hvalp
Fra : Michael Bek Hansen

Dato : 12-07-05 08:31

hej NG

Ja så har jeg haft min lille hvalp i tre uger idag. Den er meget fræk. Er
det almindeligt at en labrador hvalp hele tiden skal prøve ens grænser af
selvom den udemærket ved at den ikke må. Det er første gang jeg har en
labrador så jeg er lidt i tvivl om jeg gør noget forkert i opdragelsen siden
den er så fræk. Jeg har haft andre hunde og de har ikke været så
"provokerende" og frække, så jeg jeg vil bare være sikker på om det er mig
der gør noget forkert eller om den bare er direkte fræk.

Mvh Michael

Fra : Nygaard

Dato : 12-07-05 08:54

> Ja så har jeg haft min lille hvalp i tre uger idag. Den er meget fræk. Er
> det almindeligt at en labrador hvalp hele tiden skal prøve ens grænser af
> selvom den udemærket ved at den ikke må.
JA!!!!

Mvh
Nygaard

Fra : Michael Bek Hansen

Dato : 12-07-05 08:53

Takker

Fra : jopa

Dato : 12-07-05 09:58

Michael Bek Hansen skriblede bla:
> Ja så har jeg haft min lille hvalp i tre uger idag. Den er meget
> fræk.

Så er den måske omkring de 3 mdr nu ?

De er jo frække i den alder og vil prøve grænser.
Nu er det du skal vise dig som fører af flokken og sætte den på plads når
der er ting du ikke vil akceptere.

Bemærk at den jo selvfølgelig skal have lov til at være hvalp, men de
værste
unoder skal du pille af den når de kommer ellers har du problemer når den
kommer i den rigtige lømmelalder omkring 9-12 mdr.

> Jeg har haft andre hunde
> og de har ikke været så "provokerende" og frække,

Så skulle du bare prøve at have en shæferhvalp han som jeg har

>så jeg jeg vil bare
> være sikker på om det er mig der gør noget forkert eller om den bare
> er direkte fræk.
Bare husk at det er dig der bestemmer. Den bliver jo rimeligt stor så vær
opmærksom på at den skal kende sin plads i hierakiet.

Er sikker på at den med den rigtige opdragelse nok skal blive rolig og
omgængelig med tiden men lad den bare have lov til at være hvalp et stykke
tid endnu.
Det er da en dejlig tid der desværre alt for hurtigt er ovre.
--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Jørgen

Dato : 12-07-05 10:11

Michael Bek Hansen skrev:

> Ja så har jeg haft min lille hvalp i tre uger idag.

> selvom den udemærket ved at den ikke må.
>
> Mvh Michael

Det må være en usædvanlig klog og dygtig hund du har, hvis den udmærket
ved hvad den ikke må.
Prøv at tage det lidt med ro.
Jørgen s

Fra : Michael Bek Hansen

Dato : 12-07-05 11:07

Det jeg mener er at man tydeligt kan se når den har lavet noget den ved er
forkert for så kommer den med halen mellem benene.

Jeg tager det skam helt cool

Fra : Merete

Dato : 12-07-05 16:27

Hej Michael

> Det jeg mener er at man tydeligt kan se når den har lavet noget den ved er
> forkert for så kommer den med halen mellem benene.

Nej din hvalp ved ikke at den har gjort noget forkert. Den reagerer
udelukkende på dit kropssprog. Når du ser at hvalpen har gjort noget du ikke
vil have, reagerer du med din krop og din stemme og det er det hvalpen
"svarer" på ved at lægge halem mellem benene. Den forsøger på denne måde at
formilde dig og fortælle at den kun er en lille hund der ikke kan matche
dig.

Tænk på hvilken forskel der i din egen kropsholdning hvis du er eddersur og
hvis du er jublende glad. Mange gange er det ubevidst for os selv, men
hunden reagerer lynhurtigt på vores signaler. Det er jo for en stor dels
vedkommende den måde hunde kommunikerer med hinanden på, altså ved hjælp af
kropssprog og i noget miundre grad ved lyde.

Prøv at læse nogle bøger om hundesprog og hvalpeopdragelse. Der findes et
væld af gode bøger. Jeg kan feks. nævne "familehunden" af Lone Greva. Det er
een af de bedste hundebøger der længe er skrevet.
Du kan også læse "hvalpebogen" af Gwen Bailey.

Hilsen

Merete

Fra : Michael Bek Hansen

Dato : 12-07-05 17:04

Okay så. Jeg takker mange gange for hjælpen.

Fra : Søren LH

Dato : 12-07-05 19:58

"Merete" <info@bjergskoven.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Michael

> Nej din hvalp ved ikke at den har gjort noget forkert.

Hvorfor ved den ikke det, hvis den har fået det at vide af Michael måske 10
gange? Jeg har desværre ikke læst de nævnte bøger, og overvejer da også at
anskaffe "Familiehunden", men i første omgang kan du måske fortælle det?

Mvh
Søren

Fra : Pwh

Dato : 13-07-05 08:31

> Hvorfor ved den ikke det, hvis den har fået det at vide af Michael
> måske 10 gange?
> Mvh
> Søren

Det kan værer af den simple årsag at hvalpen ikke har forstået Michael,
man skal jo huske på at hunde ikke forstår dansk særligt godt
Mange hunde bliver opfattet som ulydige, hvor årsagen simpelthen er
at hunden ikke har fattet hvad man vil have den til, løsningen er at man
prøver at 'forklarer' den det på en anden måde. Og der er en god metode
at belønne/rose hunden når den gør det rigtigt og ikke bare skælde ud
når den gør det forkert, det får man bare en stresset hund ud af.

/Jens

Fra : fam. Ager

Dato : 13-07-05 08:54

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at belønne/rose hunden når den gør det rigtigt og ikke bare skælde ud
> når den gør det forkert, det får man bare en stresset hund ud af.

-Det var kloge ord, Jens!

mvh. Marie

Fra : Pwh

Dato : 13-07-05 09:24

> -Det var kloge ord, Jens!
>
> mvh. Marie

Jeg takker
Det er nu ikke noget jeg selv har fundet på, men jeg har læst/hørt det
mange steder. Og min erfaring mht mine egne er at det er rigtigt,
og egenligt er det jo også logisk nok når man tænker nærmere over det
Jeg kan da også stadig gribe mig selv i at tænke
'hvorfor helvede forstår køteren ikke hvad jeg siger til den', men fejlen er jo
klart min og ikke hundens, jeg kan jo bare lærer at tale hundesprog ordentligt

/Jens

Fra : x Vuf x

Dato : 15-07-05 11:25

On Wed, 13 Jul 2005 10:23:49 +0200, "Pwh" wrote:

>Jeg kan da også stadig gribe mig selv i at tænke
>'hvorfor helvede forstår køteren ikke hvad jeg siger
>til den', men fejlen er jo klart min og ikke hundens,
>jeg kan jo bare lærer at tale hundesprog ordentligt

VOV VOV vuf vuf vuffevuf vif
(Min floks kommentar) ;-D

--
Mvh Sonja http://www.sonpet.dk sonpet(at)pc.dk

En nations storhed og moralske fremgang kan bedømmes udfra, hvordan de behandler deres dyr.
Mahatma Ghandi

Fra : Leyna

Dato : 15-07-05 11:51

On Fri, 15 Jul 2005 12:25:13 +0200, x Vuf x <sonpetnospam@nospampc.dk>
wrote:

>VOV VOV vuf vuf vuffevuf vif
>(Min floks kommentar) ;-D

HA! Du må da vist ha' lånt nogle udefra for at komme med sådan en
kommentar... Jeg mener, dine små sofapuder ka' da kun sige vif-vif.
*fnis*
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Pwh

Dato : 15-07-05 12:13

> HA! Du må da vist ha' lånt nogle udefra for at komme med sådan en
> kommentar... Jeg mener, dine små sofapuder ka' da kun sige vif-vif.
> *fnis*

LOL
Der fik jeg sgu helt ondt i maven af grin

/Jens (som altid er frisk på at drille Sonjas "hunde")

Fra : x Vuf x

Dato : 15-07-05 15:09

On Fri, 15 Jul 2005 13:12:39 +0200, "Pwh" wrote:

>LOL
>Der fik jeg sgu helt ondt i maven af grin

Nemesis!

>/Jens (som altid er frisk på at drille Sonjas "hunde")

Gå hen og fald over dit skrummel af en loppesæk! :-þ

Ta' derefter Leyna i hånden og
gå en lang tur på en kort mole! HA

Fra : Leyna

Dato : 17-07-05 15:10

On Fri, 15 Jul 2005 16:08:50 +0200, x Vuf x <sonpetnospam@nospampc.dk>
wrote:

>Gå hen og fald over dit skrummel af en loppesæk! :-þ

hihi... vif vif...!

>Ta' derefter Leyna i hånden og
>gå en lang tur på en kort mole! HA

Helst ikke. Mine hænder tåler så dårligt vand!

Fra : x Vuf x

Dato : 18-07-05 11:37

On Sun, 17 Jul 2005 16:09:48 +0200, Leyna wrote:

>Helst ikke. Mine hænder tåler så dårligt vand!

Hmmm...Så pas din fødselsdag!
Og Jens gå turen alene! :-þ

Fra : x Vuf x

Dato : 15-07-05 15:07

On Fri, 15 Jul 2005 12:50:34 +0200, Leyna wrote:

>HA! Du må da vist ha' lånt nogle udefra for at komme med
>sådan en kommentar...Jeg mener, dine små sofapuder ka'
>da kun sige vif-vif. *fnis*

Den største og fedeste rullepølse sagde nærmest
som en søløve, men nu er hun desværre borte.
Og dét efter at hun har klaret en stor øjenoperation.
(ca.4000,-)

Fra : Søren LH

Dato : 13-07-05 17:42

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan værer af den simple årsag at hvalpen ikke har forstået Michael,
> man skal jo huske på at hunde ikke forstår dansk særligt godt

Det var selvfølgelig en nærliggende mulighed men Merete fastslog som et
faktum at hunden ikke vidste at den havde gjort noget forkert. Hvorfor er
det vi udelukke at hunden har forstået hvad Michael har "sagt", og fortsat
tester Michaels viljestyrke? Det er det jeg gerne vil vide.

> [...]
> at belønne/rose hunden når den gør det rigtigt og ikke bare skælde ud
> når den gør det forkert, det får man bare en stresset hund ud af.

Nu kan man jo godt fortælle en hund at noget er forkert, uden at "skælde
ud".

Men hvordan mener du at man med ros og belønning skal få hunden til at
forstå at det er forkert at bide i bordbenet (for eksempel)? Skal man rose
og belønne konstant alt den tid den ikke bider i bordbenet?

Jeg må jo sætte mig ind i de her ting, om 3-4 uger får jeg selv en hvalp
Take a look: http://www.lemanszone.dk/diverse/utta050712.jpg

Mvh
Søren

Fra : Michael Bek Hansen

Dato : 13-07-05 21:44

> [...]
> det vi udelukke at hunden har forstået hvad Michael har "sagt", og fortsat
> tester Michaels viljestyrke? Det er det jeg gerne vil vide.

Jeg er glad for din opbakning for jeg mener stadig at når min hund f.eks.
går ud i blomsterbedet og stormer ud igen så snart den ser jeg har opdaget
det, så ved den godt at det var forkert. Jeg behøver ikke engang at sige
noget til den for den skal bare se mig og så løber den tilbage på græsset.
Derfor mener jeg stadig at en hund godt ved når den har gjort noget forkert.
Jeg bruger sjældent denne gruppe da der er alt for mange herinde der gør sig
for kloge på alt muligt. Jeg siger ikke at de ikke ved hvad de taler om for
erfaring har de da uden tvivl, men de skal sku ikke snakke deres psykolog
sprog over for mig som om at DE ved hvad der foregår i ern hunds hoved for
det er kun noget vi kan gætte på.

> [...]
> og belønne konstant alt den tid den ikke bider i bordbenet?
>
> Jeg må jo sætte mig ind i de her ting, om 3-4 uger får jeg selv en hvalp

Held og lykke med hunden så. Må man spørger hvilken race?

Fra : Pwh

Dato : 13-07-05 22:32

> [...]
> engang at sige noget til den for den skal bare se mig og så løber den
> tilbage på græsset. Derfor mener jeg stadig at en hund godt ved når

Ok, nu kommer du jo så med et konkret eksempel, det er lidt nemmere
at forholde sig til, mht det problem kan du jo prøve med vandslangen,
jeg fik vænnet Angel af med at gø af katten ved hjælp af en vandpistol

> men de skal sku ikke snakke deres psykolog sprog over for
> mig som om at DE ved hvad der foregår i ern hunds hoved for det er
> kun noget vi kan gætte på.

Nu er det ikke helt uvæsentligt at sætte sig lidt ind i hundens psyke hvis
man vil have held med at opdrage den, men du har da helt ret i at hvad
der foregår inde i en hunds hoved (nok ikke meget) er og bliver i bund
og grund gætteri, det er fandens svært at spørge dem

/Jens

Fra : Michael Bek Hansen

Dato : 14-07-05 07:18

> Ok, nu kommer du jo så med et konkret eksempel, det er lidt nemmere
> at forholde sig til, mht det problem kan du jo prøve med vandslangen,
> jeg fik vænnet Angel af med at gø af katten ved hjælp af en vandpistol

Det er da vær at prøve

> [...]
> der foregår inde i en hunds hoved (nok ikke meget) er og bliver i bund
> og grund gætteri, det er fandens svært at spørge dem

Ja den svare heller ikke mig når jeg spørger
Man skal selvfølgelig sætte sig ind i hundens psyke så meget som det er
muligt for en hund sender jo også signaler ud. Min hund forstår skam godt
komandoerne sit, dæk og på plads så det er nok lige så meget det at den kun
er 12 uger der gør at den er fræk og prøver grænser af.

Fra : Pwh

Dato : 14-07-05 09:20

> Det er da vær at prøve

Så får du også vandet blomsterne med det samme,
2 fluer med 1 smæk

> Ja den svare heller ikke mig når jeg spørger

Ulydige møghund

> [...]
> skam godt komandoerne sit, dæk og på plads så det er nok lige så
> meget det at den kun er 12 uger der gør at den er fræk og prøver

Hvis din hund allerede kan alle de kommandoer, så er du da kommet
rigtigt langt og skal da helt sikkert nok ende op med en god lydig hund.

/Jens

Fra : Michael Bek Hansen

Dato : 14-07-05 11:50

> Så får du også vandet blomsterne med det samme,
> 2 fluer med 1 smæk

Det er jo rigtig nok

> Ulydige møghund

> Hvis din hund allerede kan alle de kommandoer, så er du da kommet
> rigtigt langt og skal da helt sikkert nok ende op med en god lydig hund.

Ja det håber jeg også på

Fra : Søren LH

Dato : 14-07-05 17:46

"Michael Bek Hansen" <sparco@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det er da vær at prøve

Det kunne jeg i hvert fald ikke bruge som straf på min gamle hund, det var
det bedste hun vidste af alt på jorden, hun gik totalt i selvsving, bare jeg
gjorde anstalter til at tage haveslangen frem . Da hun skulle lære at
give hals, havde hun ret svært ved det, men da jeg tog haveslangen frem
kunne det endelig få en halsgivning frem.

Mvh
Søren

Fra : Søren LH

Dato : 14-07-05 00:21

> [...]
> noget til den for den skal bare se mig og så løber den tilbage på græsset.
> Derfor mener jeg stadig at en hund godt ved når den har gjort noget

Enig. Min gamle hund var altid lydig, den havde ikke ulydighed i sig, men
jeg kender det fra min kat. Hvis den er oppe på spisebordet, og jeg bare gør
det mindste tiltag til at lette mig fra sofaen, er den nede som lynet. Den
ved godt det er forket. Og til Jens: Den går ikke derop mere, og det har jeg
lært den uden at råbe, for det nytter ikke at råbe til en kat.

Vedr. blomsterbedet er min mening nu at man kæmper mod vejrmøller hvis du
vil lære hunden at holde sig væk fra blomsterbedet. Jeg har i hvert fald
lavet hegn omkring mit blomsterbed, for jeg mener man skal undgå at have for
mange konflikter med sin hund. Anders Hallgren siger at hvis man sætter for
få grænser for sin hund får man en ulydig hund, og hvis man sætter for mange
får man også en ulydig hund, og det synes jeg stemmer med hvad jeg ser af
hundeadfærd rundt omkring.

Schæfer, som sagt. Hvilken race er din?

Mvh
Søren

Fra : Michael Bek Hansen

Dato : 14-07-05 07:22

> [...]
> jeg
> lært den uden at råbe, for det nytter ikke at råbe til en kat.

Jeg havde også tidligere kat og den vidste også godt at bordet var forbudt.
Det tog lang tid at lære den det, men det lykkedes.

> [...]
> mange
> får man også en ulydig hund, og det synes jeg stemmer med hvad jeg ser af

Det kan jeg godt følge dig i. Det er nu også mere hvis den hører en lyd fra
hækken at den løber derud, men det er nok mere nysgerrighed der gør det .

> Schæfer, som sagt. Hvilken race er din?

Min er en Labrador retrievier

Fra : Pwh

Dato : 14-07-05 09:33

> [...]
> nede som lynet. Den ved godt det er forket. Og til Jens: Den går ikke
> derop mere, og det har jeg lært den uden at råbe, for det nytter ikke

LOL
Nej det har du ret i, jeg har opgivet at opdrage min egen kat, så den
må i princippet alt, men så er den jo heller aldrig uartig.
Det driller jeg også mine køtere med når de kigger på hvad den må,
de kunne jo bare have valgt at blive kat i stedet for
Her hygger de sig sammen alle 3
http://megapixel.dk/vis/billede/266556/3//114_1494.JPG

> Vedr. blomsterbedet er min mening nu at man kæmper mod vejrmøller
> hvis du vil lære hunden at holde sig væk fra blomsterbedet. Jeg har i
> hvert fald lavet hegn omkring mit blomsterbed,

Og jeg nedlagde mine, jeg blev godt nok lidt muggen da de havde gravet
mine 3 nyplantede roser op her i foråret
Men det er så ulempen med 2 hunde, jeg aner ikke om det er Tyson eller
Angel der har gjort det, de så begge slukørede ud da jeg opdagede det

> [...]
> ulydig hund, og hvis man sætter for mange får man også en ulydig
> hund, og det synes jeg stemmer med hvad jeg ser af hundeadfærd rundt

Det tror jeg også er helt korrekt, mine hunde har nok mere frihed end de fleste.
Feks. adgang til hele haven/huset hele døgnet, går næste altid uden snor,
må komme i alle møbler. Men til gengæld kræver jeg også at de 110% overholder
de forbud/regler som jeg udstikker, og det fungerer faktisk perfekt med mine.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 14-07-05 17:58

> LOL
> Nej det har du ret i, jeg har opgivet at opdrage min egen kat, så den
> må i princippet alt, men så er den jo heller aldrig uartig.

Der er heller ikke meget min kat ikke må. Det er jo trods alt begrænset hvad
skade en kat kan udrette. Vi vil bare gerne kunne spise uden at katten
spadserer rundt mellem fade, kander og service på bordet.

> Det driller jeg også mine køtere med når de kigger på hvad den må,
> de kunne jo bare have valgt at blive kat i stedet for
> Her hygger de sig sammen alle 3
> http://megapixel.dk/vis/billede/266556/3//114_1494.JPG

Det ser hyggeligt ud . Jeg håber min hund og kat vil blive lige så gode
venner.
Du kan se katten her: http://www.lemanszone.dk/silver/

> [...]
> Men det er så ulempen med 2 hunde, jeg aner ikke om det er Tyson eller
> Angel der har gjort det, de så begge slukørede ud da jeg opdagede det

Jeg kan anbefale et lavt havehegn, det behøver ikke være så højt for at
hunden ikke gider gå derind, som du kan se her:
http://www.lemanszone.dk/slh/family/2003-07-engstien/126-2676_IMG-s.jpg

Mvh
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-05 19:18

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse news:42d69a56$0

> Du kan se katten her: http://www.lemanszone.dk/silver/

Den er da vokset godt.
Kan den selv komme ned af træerne ?
Vi måtte hjælpe vores katte ned flere gange sidste år, da de var killinger,
men de har endelig fået styr på det nu.

Hvalp og kat skal nok blive gode venner.....
Hvad skal hvalpen hedde ?

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : Søren LH

Dato : 14-07-05 20:42

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> Den er da vokset godt.

2,1 kg er hun oppe på nu. Der blev jo dømt hunkat, da jeg var ved dyrlægen
.

> Kan den selv komme ned af træerne ?

Det går fint, jeg skal bare rasle lidt med madskålen, så er hun nede på 5
sekunder . Jeg har set når hun sidder på en gren, så hager hun fast i
stammen med en forpote, svinger hele kroppen ud og hager sig fat med alle
fire poter, og så går det nedad med rumpen forrest. Ikke specielt elegant,
men ganske hurtigt.

Hun har trænet sig selv i det ved hele tiden ikke at klatre højere op end
hun kunne finde ud af at komme nedad igen.

> Vi måtte hjælpe vores katte ned flere gange sidste år, da de var
> killinger,
> men de har endelig fået styr på det nu.
>
> Hvalp og kat skal nok blive gode venner.....

Det ser jeg også frem til. Var lige oppe og besøge hvalpene her til aften,
og der kom husets kat også lige forbi og hilste på dem. og de så ud til at
komme godt ud af det sammen. De har to katte hos opdrætteren, så hvalpene er
i hvert fald vant til katte.

> Hvad skal hvalpen hedde ?

Utta

Mvh
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-05 21:04

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse news:42d6c0db$0

> 2,1 kg er hun oppe på nu. Der blev jo dømt hunkat, da jeg var ved dyrlægen
> .

Sådan kan det gå. Vi troede også først, at vores hankat var en hunkat.

> Hun har trænet sig selv i det ved hele tiden ikke at klatre højere op end
> hun kunne finde ud af at komme nedad igen.

Klog mis.
Det var netop det, vores katte ikke kunne finde ud af. De kravlede helt til
tops.

> [...]
> komme godt ud af det sammen. De har to katte hos opdrætteren, så hvalpene

Så skal det jo nok gå fint, når din kat først har lært, at acceptere
hvalpen. Men killinger er jo også nysgerrige.

> Utta

Det var da et nyt og friskt navn.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : Søren LH

Dato : 14-07-05 21:44

> Det var da et nyt og friskt navn.

Det har opdrætteren fundet på. Men jeg synes selv det er et kanon navn. Det
er jo et tysk pigenavn.

Mvh
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-05 23:43

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse news:42d6cf63$0

> Det har opdrætteren fundet på. Men jeg synes selv det er et kanon navn.
Det
> er jo et tysk pigenavn.

Hedder alle hvalpene så noget med U, for det kan da ikke være helt let at
finde på navne med U. Men hvis det er et U-kuld, så har de vist opdrættet
længe.
Vidste ikke at Utta var et tysk pigenavn.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : Søren LH

Dato : 15-07-05 16:57

> [...]
> finde på navne med U. Men hvis det er et U-kuld, så har de vist opdrættet

Det har de, for de har opdrættet schæferhunde i 18 år og har rundet
alfabetet flere gange. Det er kennel ChaDe www.chade.dk

> Vidste ikke at Utta var et tysk pigenavn.

Jeg havde selv besluttet at hun skulle hedde Uta, for jeg syntes det var et
flot tysk pigenavn. Men det ville min kone ikke have, så vi blev enige Uni i
stedet. Vi kom imidlertid for sent til selv at kunne vælge, men Utta var
blandt de navne opdrætteren havde registreret, så det valgte jeg. Så der
havde jeg skæbnen på min side .

Mvh
Søren

Fra : Pwh

Dato : 14-07-05 21:25

> [...]
> begrænset hvad skade en kat kan udrette. Vi vil bare gerne kunne
> spise uden at katten spadserer rundt mellem fade, kander og service

Ja ok, jeg har nu også sjældent katten på bordet når jeg spiser

> Det ser hyggeligt ud . Jeg håber min hund og kat vil blive lige så
> gode venner.
> Du kan se katten her: http://www.lemanszone.dk/silver/

Dejlig mis du har der, den skal nok få banket sådan en skaldet hvalp på plads.
Se bare hvordan min 4 kg kat styrer 42kg Tyson
http://megapixel.dk/vis/billede/169188/3//104_0446.JPG

/Jens

Fra : jopa

Dato : 14-07-05 21:28

Pwh skriblede bla:

> Dejlig mis du har der, den skal nok få banket sådan en skaldet hvalp
> på plads. Se bare hvordan min 4 kg kat styrer 42kg Tyson

Pjat den sidder bare og kæler den

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Pwh

Dato : 14-07-05 21:39

> Pjat den sidder bare og kæler den

LOL
Næh, når først klørene fra sådan et bæst er plantet så er han helt rolig

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 14-07-05 21:47

> Dejlig mis du har der, den skal nok få banket sådan en skaldet hvalp på
> plads.

Det kan sagtens tænkes, det er ikke en kat der stikker op for bollemælk.
Forleden stod naboens kæmpehuskat helt oppe ved huset. Så tænkte min kone
hun ville se hvad der skete hvis hun satte Silver ud til den. Jeg skal nok
love for huskatten fik benene på nakken, og 3 måneder gamle Silver lige i
hælene på den hele vejen ned til hegnet .

> Se bare hvordan min 4 kg kat styrer 42kg Tyson
> http://megapixel.dk/vis/billede/169188/3//104_0446.JPG

Herligt par

Mvh
Søren

Fra : Pwh

Dato : 13-07-05 18:31

> Nu kan man jo godt fortælle en hund at noget er forkert, uden at
> "skælde ud".

Tja, at skælde ud er jo altid et defineringsspørgsmål, forstået på den måde
at på nogen hunde preller lidt råberi af på hvor andre hunde vil krybe.
Så at definerer hvornår man skælder sin hund ud kommer helt an på hunden.
Med mine egne er det Tyson der er meget følsom overfor skælud,
hvor tonen skal have en oktav mere når det er Angel.

> Men hvordan mener du at man med ros og belønning skal få hunden til at
> forstå at det er forkert at bide i bordbenet (for eksempel)? Skal man
> rose og belønne konstant alt den tid den ikke bider i bordbenet?

Lige mht den situation ville det nok ikke værer godbidder jeg greb til
Jeg bruger mere ros som belønning når hunden viser at den har forstået
hvad jeg ville have den til, og ekstra meget ros når den gør det helt af sig selv.
Feks at stoppe ved vejkanten, ikke fise hen til andre hunde, katte, fugle, ect.
Alm vandalisme fra hvalpens side har jeg ingen probs med at skælde ud for,
men udskældningen består som regel bare af et højt, Nej eller FY de første gange,
overtræder hunden så stadig mine regler er den 'in a world of shit'
Det har nogen gange virket lidt voldsomt på mine omgivelser, jeg slår dem aldrig,
men jeg vil hellere skælde kraftigt ud 5-6 gange om året end det der småskænderi
som jeg så tit oplever folk bruger, og som hunden sgu bare overhører alligevel.
Mine hunde ved at når jeg er muggen på dem, så er det fandeme bare med at
opfører sig som en hund der skal have guldmedalje i lydighed ved OL

> Jeg må jo sætte mig ind i de her ting, om 3-4 uger får jeg selv en
> hvalp Take a look: http://www.lemanszone.dk/diverse/utta050712.jpg

Tilykke med det, det ligner da en lille Schæfer
Så er det på høje tid at du får læst på lektien hvis det er din første hund,
jeg har selv haf stor fornøjelse af Roger Abrantes bøger, og Politikens hundebog
kan du roligt købe med det samme, den er god at have stående til opslag og
alle de situationer der kan opstå.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 14-07-05 00:21

> [...]
> hvor tonen skal have en oktav mere når det er Angel.

> Lige mht den situation ville det nok ikke værer godbidder jeg greb til

Det kan jeg bedre forstå.

> [...]
> sig selv.
> Feks at stoppe ved vejkanten, ikke fise hen til andre hunde, katte, fugle,

Ja, for her prøver du at beholde hundens opmærksomhed med godbidder.

> [...]
> Mine hunde ved at når jeg er muggen på dem, så er det fandeme bare med at
> opfører sig som en hund der skal have guldmedalje i lydighed ved OL

Her er jeg nok ikke enig, jeg mener ikke man skal skælde kraftigt ud på en
lille hvalp.

> Tilykke med det, det ligner da en lille Schæfer

Det er skam også en lille schæferpige jeg får, 4½ uge på billedet, som er
fra i søndags

> [...]
> hundebog
> kan du roligt købe med det samme, den er god at have stående til opslag og

Det min anden hund, og jeg har faktisk læst en del bøger om hunde. Jeg må
sige jeg er ikke stor fan af Abrantes' bøger, han er efter min mening
noget tør og svær at læse og omsætte til praktiske forhold. Den bog som er
faldet mest i min smag, og som jeg vil søge at følge med min nye hvalp, er
"Fra hvalp til hund" af Irene Jarnved. Jeg har lavet et referat, som jeg har
uploadet her, hvis du er interesseret:
http://www.lemanszone.dk/diverse/jarnvedfrahvalptilhund.doc. Ellers synes
jeg også Anders Hallgren er god, men på nogle punkter siger man idag noget
andet. Politikens bog er også fin, men har ikke så meget om adfærd og
opdragelse.

Mvh
Søren

Fra : Pwh

Dato : 14-07-05 09:16

> Ja, for her prøver du at beholde hundens opmærksomhed med godbidder.

Mja, er jeg ikke selv den store tilhænger af godbidder, jeg bruger mere ros
i forskellige grader. Og det er såmænd mere for at bekræftige hunden i at den har
gjort noget korrekt at jeg roser den, ikke for at fastholde dens opmærksomhed.

> Her er jeg nok ikke enig, jeg mener ikke man skal skælde kraftigt ud
> på en lille hvalp.

Nu skrev jeg også hunde og ikke hvalpe, men igen, man bliver nød til at afpasse
tonen efter hunden/hvalpens psyke. Tyson havde det som hvalp med ind imellem
at gå fulstændigt i selvsving, og han kan stadig gører det, der er/var jeg altså nød til
at skrue lidt op for volumen for at få ham ned på jorden igen.
Men råberi af mine hunde er jeg bestemt ikke kendt for, jeg sætter faktisk en personlig
ære i at bruge så afdæmpede signaler som muligt, hunden har jo en kanon hørelse,
så lidt knipersri med fingrene, eller et lille fløjt er nok for mig til at få dem til at
stoppe.
At råbe af dem bruger jeg faktisk kun som en nødbremse, og det er yderst sjældent,
som sagt har mine hunde så stor respekt for mig at bare det at jeg er sur på dem
gør at de ved at den er gruelig gal, det er slet ikke nødvendigt med råberi her.

> Det er skam også en lille schæferpige jeg får, 4½ uge på billedet,
> som er fra i søndags

Det syntes jeg nok det lignede, en lille Schæfertrold

> Det min anden hund, og jeg har faktisk læst en del bøger om hunde.

Det glæder mig at hører at du er seriøs.

> Jeg må sige jeg er ikke stor fan af Abrantes' bøger, han er efter min
> mening
> noget tør og svær at læse og omsætte til praktiske forhold.

Det vil jeg nok give dig lidt ret i, man sidder lidt med en fornemmelse
af at det er en instuktion til en vaskemaskine man læser.
Men at manden ved en masse kommer man ikke uden om.

> [...]
> nye hvalp, er "Fra hvalp til hund" af Irene Jarnved. Jeg har lavet et
> referat, som jeg har uploadet her, hvis du er interesseret:

Umiddelbart lyder den da meget god, men lidt som Abrantes med at
gør sådan og sådan og sådan, hunden er i mine øjne et levende væsen
som jo alle er forskellige, jeg tror ikke på de der firkantede vejledninger.
I mange tilfælde kommer man længere med sin (forhåbentlige) sunde fornuft,
og så huske på at det er en hund og ikke et menneske man har med at gører.

> Politikens bog er også fin, men har ikke så meget
> om adfærd og opdragelse.

Nej, den er bedre som opslagsbog mht dagligdags situationer i når man
er nybagt hundeejer, sygdom, fodring, og andre småting.
Den kan også værer god for dem der ikke orker at læse an bog fra
side 1 til 400 i en kører, den er jo pænt delt ind med kapitler om de
forskellige stadier i hundens opvækst, så den er letlæst.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 14-07-05 17:42

> [...]
> afpasse
> tonen efter hunden/hvalpens psyke. Tyson havde det som hvalp med ind

Hvad gør han når han går i selvsving?

> [...]
> råberi her.

> Det syntes jeg nok det lignede, en lille Schæfertrold

> Det glæder mig at hører at du er seriøs.

I hvert fald har jeg da jævnligt læst og skrevet i nyhedsgruppen gennem de
sidste 3 år, så det troede jeg du havde lagt mærke til

> Det vil jeg nok give dig lidt ret i, man sidder lidt med en fornemmelse
> af at det er en instuktion til en vaskemaskine man læser.

Ved det der "Signal, lyd", og hvad han ellers har, er jeg i hvert fald stået
af.

> Men at manden ved en masse kommer man ikke uden om.

> Umiddelbart lyder den da meget god, men lidt som Abrantes med at
> gør sådan og sådan og sådan,

Det er jeg så ikke enig i. Har du læst bogen eller vurderer du ud fra mine
samling "guldkorn" fra bogen? (for det er hvad det er, og ikke et referat,
som jeg skrev).

Fra : Pwh

Dato : 14-07-05 21:18

> Hvad gør han når han går i selvsving?

Det er lidt svært at beskrive hvis du ikke kender til det selv,
men det er når han bliver så optaget/fokuceret på noget så han
kommer uden for pædagogisk rækkevidde,
det sker meget sjældent nu om dage

> I hvert fald har jeg da jævnligt læst og skrevet i nyhedsgruppen
> gennem de sidste 3 år, så det troede jeg du havde lagt mærke til

Jo, nu du siger det
Men jeg er elendig til at huske navne, jeg husker bedst dem herinde
fra som jeg har været oppe og toppes med

> Det er jeg så ikke enig i. Har du læst bogen eller vurderer du ud fra
> mine samling "guldkorn" fra bogen? (for det er hvad det er, og ikke
> et referat, som jeg skrev).

Jeg har kun læst dine guldkorn, så det er self et tyndt grundlag for
mig at bedømme den på, men jeg skyldre dig vel en respons

/Jens

Fra : Pwh

Dato : 13-07-05 22:12