Luftetur med to hunde
Fra : Annie

Dato : 12-07-05 19:33

....hvordan gør man dét?

Vi overvejer at tage en hund i pleje, og så kom jeg til at spekulere
på, hvordan man bærer sig ad med at gå tur med to lømmelalder-hunde i
snor.
De er næsten lige store, den ene er en smule mindre end den anden.
Ingen af dem lystrer med sikkerhed et indkald, så de skal være i snor.
....skal jeg bare gå to gange så?

Venligst
Annie

Fra : Helle Jensen

Dato : 12-07-05 19:49

> [...]
> De er næsten lige store, den ene er en smule mindre end den anden.
> Ingen af dem lystrer med sikkerhed et indkald, så de skal være i snor.

Nej, du skal da ikke gå to gange. Jeg går flere gange dagligt tur med hele
tre hunde, så to er ingen problem

Det kræver selvfølgelig lidt tilvænning og en del kludren snore ud, men
efterhånden finder hundene også ud af det og følges rimeligt ad. Jeg har to
af mine i 8 m. flexiliner (vi går altid i skoven) og den sidste løber løs.

Så det kan sagtens lade sig gøre at lufte to hunde ad gangen.

Mvh.

Helle
www.helleshunde.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-07-05 22:28

Helle Jensen <hellejensen@removethis-newmail.dk> wrote:

> flexiliner

burde forbydes ... eller også skal folk vide hvordan de skal bruge dem

/thomas
--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Helle Jensen

Dato : 13-07-05 09:44

> burde forbydes ... eller også skal folk vide hvordan de skal bruge dem

Præcis derfor jeg i parentes skrev, at vi altid gik i skoven. Det er nemlig
det eneste sted, jeg vil bruge en flexiline, men her synes jeg også, den er
virkelig god, da den giver hundene frihed til at snuse rundt og bevæge sig i
deres eget tempo. Flexiliner kan bruges steder, hvor der egentlig ingen
farer er for hundene = steder hvor man ikke pludselig har brug for at få
hunden under kontrol i kort snor = skoven.

Helle
www.helleshunde.dk

Fra : Is

Dato : 13-07-05 15:43

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse

> burde forbydes ... eller også skal folk vide hvordan de skal bruge dem

Bare fordi nogle ikke bruger dem rigtigt, skal de vel ikke fobydes ???

Der er da en masse steder det er ok at bruge dem ??

Erik Isager

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-07-05 02:25

Is <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> wrote:

> "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse

> Bare fordi nogle ikke bruger dem rigtigt, skal de vel ikke fobydes ???
>
> Der er da en masse steder det er ok at bruge dem ??

det var derfor jeg skrev at de skulle bruges rigtigt ...

Mine hunde er enten i snor ... eller fri ... ikke det der lala
mellemting du har ved en fleksilinie ...

/thomas

Fra : Is

Dato : 14-07-05 18:18

> Mine hunde er enten i snor ... eller fri ... ikke det der lala
> mellemting du har ved en fleksilinie ...

Jeg har en hund nu som jeg kun er 99,5 % sikker på kommer når jeg kalder,
derfor bruger jeg en flexline.

Erik Isager

Fra : Søren LH

Dato : 13-07-05 17:46

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse

Thank God for at vi har fået flexliner - så har hunde noget helt andet ud af
at gå i skove, hvor de skal være i snor. Eller vi slipper i hvert fald for
at gå og kvajle op på en tøjsnor.

Mvh
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-05 18:27

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse news:42d54609$0

> [...]
af
> at gå i skove, hvor de skal være i snor. Eller vi slipper i hvert fald for

Flexlinen er rigtig god i skove og lignende, men det er sgu irriterende, når
folk kommer gående på fortovet, med deres Gravhund i 8 meter fri line, og
man skal forbi dem i bil. Man kan jo ikke vide om hunden vil blive på
fortovet eller ej. Her er jeg faktisk mere tryg ved en løs hund, for den har
ejeren som regel styr på.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : fam. Ager

Dato : 13-07-05 20:03

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> man skal forbi dem i bil. Man kan jo ikke vide om hunden vil blive på
> fortovet eller ej. Her er jeg faktisk mere tryg ved en løs hund, for den

----------------------------------

det kan også forarge mig, og jeg fatter ikke at folk tør. det er da i
sådanne situationer, at hunden skal være under kontrol. og det er der ingen
der er i 8 meter snor. den skal være ved din side, og da er 8 meter snor
overflødig - basta.
men som nævnt er den guld værd på steder hvor det er muligt, og man ikke kan
slippe eller hvis hunden ikke er 100% til at komme ved kald.
personligt kan jeg ikke lide at bruge dem på store hunde, synes ikke at der
er godt greb i dem. der foretrækker jeg en sporline.

mvh. marie

Fra : fam. Ager

Dato : 12-07-05 20:43

"Annie" <annie_wolff@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> De er næsten lige store, den ene er en smule mindre end den anden.
> Ingen af dem lystrer med sikkerhed et indkald, så de skal være i snor.

---------------------------

ja, det finder i ud af.. første gang vil sikkert være kaos...(-:
jeg har ligesom linerne imellem 2 forskellige fingre, så jeg kan korrigere
hver af dem individuelt hvis nødvendigt, det er ligesom at ride med 2
tøjler...og den sidste hund har jeg som regel i den anden hånd, eller en af
mine børn går med ham. han er noget mindre end de store, og det kan godt
give lidt kaos.
sålænge du ikke forventer perfekt lineføring, så skal det nok gå!

god fornøjelse!

mvh. marie

Fra : tina hedeman

Dato : 13-07-05 06:47

Hej med dig

jeg har også 2 hunde og går kun en tur. den ene går på venstre side og den
anden går foran mig, alm. snor der er gjort lidt længere.og når han skal
holdes i kort snor går han på højre side.
men entur kan godt vare længe når der er 2 hunde der skal snuse på turen.
fortvivl ikke det går.
hilsen tina

Fra : Mus

Dato : 13-07-05 10:17

Har faktisk en veninde der havde tre hunde på samme tid. Når hun luftede dem
kunne hun gå med alle tre i hver deres line + en barnevogn eller deres 4
årige dreng i hånden. Hun havde lært dem at de ikke måtte snuse før hun gav
dem lov. Dvs hun gik med dem i snor lige så pænt - ingen snusen - ingen
trækken - ingen viklen ind i snor, før de kom til nogle grønne områder, hvor
hun tog snoren af dem alle tre og de fik lov til at snuse. Tre ufattelig
mor-syge hunde og så snart hun kaldte det mindste eller fløjtede var de ved
hendes side igen. Har faktisk aldrig mødt nogen med så godt opdragede hunde
og samtidig så velafballancerede hunde. Deres hus er ikke særlig stort og
man mærkede faktisk ikke de havde tre hunde.

LN

Fra : fam. Ager

Dato : 13-07-05 11:14

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og samtidig så velafballancerede hunde. Deres hus er ikke særlig stort og
> man mærkede faktisk ikke de havde tre hunde.

den har jeg også være på tidligere, med en sankt bernhard, en boxer og en
gravhund +barnevogn...det gik uden problemer overhovedet. det er et trænings
og tilvænningsspørgsmål...
mvh. marie
ps. hvordan står det til med gismo?

Fra : Mus

Dato : 13-07-05 13:12

> den har jeg også være på tidligere, med en sankt bernhard, en boxer og en
> gravhund +barnevogn...det gik uden problemer overhovedet. det er et
> [...]

Hæ hæ vi kan knapt klare det med én. Gizmo er ellers velopdragen og også god
til lydighed generelt. Klarer sig også ok til konkurrencer. Men på tur har
vi desværre aldrig investeret så meget træning. Så han går lidt som det
passer ham så man er ved at falde over ham eller er ved at blive trukket
gennem en hæk.

Gizmo er blevet noget rundere pga han er på prednisolon(tror det staves
sådan?)
Og mærligt nok har han fået både ballance og hørelse tilbage. Men om det
bare skyldes medicinen ved vi ikke?

LN

Fra : fam. Ager

Dato : 13-07-05 14:24

> [...]
> sådan?)
> Og mærligt nok har han fået både ballance og hørelse tilbage. Men om det

lyder dejligt at han er kommet sig, jeg har tænkt meget på ham!.

hæ..den med hækken har jeg også erfaret....min første boxer hadede katte som
pesten, og der var en gang hvor vi kom gående, hvor han som et lyn stak hele
kroppen igennem en hæk og kom ud med en kat i munden...uhhh, jeg ved ikke
hvem der blev mest forskrækket...mig over synet eller ham over at jeg råbte
op..ihvertfald spyttede han katten ud, og den pilede afsted..

mvh, marie

Fra : Mus

Dato : 13-07-05 15:17

> lyder dejligt at han er kommet sig, jeg har tænkt meget på ham!.

Tak, dejligt der bliver tænkt på ham.

> [...]
råbte
> op..ihvertfald spyttede han katten ud, og den pilede afsted..

Jeg kan lige se det for mig ))) Gizmo er det ikke lykkedes for endnu,
omend han gør en ihærdig indsats. Tror han er for langsom. Gizmo - gumpetung

LN

Fra : fam. Ager

Dato : 13-07-05 16:57

> [...]

> Jeg kan lige se det for mig ))) Gizmo er det ikke lykkedes for endnu,
> omend han gør en ihærdig indsats. Tror han er for langsom. Gizmo -

GGGG!, der er bare nogle af dem, der er for klumpede... loui tvivler jeg
stærkt på at han kan fange noget som helst... og katte.... uhhh de er så
hyggelige..han ligger lige nu og putter med vores den ene...de er såååå
bløøøøde, og så sjove at vaske gulv med..(-;
men dem er han så også vokset op med. naboens skal bare fise ud af haven i
en vis fart... men der er det nu cairnen der tager affære.
-Marie

Fra : Kim Christensen

Dato : 13-07-05 19:09

Med to hundesnore såmænd! De første 50 meter er besværlige. De
næste 50 meter lidt midndre besværlige. Derefter går det nærmest af
sig selv. Jeg har prøvet at gå med 6 hunde, hvoraf kun de to var mine
egne. jeg er glad for vi ikke mødte nogen katte.

Hilsen kim

Fra : Zanne

Dato : 15-07-05 08:17

> [...]
> De er næsten lige store, den ene er en smule mindre end den anden.
> Ingen af dem lystrer med sikkerhed et indkald, så de skal være i snor.

Jeg har 2 godt nok små westier - som går i samme flex-line
En kraftig een hvor jeg købte en alm nylon snor/bånd og fik
syet sammen der hvor den er sat på flex-linen, så hundene
hodes sammen med omkring ca en meter
til hver hund - det fungerer fint efter et par øve-ture, hvor
hundene lige skal finde ud af at de "hænger sammen" og
skal tage hensyn til hinanden.... Det har de haft godt af og
er blevet gode til at stoppe når den ene vil "noget" venter
den anden pænt......
Held og lykke
Sanne