Hjælp til støjdæmpnig af maritim VHF radio
Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 12-07-05 16:07

Hej

Jeg har netop skiftet min gamle Kelvin Hughes VHF radio med en Silva S15
DSC/VHF i min sejlbåd.

Jeg har "kun" flyttet en-til-en, dvs jeg bruger samme antennestik, og +/-
kabler.
Yderligere har jeg koblet den til GPS'en og en Navtex modtager.

Mit problem er nu at er kommer forholdsvis meget "brum" i højtaleren.
"Brum"'et er det samme uanset SQUELCH niveau, men følger delvist VOLUMEN
knappen.

Det syntes også somom mine TYSTER ladere "går i den nye radio", jeg mærker
ihvertfald stor forskel når jeg slukker laderne. Dette problem har jeg
heller ikke i min gamle radio, ej heller i mine bærbare VHF'ere.

Hvad kan jeg gøre for at afhjælpe problemet?

PS er der nogen der ved hvordan man får L1 og L2 kanaler indkodet i denne
radio?

mvh
/Børge

Fra : Lars Kristensen

Dato : 12-07-05 22:48

Børge Wedel Müller wrote:
> [...]
> heller ikke i min gamle radio, ej heller i mine bærbare VHF'ere.
>
> Hvad kan jeg gøre for at afhjælpe problemet?

Der kan være flere årsager.
Hvordan lyder den hvis ikke du kobler gps osv. til?
Brummer den når den er det eneste i båden der er tændt? (alt andet skal
være slukket - incl. lader. Apperaterne der er koblet til vhf'en skal
testes både koblet fra vhf'en og koblet til vhf'en)
Hvis nej, hvad får den til at larme?
Er der andre end den ene der får den til at larme?

Hvis et andet apparat, der kun har forbindelse til vhf'en igennem
spændingsforsyningen, får vhf'en til at brumme. Så er løsningen et
støjfilter på spændingsforsyningen. Hvor det skal sidde komemr an på om
der er flere strømforbrugere der får vhf'en til at larme. Hvis det kun
er en, ville jeg sætte støjfilteret på det apperat da det tydeligvis
støjer bagud på forsyningsnettet. Hvis der derimod er flere apperater
der får vhf'en til at brumme, så er det vhf'en der er (for) overfølsom
for støj på forsyningen, og så skal den have filteret siddende. Jeg
skriver "for" i parantes da der er regler inden for området i fht. CE
mærkningen - både hvor meget støj apperater skal kunne tåle, men også
for hvor meget de må udsende.
Netstøjfilteret kan måske blot udgøre en lille ferritring du kører
forsyningslederne igennem et par gange. Hvis det ikke er nok skal du
enten købe noget færdigt eller bikse noget sammen af en kondensator, en
spole, en modstand og måske en zener diode.

Hvis det er de apperater der er koblet til vhf'en der får den til at
larme når de sidder sammen, har du formentligt et stelproblem. Den kan
være alt lige fra dårlig kontakt i et stik til en dårlig konstruktion af
apperatet. Præcist hvad der skal gøres her er svært at give en løsning
på igennem usenet.

- Lars

Fra : Egon Stich

Dato : 13-07-05 09:14

"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad kan jeg gøre for at afhjælpe problemet?
>
> PS er der nogen der ved hvordan man får L1 og L2 kanaler indkodet i denne

Det kan også være dit ekkolod.
Har selv været nødt til at montere afbryder til loddet ved siden af VHF, da
den, hvis den kører, generer transmissionen. (Silva ekkolod.)
MVH
Egon

Fra : Per Nordahl

Dato : 13-07-05 12:38

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> MVH
> Egon
>
> Uden at jeg kan huske det nøjagtigt, da jeg heldigvis ikke har de
problemer. men er er så ikke noget med at der er en en ledning til jord
(stel) hvist nok en bar en, lige en strøtanke.
mvh. Per Nordahl

Fra : Erik Feldager

Dato : 14-07-05 20:22

"Per Nordahl" <nordahl_/)MASCOT28_/)@image.dk> wrote in message news:<327Be.59626$Fe7.194719@news000.worldonline.dk>...

> denne

MVH

Erik Feldager

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 17-07-05 18:00

Hej

Jeg har nu prøvet de fleste ting som foreslået, og følgende er konstateret:

Hvis alt andet er frakoblet er der (stadigt) brum i højtaleren, men det er
MEGET lidt.

Efterhånden som jeg starte lader, ekkolod, vindmåler, kølekompressor, stiger
"brummet" kraftigt.

Der var ingen forskel om jeg havde GPS, Navtex, log kørende.

Hvad kan jeg gøre nu?

mvh
/Børge

Fra : Jan

Dato : 17-07-05 22:32

Sun, 17 Jul 2005 19:00:12 +0200, "Børge Wedel Müller"
<boerge@myller_fjern.dk>;
<42da8ea0$0$21455$d40e179e@nntp06.dk.telia.net>; <dk.fritid.sejlads>:

>Hvad kan jeg gøre nu?

(se svar på meddelelsen til dk.fritid.hamradio; svaret er postet til
begge grupper)

Råd:
Når du vil poste til to newsgrupper, så skriv begge gruppers adresse
ind, i stedet for at skrive to ligelydende meddelelser med forskellig
adresse.

--
/jan
news postings should be followed up in news

Fra : Lars Kristensen

Dato : 17-07-05 23:18

Jan wrote:
> [...]
> Når du vil poste til to newsgrupper, så skriv begge gruppers adresse
> ind, i stedet for at skrive to ligelydende meddelelser med forskellig

Og så sætte FUT (follow up to) til kun den gruppe der mest relevant.
Ligeledes bør man også gøre opmærksom på x-post og FUT.

- Lars

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 19-07-05 19:01

Hej Lars m.fl.

Jeg vil godt forstå hvorfor, og rationalet på jeres postings.

I "gamle dage" (jeg har brugt usenet i mere end 20 år) - da båndbredde var
et problem og svarende var der kom var konstruktive og præcise, blev FUT og
x-post opfundet.

Mit spørgsmål, som rigtigt nok er postet i de 2 grupper, har kun fået få
svar (og alt for mange meninger). Både hamradio og fritid.baad har en usenet
brugere der mener spørgsmålet var forkert addresseret, men begge forum har
også udtrykt at det var det rigtige forum????

Så jeg står altså med det problem at hamradio mener jeg kun burde bruge
fritid.baad og fritid.baad mener jeg burde bruge hamradio.

(i forvejen havde jeg faktisk håbet på op til 10 gode råd - den har jeg så
fået, men desværre ikke via usenet)

Når jeg tæller de kvalificerede svar sammen, sammenlignet med alle de
u-brugelige postings, tja, så bliver min overalt konklusion at usenet er en
døende race.

Til jer 4 der har givet forslag til afhjælpning af mit problem, undskyld jeg
bruger 100nye bytes på off topics.....

mvh

/Børge

PS: alene spamming Claus fylder tusindfold mere......

Fra : Jan

Dato : 19-07-05 21:23

Tue, 19 Jul 2005 20:00:33 +0200, "Børge Wedel Müller"
<boerge@myller_fjern.dk>;
<42dd3fc5$0$24182$d40e179e@nntp06.dk.telia.net>; <dk.fritid.hamradio>:

>I "gamle dage" (jeg har brugt usenet i mere end 20 år) - da båndbredde var
>et problem og svarende var der kom var konstruktive og præcise, blev FUT og
>x-post opfundet.

Men det er også nemmere for dig; du kan skrive det hele i _een_
meddelelse - som du jo sikkert ved, med 20 års news-erfaring.
(Jeg har ikke set meninger i dk.fritid.sejlads om at du burde ha været i
hamradio)

Håber dog, at de råd du har fået, både direkte og på news, har kunnet
hjælpe dig.

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

jan <><

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 20-07-05 17:48

Hej Børge !

Har du fået afhjulpet dit problem, eller bøvler du stadig ?

Best regards !

OX3HZ - Bo G. Christensen - Nanortalik - Grønland

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 20-07-05 19:19

Hej

Jeg har samlet en del sammen til aftestning i weekenden (nok de næste
uger,da jeg starter ferie)

Jeg er rimeligt overbevist om at jeg har opbygget en "værktøjskasse" der
skal aftestes nu.

Jeg skal gerne opfølge.

mvh
/Børge

Fra : Per Nordahl

Dato : 21-07-05 07:06

> [...]
> uger,da jeg starter ferie)
>
> Jeg er rimeligt overbevist om at jeg har opbygget en "værktøjskasse"

Tak.
Den der jord/stel-ledning, forefindes den ikke ?
Det kan godt være at jeg husker galt, men jeg kan jo gå ned og skille
min egen ad
Mvh P N