fonts
Fra : thomas K

Dato : 09-07-05 21:19

har et problem med at jeg gerne vil have trebruchet MS, men kan ikke få css
til at validere det. hvordan kan det være ?

site ; www.thomaskaarup.com/strand

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-07-05 21:30

thomas K skrev:

>har et problem med at jeg gerne vil have trebruchet MS, men kan ikke få css
>til at validere det. hvordan kan det være ?
>
>site ; www.thomaskaarup.com/strand

Du mener vel trebuchet MS?

Du bruger den tilsyneladende ikke nu, men
font-family: "trebuchet MS"
burde validere, men husk at sætte mindst også genric font.

font-family: "trebuchet MS", sans-serif.

trebruchet MS er ikke en standard font på alle systemer, så du
skal ikke regne med at alle kan se den, men vil så se siden med
de alternative fonts du har valgt eller deres browsers standard
font.

PS. Husk at angive en baggrundsfarve på siden, ikke alle har hvid
som default baggrundsfarve i deres browser.
--
Knud

Fra : thomas K

Dato : 09-07-05 21:50

> Du mener vel trebuchet MS?

korrekt

> Du bruger den tilsyneladende ikke nu, men
> font-family: "trebuchet MS"
> burde validere, men husk at sætte mindst også genric font.

har lavet den om, for at se om det var der fejlen lå.

> font-family: "trebuchet MS", sans-serif.

nu har du skrevet ",sans-serif" kan jeg sætter f.eks. verdana ind i stedet,
da jeg synes den ligger mest op ad Tre.MS. så det i det mindste ligner lidt
såfremt dit eks er tilfældet?

> [...]
> skal ikke regne med at alle kan se den, men vil så se siden med
> de alternative fonts du har valgt eller deres browsers standard

ok, tak

> PS. Husk at angive en baggrundsfarve på siden, ikke alle har hvid
> som default baggrundsfarve i deres browser.

gjort, tak for tippet

Thomas

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-07-05 22:27

thomas K skrev:

> [...]
>da jeg synes den ligger mest op ad Tre.MS. så det i det mindste ligner lidt

sans-serif er det, der kaldes en generic font og skal altid være
der, for så vælger browseren, der kommer nærmest, hvis ingen af
de foreslåede er på computeren.

(Ganske, som der allerede er i din css nu med andre fonts.)

font-family: "trebuchet MS", Verdana, sans-serif.
--
Knud

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-07-05 22:29

thomas K skrev:

>har lavet den om, for at se om det var der fejlen lå.

Hvis det stadig ikke validere, så upload den css, hvor du bruger
det.
--
Knud

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-07-05 14:24

thomas K wrote:
> har et problem med at jeg gerne vil have trebruchet MS, men kan ikke
> få css til at validere det. hvordan kan det være ?

Du har flere steder i din css denne linje:

font-family:Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif, "Trebuchet MS";

Hvis "Trebuchet MS" er den font, du vil have som første valg, skal den
nævnes først i linjen.

Under alle omstændigheder skal sans-serif (den generiske font) sidst. Ellers
vil de efterfølgende fonte aldrig komme på tale som valgmuligheder i
brugernes browsere.

Efter ovenstående kodelinje følger denne linje:

font:"Trebuchet MS";

Slet den kodelinje alle steder, den har ingen funktion og er i øvrigt ikke
valid, som den er udformet.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : thomas K

Dato : 14-07-05 00:51

> Du har flere steder i din css denne linje:
>
> font-family:Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif, "Trebuchet MS";
>
> Hvis "Trebuchet MS" er den font, du vil have som første valg, skal den
> nævnes først i linjen.

gjort

> [...]
>
> font:"Trebuchet MS";
>
> Slet den kodelinje alle steder, den har ingen funktion og er i øvrigt ikke

gjort

takker