Positionering af div-element nederst på si~
Fra : Kristoffer

Dato : 10-07-05 20:49

Hej Alle

Jeg har et lille problem som jeg håber nogle kan hjælpe med.

Er i gang med at lave en side, som skal åbne i et pop-up vindue.
På denne side vil jeg gerne have et div element i bunden af
siden, som ligesom afslutter siden (en bund-bar med plads til
adresse).

Vinduet er lavet til at åbne i størrelse 1024 x 768, og når det
åbner er der ingen problemer med at få div-elementet vist i
bunden. Men hvis man efter vinduet er åbnet gør vinduet kortere
(ved at trække med musen) rykker div-elementet med op, og resten
af siden står så neden under div-elementet.

Er der nogle der ved hvordan jeg fikser det?
Og nej - at indstille vinduet til ikke at være resizable er ikke
løsning.

Mange hilsner, og på forhånd tak!

Kristoffer

PS. Se problemet på http://www.golflejlighed.dk/test/start.html !

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-07-05 20:54

Kristoffer wrote:

> Vinduet er lavet til at åbne i størrelse 1024 x 768, og når det
> åbner er der ingen problemer med at få div-elementet vist i
> bunden.

Det var en drabelig stor størrelse til en popup. Det er ikke en gang alle
potentielle brugere, der kan se den størrelse. Gå ned til 800×600px.

> Men hvis man efter vinduet er åbnet gør vinduet kortere
> (ved at trække med musen) rykker div-elementet med op, og resten
> af siden står så neden under div-elementet.

Du skal have din bottom-bar fikseret i bunden af vinduet:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Kristoffer

Dato : 11-07-05 09:32

Hej Erik

> Det var en drabelig stor størrelse til en popup. Det er ikke en gang alle
> potentielle brugere, der kan se den størrelse. Gå ned til 800×600px.

Hehe, ja! Vidste den ville komme. Jeg laver også en version som kan fungere
i 800x600, men problemet er, at der skal være nogle billeder af en hvis
størrelse, og så fungerer det ikke optimalt i 800 x 600. Men arbejder på en
løsning!

> Du skal have din bottom-bar fikseret i bunden af vinduet:

Hjemmesideskolen tror jeg kan hjælpe mig lidt på vej, har bare lige et
spørgsmål. Du skriver på siden konstant IE6? Kan det krumspring man skal
lave for IE kun fungere for version 6, eller også tidligere?

Mange sommerhilsner
- og tak for hjælpen (også til Mads!)

Kristoffer

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-07-05 19:54

Kristoffer wrote:

> Du skriver på siden konstant IE6? Kan det krumspring man
> skal lave for IE kun fungere for version 6, eller også tidligere?

Det virker skam også på tidligere versioner af IE. Men IE før version 6
kender kun til quirks-mode, så til IE 5.x behøves ikke den første kodelinje:
<!-- quirks on -->.

Hvordan det fungerer i IE 4 og ældre har jeg ingen viden om og det bekymrer
mig faktisk heller ikke. Der er så forsvindende få eksemplarer af det
antikverede skrammel tilbage i drift.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-07-05 12:13

Erik Ginnerskov skrev:

> Det var en drabelig stor størrelse til en popup.

Helt enig.

> Det er ikke en gang alle potentielle brugere, der kan se den
> størrelse. Gå ned til 800×600px.

- og brug et nyt vindue i stedet for en pop op. Et pop op-vindue er ikke
noget værd hvis det fylder hele (eller næsten hele) skærmen - og hele
skærmen er for nogle stadig ikke mere end 800x600.

Der hvor et pop op-vindue kan give mening, er når det skal vise en lille
side "ved siden af" en anden side - altså sådan at den lille side kan
ses samtidig med den store. Jeg ville ikke gå længere op end ca. 550 px
i højden og ca. 400px i bredden til et pop op-vindue (det er ikke noget
problem at anvende det meste af højden, mens der bør være rimelig god
plads ved siden af et pop op-vindue til at læse siden nedenunder).

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kristoffer

Dato : 12-07-05 10:54

> Helt enig.

Kan kun give jer ret i jeres bekymringer, men lige i det her tilfælde
fungerer det faktisk udemærket, idet jeg stort set har kontrol over de som
bruger siden - og derfor ved de alle kører 1024 x 768.
Men vinduet er lavet resizable, så der skulle ikke være så store problemer!
Pop-up'en fungerer sådan set også bare som et nyt vindue, bare uden
browserens øverste elementer.

Tak for hjælpen til alle!

Fra : Mads Jensen

Dato : 10-07-05 23:42

Kristoffer wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Er der nogle der ved hvordan jeg fikser det?
> Og nej - at indstille vinduet til ikke at være resizable er ikke
> løsning.

Hvis bruger div bokse istedet for tabeler så kan du angive
tekst-stregernes position med %