mathcad laver rodede udtryk
Fra : Jakob Nielsen

Dato : 10-07-05 19:03

Jeg sidder og eksperimenterer med mathcad og ville teste dens
differentiering af et simpelt udtryk som
f(x,y)=sqrt((x+y)^2) den kan godt differentiere, men den skriver svaret som

en over 2*(x+y)^½ ganget med (2x+2y) istedet for (som jeg ønsker mig det)
2x+2y over 2*kvadratroden af (x+y)^2

Det er helt indlysende at min udgave af udtrykket er mere overskueligt end
den udgave mathcad kommer med. Man kan så vælge udtrykket og bede den
"simplify" det, men i dette eksempel får jeg det samme en gang til.

Kan mathcad ikke sættes til at skrive svaret mere kompakt og "pænt"?

Fra : Martin C. Petersen

Dato : 11-07-05 09:21

Jakob Nielsen wrote:
> [...]
> den udgave mathcad kommer med. Man kan så vælge udtrykket og bede den
> "simplify" det, men i dette eksempel får jeg det samme en gang til.
Jeg er ikke helt med på hvad du ønsker at mathcad skal give, men
f(x) = sqrt(x^2) = abs(x) => f'(x) = x/sqrt(x^2) = x/abs(x) = sgn(x) for
x!=0

hvor
sgn(x)=
1 når x > 0
-1 når x < 0
0 når x = 0 (er dog ikke aktuelt i denne sammenhæng, da f ikke er
differentiabel i 0)

mvh
Martin

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 11-07-05 09:55

> Jeg er ikke helt med på hvad du ønsker at mathcad skal give, men

Dens svar er godt nok. Den "formulerer" det bare på en fjollet måde.

Den skriver eksempelvis
en brøk med 1 som tæller og 2*(x+y)^½ som nævner og ganger derefter den
brøk med (2x+2y)

Alternativt kunne man skrive 1* (2x+2y) altså (2x+2y) som tæller og kun
have en enkel brøk.

Mathcad kan også "tegne" kvadratrodstegnet men vælger alligevel at skrive
2*(x+y)^½ istedet for 2*kvadratrod af(x+y)

Det er altså udelukkende et spørgsmål om at få mathcad til at skrive et
"pænt" svar istedet for det (ellers funktionelt identiske) svar den giver.

Det skal siges at det er mathlab 11 jeg bruger.

Prøv evt. selv at få den til at differentiere sqrt((x+y)^2)

Fra : Henning Makholm

Dato : 11-07-05 10:12

Scripsit "Jakob Nielsen" <jni@mail.no>

> Prøv evt. selv at få den til at differentiere sqrt((x+y)^2)

Efter hvad?

--
Henning Makholm "Jeg køber intet af Sulla, og selv om uordenen griber
planmæssigt om sig, så er vi endnu ikke nået dertil hvor

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 11-07-05 10:16

> Efter hvad?

Det kommer nok ud på et om det er efter x eller y, men i mit aktuelle
eksempel var det x.

Fra : Henning Makholm

Dato : 11-07-05 11:11

Scripsit "Jakob Nielsen" <jni@mail.no>

> Det kommer nok ud på et om det er efter x eller y,

Hm, det gør det ved nøjere overvejelse også.

--
Henning Makholm "Jeg mener, at der eksisterer et hemmeligt
selskab med forgreninger i hele verden, som

Fra : Henning Makholm

Dato : 11-07-05 11:17

> [...]

> differentiering af et simpelt udtryk som f(x,y)=sqrt((x+y)^2) den
> kan godt differentiere, men den skriver svaret som en over 2*(x+y)^½

Det er da overhovedet ikke det rigtige svar.

For x+y>0 er f(x,y) = x+y, så differentialkvotienten bør være 1. Men
det får man ikke i almindeliged når man indsætter positive tal for x
og y i

1
--------- * (2x+2y)
2*(x+y)^½

Og for x+y<0 er den løsning du citerer slet ikke defineret.

--
Henning Makholm "I consider the presence of the
universe to be a miracle. The universe

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 11-07-05 14:22

> Det er da overhovedet ikke det rigtige svar.

Jeg skrev forkert, ser jeg nu.
Matcad skriver svaret som

1/(2*((x+y)^2)^½) * 2x+2y

Jeg så det ikke lige da det ikke var der mit fokus var. Den burde (synes jeg
da) stadig skrive løsningen mere kompakt og med rodtegn istedet for ^½

Denne løsning ser også korrekt ud og vil for positive (x+y) give 1.
Den er også defineret for negative (x+y).