strandsten
Fra : Ivar Madsen

Dato : 09-07-05 21:06

Jeg plejer at tage på stranden ved Stenderhus (Nordsjælland) og det plejer
at være en fin strand, der har altid været nogen sten, men ikke mere end
det er til at holde ud.

Men i år er den helt gal, man kan ikke finde et sted at placere sit tæppe,
uden at skulle enten ligge på sten, eller også så fjerne dem først.
At fjerne dem kan godt være temmelig besværligt da de ligger lige fra
overfladen, og så langt ned man kan komme, og så mange, at man får store
huller i sandet, hvis man fjerner dem.

Hvor kommer alle de sten pludseligt fra?

Ivar Madsen

Fra : N. Foldager

Dato : 09-07-05 22:10

Ivar Madsen:

> Hvor kommer alle de sten pludseligt fra?

Kan det være meteorer?

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-07-05 21:55

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev i en meddelelse news:88f0d1t8u5q7kam7f63uv8gpplbn07bncp@4ax.com...
> Ivar Madsen:

> Kan det være meteorer?

Nej. Hvis Ivar har iagttaget dem længere end 1/1000 sekund,
ville han typisk have set stænger på mindst 50 meters længde,
og har tiden været noget kortere ville han slet ikke opfatte dem.

Mvh
Martin

Fra : Per Madsen

Dato : 09-07-05 22:39

Ivar Madsen <spam.news.cc@milli.dk> wrote:

> [...]
> huller i sandet, hvis man fjerner dem.
>
> Hvor kommer alle de sten pludseligt fra?

Det kan være mange ting...Ændringer i strømforhold, sand på stranden der
er blæst væk så stenene blottes, en storm der har gjort de er blevet
skyllet op, måske er den lokale muslingebestand blev ramt af sygdom og
døde...de holder så ikke længere sammen på småsten o.lign.
--
Mhv. Per Madsen
Blog: http://www.madsenblog.dk

Fra : Ivar Madsen

Dato : 09-07-05 22:49

Per Madsen wrote:

> [...]
> skyllet op, måske er den lokale muslingebestand blev ramt af sygdom og
> døde...de holder så ikke længere sammen på småsten o.lign.

Jeg tror på den med muslingebestanden, for der ligger en tyk breme med
musling skalder i vandkandten.

Ivar Madsen

Fra : ASKF

Dato : 11-07-05 01:16

Ivar Madsen ytrede sig i <dapgpp$can$1@milli.dk> med dette:

>Jeg tror på den med muslingebestanden, for der ligger en tyk breme med
>musling skalder i vandkandten.

Jeg er mere tilbøjlig til at tro at bundtrawlere er de skyldige i den
store muslingedød.

Det er ikke usædvanligt at det tager 5-10 år for naturen at genoprette
flora og fauna efter at en bundtrawler har været på spil, hvis de ikke
kun trækker et enkelt langt spor, men i stedet har sejlet frem og
tilbage over et større område.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Vidal

Dato : 10-07-05 10:36

Ivar Madsen wrote:

> [...]
> huller i sandet, hvis man fjerner dem.
>
> Hvor kommer alle de sten pludseligt fra?

Jeg har gjort samme iagttagelse på Holmland klit.
Sommetider er hele området fyldt med flade sten
på størrelse med en hånd, andre gange er det en
fin sandstrand.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 10-07-05 13:44

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Der har ind imellem været indlæg om 'nye danske øer'
.... materialet kommer måske fra din strand?
Du skal nok regne med, at det er sandet der 'går' mere end sten der 'kommer'

> Jeg har gjort samme iagttagelse på Holmland klit.
> Sommetider er hele området fyldt med flade sten
> på størrelse med en hånd, andre gange er det en
> fin sandstrand.

Visse strande, udsat for vejr og vind, kan have en mærkbar forskel i sommre
og vinter-profil, med sommerprofilen stejlere og mere indskåret end
vinterprofilen, altså potentielt med flere sten blottet (nær strandkanten).
Vandets sediment-transport egenskaber stiger med 'nogle potenser' af
vandhastigheden, så stormvejr kan snart ændre på en kystlinje.

Her er et Geus link til vestkystens sedimenttransport status
http://www.geus.dk/publications/bull/nr4/nr4_p41-44-dk.htm

Carsten