lang levetid for kirkebesøgere
Fra : Aage Andersen

Dato : 12-07-05 17:40

Det er nu vist statistisk, at flittige kirkegængere lever længere end
gennemsnittet.
Saa mangler vi kun en statistik for dem, der kun gaar paa kroen.

Aage

Fra : Martin Larsen

Dato : 12-07-05 18:27

"Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> skrev i en meddelelse news:42d3f274$0$20109$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Det er nu vist statistisk, at flittige kirkegængere lever længere end
> gennemsnittet.
> Saa mangler vi kun en statistik for dem, der kun gaar paa kroen.

Nej, vi ved at folk med kontrolleret alkoholforbrug lever længere.

Mvh
Martin

Fra : Aage Andersen

Dato : 12-07-05 18:39

"Martin Larsen" > "Aage Andersen"

> Nej, vi ved at folk med kontrolleret alkoholforbrug lever længere.

Er der ogsaa en statistik for dem, der kommer begge steder og dem, der ikke
kommer nogen af stederne? Eller kan man af de allerede foreliggende
statistiker slutte at, hvis man baade besøger kirken og kroen flittigt
lever man længe mens det er mere ufordelagtigt hverken at komme i kirken
eller paa kroen?

Aage

Aage

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 12-07-05 18:54

> [...]
> statistiker slutte at, hvis man baade besøger kirken og kroen flittigt
> lever man længe mens det er mere ufordelagtigt hverken at komme i kirken

En god troende behandler sin krop som Guds tempel. Det er generelt sundt at
følge den ideologi så naturligvis lever de længere. Folk der dyrker karate
lever også længere. Ikke fordi vi kan forsvare os mod mordere, men fordi vi
holder os i form.

Folk med dyre sofaer har en flad bag og rund mave.

Fra : Martin Bak

Dato : 13-07-05 08:30

> [...]
> statistiker slutte at, hvis man baade besøger kirken og kroen flittigt
> lever man længe mens det er mere ufordelagtigt hverken at komme i kirken

Det er bedre at sidde på kroen og tænke på kirken, end at sidde i kirken og
tænke på kroen.. :) Hvem der lever længst ved jeg ikke

Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-07-05 20:54

"Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> skrev:

>Det er nu vist statistisk, at flittige kirkegængere lever længere end
>gennemsnittet.

Ja, og at kvinder kan reducere chancen for at få brystkræft ved
at læse ved universitetet.

.... eller også har man bare fundet tilfældige talsammenfald uden
at der er en årsagssammenhæng.

--
Bertel

Fra : Aage Andersen

Dato : 12-07-05 21:07

"Bertel Lund Hansen"
> [...]
> at læse ved universitetet.
>
> ... eller også har man bare fundet tilfældige talsammenfald uden

Det er saa problemet. Er der en aarsagssammenhæng? Lever man længere, hvis
man gaar i kirke eller gaar man i kirke naar man lever længere?

Aage

Fra : Peter Jensen

Dato : 13-07-05 09:59

Aage Andersen wrote:

> Det er saa problemet. Er der en aarsagssammenhæng? Lever man længere,
> hvis man gaar i kirke eller gaar man i kirke naar man lever længere?

En lille teori til debat:

Højere uddannede har en tendens til ikke at gå så meget i kirke. Højere
uddannelse giver som regel stillesiddende arbejde. Stillesiddende
arbejde skærer op til 3 år af livet i gennemsnit.

Dette vil give det samme statistiske billede, men uden nogen
årsagssammenhæng. En person der ikke går i kirke kan derfor ikke
forvente længere liv, bare fordi de begynder på dét. Alle de andre
faktorer spiller stadig ind, så de formår kun at udligne statistikken
lidt.

Som man siger: Der findes hvide løgne, store løgne, og statistikker.

--
PeKaJe

Why use Windows, when there is a door?

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 13-07-05 10:23

> Højere uddannede har en tendens til ikke at gå så meget i kirke. Højere
> uddannelse giver som regel stillesiddende arbejde. Stillesiddende
> arbejde skærer op til 3 år af livet i gennemsnit.

Den slags eksempler kan man jo finde rigtig mange af. Nogen gange kommer de
(i den forkortede udgave) i tv-avisen.
Jo billigere en bil man har, jo længere lever man. Folk med dyre biler har
ofte højtlønnet stresset arbejde. Derfor dør de tidligere. At skifte den
dyre bil ud med den billige gavner derfor ikke... med mindre man samtidigt
kan skære ned på arbejdet fordi man sparer at betale for bilen

Uuddannede mødre får dummere børn. Mødrene var dumme og dumhed er
arvelig?... eller måske er disse personer mere tilbøjelige til at drikke
under graviditeten og alkohollen kan skade udviklingen af nerveceller og
dermed give dummere børn.

Natur er farlig. Folk der bor i landområder er ti gange oftere udsat for
faldulykker fra træer.

Det øger intelligensen at gå på universitetet... eller måske er det mest de
intelligente der går på universitetet?

Det giver store muskler at smøre sig ind i selvbruner og tage små
underbukser på. Det ses at folk der ofte gør den slags også har større
muskler end gennemsnittet.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-07-05 10:43

Jakob Nielsen skrev:

>Natur er farlig. Folk der bor i landområder er ti gange oftere udsat for
>faldulykker fra træer.

Det allerfarligste man kan gøre er dog at gå i seng. Det er der
der de fleste dør.

--
Bertel

Fra : Peter Jensen

Dato : 13-07-05 11:28

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det allerfarligste man kan gøre er dog at gå i seng. Det er der der de
> fleste dør.

Det er farligt at leve. Alle dør af det!

--
PeKaJe

Luck can't last a lifetime, unless you die young.
      -- Russell Banks

Fra : Uffe Ravn

Dato : 14-07-05 13:24

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev

> Det allerfarligste man kan gøre er dog at gå i seng. Det er der
> der de fleste dør.

Jeps, før i tiden hørte man også en del om piger der var kommet galt afsted
der.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Bo Warming

Dato : 13-07-05 15:21

"Jakob Nielsen" <jni@mail.no> wrote in message
> Det øger intelligensen at gå på universitetet... eller måske er det mest
> de intelligente der går på universitetet?

Er det ikke en tautologi man kalder sådan latterlig ringslutning, hvor logik
misbruges til bedrag.
Intelligens kan defineres som det man måler ved en intelligensprøve, og
disse er opfundet af universiteter - helt uden forbindelse med noget
nyttigt.

Intuition er det er afgør magt og økonomiske fremskridt.

Er det bedre et leve et langt kirkeliv end et lev stærkt dø ung liv med
rusmidler og vold på den fodboldsbane der hedder værtshuset?
Det ved den enkelte bedst selv - staten kan kun gøre skade ved opstyltet
UINTELLIGENT skråsikkerhed, der fortrænger tilvælsens mangfoldighed

Der dør fler i kro end i krig (middelalderordsprog - gælder stadig)

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 13-07-05 10:37

Peter Jensen <usenet@pekajemaps.homeip.net> writes:

> [...]
> uddannelse giver som regel stillesiddende arbejde. Stillesiddende
> arbejde skærer op til 3 år af livet i gennemsnit.

Tilsvarende:

Folk i storbyer går mindre i kirke end folk på landet, og det er
sundere at leve på landet end i storbyer.

Ensomme mennesker dør tidligere end andre, og kirkegang kan være med
til at mindske ensomheden (dog ikke mere end andre sociale
arrangementer).

Torben

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 12-07-05 22:17

Aage Andersen wrote:
> Det er nu vist statistisk, at flittige kirkegængere lever længere end
> gennemsnittet.

Hvis jeg lever en time længere af at have tilbragt to timer i kirke, ved
jeg godt, hvad jeg vælger. ;)

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 15-07-05 14:36

"Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> writes:

> Det er nu vist statistisk, at flittige kirkegængere lever længere end
> gennemsnittet.

Er det ikke en amerikansk statistik? I USA er kirken generelt det
sociale samnlingspunkt, og også folk der ikke er mere religiøse end
den gennemsnitlige dansker går regelmæssigt i kirke.

Så sammenligningen vil være mellem en gruppe af folk der plejer deres
sociale netværk, og en gruppe af socialt udstødte. Ikke overraskende
lever den første længst.

Hvis min hypotese er rigtig, vil en dansk statistik vise at
regelmæssige kirkegængere lever kortere her i landet, da kirkegang her
i landet snarere er et tegn på at man er afviger.

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 16-07-05 22:21

> Det er nu vist statistisk, at flittige kirkegængere lever længere end
> gennemsnittet.

Jeg bemærkede i dag en artikkel på www.politikken.dk

Den viser mere hvor fjogede journalister er.

Først har vi overskriften som skal fange læseren
"Kirkegang forlænger livet"

Derefter kommer en nedtoning af resultatet.
"Undersøgelsens leder, adjunkt Peter la Cour, medgiver, at den længere
levetid kan skyldes at kirkegængere også generelt lever sundere og har
større socialt netværk end folk, der aldrig kommer i kirke."

Til slut skal journalisten komme med en rap konklusion på ovenstående
"Men da der kun skal ganske få årlige kirkebesøg til at forlænge
levealderen, viser undersøgelsen måske snarere, hvor usundt det er aldrig at
gå i kirke."

Og viser dermed at journalisten ikke kan/vil fatte helheden som er at selve
kirkebesøget ikke er sundt men blot er et ydre tegn på noget andet som er
sundt.

Ikke noget under at en stor del af befolkningen har en underlig fornemmelse
for den verden de lever i. Journalister gør deres til at misinformere og
skabe historier hvor der ingen er.

For noget tid siden læste jeg at den mest sansynlige årsag til hele den
samlede menneskeheds udøen er ... terrorisme. Ja, det lyder jo rimeligt.
Phft!