TS, Fjernskrivebord og fjernsupport
Fra : Jimmy

Dato : 11-07-05 12:19

Hey

Er ved at være lidt forvirret. Nogen der kan forklare mig forskellen på
fjernskrivebord og fjernsupport. Har læst i Windows XP hjælpen, og det
bliver jeg altså ikke klogere af.

Fjernsupport:
Her kan en person sende mig en invitation. Jeg kan herefter via Messenger
eller andet fjernstyre hans computer, såfremt jeg lige sørger for at åbne de
relevante port i diverse firewalls.

Fjerskrivebord:
Her kan jeg logge på en computer og fjernstyre den via fjernforbindelser,
såfremt jeg lige sørger for at åbne de relevante porte.

Hvad er forskellen lige?

I begge tilfælde, hvad skal man ramme af IP?
Min firewalls globale ip, eller den ip adresse jeg har på mit interne
netværk (altså den computer der skal fjerstyre den anden computer)?

Sidst men ikke mindst kan jeg godt se den lille forskel at ved fjernsupport
kan man bruge messengeren, og ved fjernskrivebord skal der vel være en eller
anden form for terminal server. Er det rigtigt forstået?

Hvordan installerer jeg denne terminal server?

Er den indbygget i XP?

Hvor konfigurerer jeg hvem der har tilladelse m.m. til at connecte til
eksempelvis min PC?

Kan jeg bruge andet terminalserver software?

Lad os nu sige at jeg åbner for de relevante porte. Kan alle i virkeligheden
så ikke fjernstyre min computer?

Ved det var en masse spørgsmål, men vil virkelig gerne snart forstå dette.
Håber at der er nogen af jer der kan svare.

--

Jimmy

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 11-07-05 12:26

"Jimmy" <pleasereplyingroup@hotmail.com> crashed Echelon writing

> [...]
> Messenger eller andet fjernstyre hans computer, såfremt jeg lige
> sørger for at åbne de relevante port i diverse firewalls.

Du er supporteren og kører TS RDP klient mod serveren (XP eller 2003)

> Fjerskrivebord:
> Her kan jeg logge på en computer og fjernstyre den via
> fjernforbindelser, såfremt jeg lige sørger for at åbne de relevante
> porte.

Der kan oprettes forbindelse til den pågældende maskine som du sidder ved.

> Hvad er forskellen lige?

Som skrevet.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jimmy

Dato : 11-07-05 12:37

> "Jimmy" <pleasereplyingroup@hotmail.com> crashed Echelon writing

> Du er supporteren og kører TS RDP klient mod serveren (XP eller 2003)

TS RDP klient? Hvad betyder det?
Serveren er det den maskine der beder om fjernsupport (altså sender en
invitation til mig)?

> Der kan oprettes forbindelse til den pågældende maskine som du sidder ved.

Jeg kan vel også på en eller anden måde oprette forbindelse til andre end
min maskine eller hur?
Hvad skal der til på min maskine før at det kan lade sig gøre?

> Som skrevet.

Kan du svare på alle de andre spørgsmål jeg havde i mit første indlæg?

Ellers tak indtil videre :)

Jimmy

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 11-07-05 12:44

> TS RDP klient? Hvad betyder det?

Termin Server Remote Desktop Protocol klient

> Serveren er det den maskine der beder om fjernsupport (altså sender en
> invitation til mig)?

Ja. Ovenstående klient er bare et lille stykke software som modtager
billederne som vises på serveren og sender oplysninger om tasttryk og
museføring, samt de avancerede funktioner såsom, lyd, lokal disk, LPT og
USB port mapping fra klient til server.

> Jeg kan vel også på en eller anden måde oprette forbindelse til andre
> end min maskine eller hur?

Ja du kan oprette forbindelse til alle maskiner som enten er dedikeret
termial servere eller maskiner som blot kører med Fjernskrivebord
aktiveret.

> Hvad skal der til på min maskine før at det kan lade sig gøre?

Der skal ikke andet til end Remote Desktop Client (Forbindelse til
fjernskrivebord), som er et program du finder under Tilbehør->Kommunikation

> Kan du svare på alle de andre spørgsmål jeg havde i mit første indlæg?

Er igang, havde overset dem.

--
Bjarke Andersen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 11-07-05 12:53

> [...]

> Min firewalls globale ip, eller den ip adresse jeg har på mit interne
> netværk (altså den computer der skal fjerstyre den anden computer)?

Hvis du sidder på samme lokalnet som den maskine, der skal fjernstyres skal
du selvfølgelig anvende den lokale IP-adresse.

Sidder du bag firewall som anvender NAT skal du anvende den globale IP. TCP
port 3389 er default den port som Windows anvender til RDP.

> [...]
> fjernsupport kan man bruge messengeren, og ved fjernskrivebord skal
> der vel være en eller anden form for terminal server. Er det rigtigt

Ja, dog kan invitationer i forbindelse med fjernsupport osse sendes via
mail eller fil.

> Hvordan installerer jeg denne terminal server?

I XP er den installeret automatisk, dog kan max. 1 bruger være forbundet
samtidigt. Den bruger som arbejder lokalt på maskinen, bliver logget af så
snart en fjernstyring går igang.

Hvis du tænker i baner såsom at arbejde flere mennesker på samme maskine,
snakker vi Server versionerne af Windows.

> Hvor konfigurerer jeg hvem der har tilladelse m.m. til at connecte til
> eksempelvis min PC?

Hvis du klikke vælg brugere via Fjernskrivebords oversigten, vil du se at
dette styres efter de brugerprofiler der er installeret i maskinen. Du kan
dog desuden via rette firewall software afgrænse det til hvilke IPer der må
kommunikere via RDP.

> Kan jeg bruge andet terminalserver software?

Der findes et hav af fjernstyringssoftware på nettet både Payware og
freeware, dog med mine øjne ingen som kommer nær den komprimering Microsoft
har lavet.

> Lad os nu sige at jeg åbner for de relevante porte. Kan alle i
> virkeligheden så ikke fjernstyre min computer?

Jow, hvis de vel og mærke har brugernavn og adgangskoden til de
brugerprofiler der er på maskinen.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jimmy

Dato : 11-07-05 21:02

> "Jimmy" <pleasereplyingroup@hotmail.com> crashed Echelon writing

Perfekt. Jeg har fået det til at virke nu. Manglede vist bare lidt
forståelse for hvad det gik ud på.

Tak skal du have! :)

Jimmy