Kobling af PC/Garmin 128
Fra : Gunnar Holm.

Dato : 09-07-05 21:42

Hej med jer.

Er der ikke en behjertet sjæl, der kan forklare mig hvordan fremgangsmåden
ved kobling af Garmin 128 og en PC skal foregå. Jeg mener selv jeg har
prøvet alt, men får det ikke til, at funke. Jeg skal koble igennem com 1,
25 bens stikket. Jeg har haft loddet forbindelserne NMEA + og NMEA- til
henholdsvis ben 2 og 3 samt den sorte til ben 7, men får det ikke til at
virke. Hvordan skal jeg sætte menuen i GPSen op ?
I mit eget skib har jeg en Furuno og her er der overhovedet ingen problemer,
det funker bare upåklageligt.

På min kammerats vegne siger jeg: "På forhånd tak".

Mvh.
Gunnar.

Fra : Torben Bach

Dato : 09-07-05 23:34

Gunnar Holm. wrote:
> [...]
> forbindelserne NMEA + og NMEA- til henholdsvis ben 2 og 3 samt den
> sorte til ben 7, men får det ikke til at virke. Hvordan skal jeg

Jeg har en pdf-fil med et diagram, som jeg kan sende - alternativ lægge i
dk.binaer.

Mvh
Torben

Fra : Martin Kirk

Dato : 11-07-05 21:57

JA TAK TORBEN
et sådan diagram står også på min ønske liste

--
FØLG SØSPORTENS SIKKERHEDSRÅD.
Giv ikke anledning til uro : RING HJEM

Med Venlig Hilsen
Martin Kirk

Fra : Torben Bach

Dato : 12-07-05 15:49

Martin Kirk wrote:
> JA TAK TORBEN
> et sådan diagram står også på min ønske liste

Den omtalte pdf-fil ligger til fri afbenyttelse i dk.binaer
Jeg tror faktisk, at jeg i sin tid hentede den på Garmin.com - ikke ...dk

mvh
Torben

Fra : Gunnar Holm.

Dato : 14-07-05 08:22

Jo det er helt rigtigt, filen kan hentes på Garmin com.

Mvh.
Gunnar.

Fra : Torben Bach

Dato : 13-07-05 19:09

Martin Kirk wrote:
> JA TAK TORBEN
> et sådan diagram står også på min ønske liste

Se nyere tråd "søkort og gps-positioner ...." og denne link

http://www.tapr.org/~kh2z/Waypoint/Connections.htm

Mvh
Torben

Fra : Ole Pagh

Dato : 13-07-05 19:57

Torben Bach wrote:

> Se nyere tråd "søkort og gps-positioner ...." og denne link
>
> http://www.tapr.org/~kh2z/Waypoint/Connections.htm

Garmin GPS 128 har ikke det 'gamle' 4 polede stik, men et 7 polet.

Manualen han hentes på Garmin's hjemmeside:
http://www.garmin.com/manuals/82_OwnersManual.pdf

se appendix C, Spec. & Wiring.
(PDF filens side 63)

Til et 9 pol PC COM port stik er kablingen:
data out: GPS ben 3 (blå) -> PC stik, ben 2
data in: GPS ben 4 (brun) -> PC stik, ben 3
stel (0): GPS ben 2 (sort) -> PC stik, ben 5

Til et 25 pol PC COM port stik er kablingen:
data out: GPS ben 3 (blå) -> PC stik, ben 3
data in: GPS ben 4 (brun) -> PC stik, ben 2
stel (0): GPS ben 2 (sort) -> PC stik, ben 7

Hvis en autopilot skal tilsluttes, skal signalet fra GPS ben 3 og 2
anvendes. Det kan anvendes samtidig med PC'en.
Altså GPSen kan sende data til PC og autopilot parallelt.

Hvis autopilotens tilslutning har betegnelserne NMEA+ og NMEA-, skal NMEA+
til GPS's data out (ben 3) og NMEA- til stel (ground) (GPS ben 2)
(Det sidste er frit fra hukommelsen).

De fleste (alle ?) PC / Pocket PC navigationsprogrammer kræver at GPS'en er
sat op til NMEA 0183 protokollen, og GPS'en sender/modtager default med 4800
Visse PC programmer kan også bruge Garmins PVT protokol.

Hvis der skal sendes waypoints, tracks, etc. til/fra GPS'en, skal
protokollen normalt omstilles til GARMIN/GARMIN, men det er alt sammen
beskrevet i manualen.

--
hilsen Ole

Fra : Per

Dato : 15-07-05 08:37

Gunnar Holm. skrev:
> [...]
problemer,
> det funker bare upåklageligt.
>
> På min kammerats vegne siger jeg: "På forhånd tak".

Er du sikker på at det 25 ben stik i computeren, som du bruger er en
seriel-port og ikke den port, hvor man f.eks. tilslutter en printer altså
parallel-porten?
Du mener vel NMEA OUT og NMEA IN? (Garmin sender/modtager nemlig NMEA
signalet med reference til batteriminus)

Hilsen Per.

Fra : Ivrige sejler

Dato : 15-07-05 18:34

Hej.

Husk også at indstille GPS'en til at anvende NMEA og ikke GARMIN-protokol.

Fra : Per

Dato : 16-07-05 16:13