længere, synes ikke jeg har set det
mørne.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Uffe Ravn

Dato : 15-07-05 12:05

> [...]

> Mange enheder, måske især ældre, har jo et ophæng der mest ligner
> cykelslange-gummi, det holder en del længere, synes ikke jeg har set det

De kantophæng som Bose har lavet i skum, bliver også ødelagt, men for en hel
del år siden gik de over til at lave dem i stof, og de er meget holdbare.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Ulrik Smed

Dato : 16-07-05 01:15

Uffe Ravn wrote:
> "Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> skrev
>
> De kantophæng som Bose har lavet i skum, bliver også ødelagt,
> men for en hel del år siden gik de over til at lave dem i
> stof, og de er meget holdbare.

Det er vist også netop hvad der bliver brugt på Coral Flat 8'erne som Bertel
nævnte. Jeg ved i hvert fald at Flat 5 er med indadvendt, imprægneret
lærredsophæng.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Stig Johansen

Dato : 16-07-05 06:27

Uffe Ravn wrote:

> [...]
>
> De kantophæng som Bose har lavet i skum, bliver også ødelagt, men for en
> hel del år siden gik de over til at lave dem i stof, og de er meget

Nu ved jeg godt, vi bevæger lidt væk fra OP's spørgsmål.
Min pointe er bare, at det *kan* lade sig gøre at lave noget holdbart.
Jeg var lige ude og kigge på modelnummeret, Bose 151.
De har dem stadig, dog ser de noget anderleddes ud jfr. 'Our most popular
outdoor speakers now feature a new look...'.

Men konditionerne holder stadig (dog er det +70 Grader):
Weather won't come between you and quality

For more than ten years, Bose outdoor speakers have stood up to some of
nature?s worst conditions. They?ve been tested against snow, rain, salt and
temperature extremes of 158º F (70ºC) to -40º F (-40ºC). We even put them
through 1,200 hours of salt-fog testing, which is twice the demanding
Marine Industry Standard. And to further underline their toughness, we
added a five-year transferable limited warranty.

Dengang jeg købte mine, stod der hvad ophænget var lavet af. Desværre kan
jeg overhovedet ikke huske det, men men fare for at blive til grin, var det
nok noget med 'patenteret super duper neophren-silikone komposit osv..'.

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-07-05 10:24

Stig Johansen <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> skrev:

>Det er nok fordi det er 'dårligt materiale'.
>Jeg har eksempelvis et sæt Bose-højttalere [...]

For nylig solgte jeg mine hjemmebyggede højttalere
(Duelund-horn). De er monteret med Coral Flat-8 som nogle måske
husker. Det er 30 år siden jeg byggede dem. Fyren var ret
imponeret over kvaliteten, og højttalerenhederne fejler ikke det
mindste.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 16-07-05 05:56

Bertel Lund Hansen wrote:

> For nylig solgte jeg mine hjemmebyggede højttalere
> (Duelund-horn). De er monteret med Coral Flat-8 som nogle måske
> husker.

Nostalgien dukker op. Jeg brugte netop 8" Coral (eller var det Corel) til
(hjemmeberegnede) hyperbolsk exponentielle horn. Gik dog senere over til
Fostex 8"+ supertweeter.
Hmm. Flat-8, var det dem med dobbeltmembran, og en stjerneformet 'spids' i
midten?

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-07-05 06:12

Stig Johansen <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> skrev:

>Hmm. Flat-8, var det dem med dobbeltmembran, og en stjerneformet 'spids' i
>midten?

Nej, det var afløseren som jeg ikke brød mig om. Flat-8 har et
mikroeksponentialhorn siddende i midten på enheden.

Måske hed afløseren forresten også Flat-8, det kan jeg ikke
huske, men det var altså en der kom til senere.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 16-07-05 06:51

Bertel Lund Hansen wrote:

> Nej, det var afløseren som jeg ikke brød mig om. Flat-8 har et
> mikroeksponentialhorn siddende i midten på enheden.

Det kan godt tænkes at det var den ny model, det er vist 'kun' 28 år siden
jeg byggede dem.

> Måske hed afløseren forresten også Flat-8, det kan jeg ikke
> huske, men det var altså en der kom til senere.

Jeg kan heller ikke huske hvad de hed. Men det var vist ret begrænset hvor
mange 8# enheder, der kunne benyttes til horn.

I øvrigt var der en slående lighed til de legendariske Lowter højttalere,
som jeg desværre aldrig fik råd til.

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-07-05 08:37

Stig Johansen <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> skrev:

>I øvrigt var der en slående lighed til de legendariske Lowter højttalere,
>som jeg desværre aldrig fik råd til.

Ja, Lowther lød bedre. En kammerat tog engang sådan en enhed med
til en test. Men Flat-8 var ikke dårlig til prisen.

Det var lidt sjovt at ham der skulle købe dem, omhyggeligt havde
forklaret at efter en 15-20 år ville enhederne være nedbrudt og
lyde dårligt (det var ikke købsgas - det er en kammerat, og han
mente det ærligt). Hans omhyggelige forklaring forstummede da han
hørte hvordan de spillede.

--
Bertel

Fra : John Vedsegaard

Dato : 31-07-05 21:55

> [...]
> lyde dårligt (det var ikke købsgas - det er en kammerat, og han
> mente det ærligt). Hans omhyggelige forklaring forstummede da han

Tja, det er også sket på mine Beveridge til 66.000 kr, men der er mulighed
for at få dem repareret.
Det koster 7-800 pr. enhed.

Nedbrydning har taget ca. 15 år, hvoraf de ikke har spillet de sidste 10.
Nu har jeg fundet dem frem igen og vupti, basserne var mørnet væk.
Desværre ved jeg jo ikke om det samme ville være sket hvis de var blevet
brugt i den tid.

John