nyresvigt og øv hvor jeg føler mig dum
Fra : Allan

Dato : 09-07-05 19:39

Hej Alle
Øv nu er det igen min tur med en mis med dårlige nyrer.

Det er Boris det er galt med.
Det blev opdaget på pensionen hvor han var da jeg havde ferie.
Han tissede rigtigt meget. Det ser jeg jo ikke da jeg har dem indhegnet. Så
denslags sker udenfor.

Og han har tabt sig rigtigt meget , Øv , Ja det burde jeg have set , Men han
plejer at tabe sig lidt om someren.
Og det sammen med at han fælder hele vinterpelsen.

Nå men grunden til at jeg siger øv hele tiden er at, Han sagde´viste´ det jo
til mig på et tidspunkt. Men jeg læste ham ikke rigtigt.

Normalt blev jeg skamslikket så huden var ved at falde af:)
Så måtte jeg stikke ham en fjernbetjening som han kunne slikke færdig.
Men for ca 3 måneder siden kastede han op mens jeg så det, og derefter kom
der kun en blød tunge , istedet for slikkeriet.
Og så begyndte han at smaske, ja smaske med tungen.

Så jeg købte noget Zolak til ham og troede at alt var i den skønneste orden.

For smaskerriet holdt op.

Men det der med vægttabet det så jeg ikke.

Jeg må jo lige sige at han har det fint, Stadigvæk høj haleføring og spæner
rundt i haven.
Men jeg kan ikke få ham til at spise det der spacial foder.
Så intil nu er han kun på nogle piller der sætter blodtrykket i vejret.

Nå det var en lang smørre her fra.

Som nogle måske kan huske så mistede jeg en kat for 1.5 år siden juleaften
pga nyresvigt. Og det er fra det samme katteri.
Katteriet er nu blevet lukket,. pga en del problemer med indavl.
Er det noget genetisk eller fodrer jeg forkert?

Mvh
Allan

Fra : JytteJ

Dato : 09-07-05 21:39

"Allan" <Allan_roskilde@hotmail.FJERNcom> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nå men grunden til at jeg siger øv hele tiden er at, Han sagde´viste´ det
> jo til mig på et tidspunkt. Men jeg læste ham ikke rigtigt.

Lad være med at bebrejde dig selv, Allan - de små søde misser er jo meget
svære at greje og aflæse.
Held og lykke fremover med den syge kat.

Venlig hilsen
Jytte Jensen

Fra : Allan

Dato : 09-07-05 22:15

"JytteJ" <missmerkur@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> svære at greje og aflæse.
> Held og lykke fremover med den syge kat.

Tak skal du have. Men lidt føler jeg jo at der burde været sket noget lidt
tidligere.

Mvh Allan

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 09-07-05 23:01

Tak skal du have. Men lidt føler jeg jo at der burde været sket noget lidt
> tidligere.

Nej, det må du ikke. Nyreproblemer kommer ofte snigende og når misserne er
som de er, kan det være meget svært.
Jeg er oprigtig ked af at du har været så uheldig med dine misser. Håber det
går den rigtige vej nu.

Hilsen Nina

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-05 00:05

"Allan" <Allan_roskilde@hotmail.FJERNcom> skrev i en meddelelse

> Er det noget genetisk eller fodrer jeg forkert?

Hvad fodrer du med? Det er ret svært at sige om kosten er ok eller ej, når
man ikke ved hvad den består af

God bedring med din mis...

Tina

Fra : Lisbet Sørensen

Dato : 10-07-05 06:40

Hej Allan
Det specialfoder du fodrer med, prøv om du kan få det som vådfoder. Det
kan ofte være nemmere at få en svækket kat til at spise det fremfor
tørkost.
Science Diet og Royal Canin s Vet kan du få hos dyrlægen.
Med venlig hilsen
Lisbet Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 10-07-05 09:23

Allan wrote:
> [...]

> Men jeg kan ikke få ham til at spise det der spacial foder.
> Så intil nu er han kun på nogle piller der sætter blodtrykket i

jeg håber han får det bedre.... føler med dig :(

> [...]
> Katteriet er nu blevet lukket,. pga en del problemer med indavl.
> Er det noget genetisk eller fodrer jeg forkert?

hvis Boris er en perser, eller en race der har perser i sig, kan det godt
være genetisk.... i perser og perserrelaterede racer ser man ofte PKD.... du
kan læse mere om sygdommen her...

http://www.dkshadowfax.dk/?p=30

fandt lige din profil på hjemmesiden og så at boris ihvertfald ikke var ren
perser*G* ;)
men derfor kan det godt være pkd alligevel (så vidt jeg kan tolke af
billedet er han MCO?)

MCO racen har igennem en årrække været ramt af PKD fordi der engang har
været parret syge persere ind i linierne for at skabe en bedre pels i
kattene..... jeg formoder det var før sygdommen blev kendt, så det er
naturligvis ikke noget der er gjort bevidst....

--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Fra : Hansen

Dato : 10-07-05 12:36

Ja, jeg kender alt til det med PKD hos perserne, da jeg har det inde i min
perserflok. Jeg kendte intet til sygdommen da jeg købte mine to første
perserkatte - med henblik på avl i længden. Havde jeg vidst hvad jeg ved i
dag, havde de aldrig fået lov til at få killinger. Jeg nåede desværre at få
et kuld hvor det hurtigt viste sig at den ene killing var syg. Den havde jeg
kun et halvt år, hvor den så blev aflivet og obducere, så derfor ved jeg
100% at det er PKD. Hannen blev så kastreret og jeg beholdte killingerne
selv for ikke at der blev avlet videre på dem. Sidste efterår måtte jeg så
lade min dejlige hanperser aflive af samme sygdom. Jeg ved risikoen er stor
for at nogle af de sidste (4 stk) også kan få denne sygdom i udbrud. Det har
ikke været en rar oplevelse. Og det har også skræmt mig for at købe en
perserkat igen, selvom jeg godt kan lide dens temperament, som passer rigtig
godt til mig.

M.v.h.
LH

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 10-07-05 12:44

Og det har også skræmt mig for at købe en
> perserkat igen, selvom jeg godt kan lide dens temperament, som passer
> rigtig godt til mig.

Hvilket jeg synes er rigtig synd. Der findes MANGE gode perser-opdrættere
der har taget PKD seriøst og gjort noget ved det. Jeg har talt med flere der
ikke har set PKD i mange generationer. Men som med alt andet, så er det
nogle få der ødelægger det.
I stedet for at lade dig skræmme, synes jeg du skal tage på en udstilling og
tale med nogle perser-opdrættere. Jeg er 100% sikker på at du iblandt dem
vil finde rigtig dygtige folk som du kan købe en perser af, hvor der er
lille risiko for PKD. Folk der har taget det seriøst i flere generationer.

Sabina, det er MCO Allan har.... og det er yderst begrænset hvad vi ser af
PKD blandt MCO. Jeg har de seneste 7 år kun hørt om 3 tilfælde. Skriver ikke
katte men "tilfælde", for når de er i avl er der selvfølgelig også afkom
efter, som man ikke helt ved om de har arvet sygdommen eller ej. Grunden til
at mange scanner for PKD er, at det er nøjagtig samme apparat man bruger til
det, som til vores hcm. Man skal blot ændre lidt på frekvensen. Jeg havde
ikke scannet mine Maine Coon for PKD hvis det ikke var fordi de alligevel
bliver hcm-scannet, for det er slet ikke udbredt.

Hilsen Nina

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 10-07-05 12:52

Nina, Tender Tribes wrote:
> [...]
> at du iblandt dem vil finde rigtig dygtige folk som du kan købe en
> perser af, hvor der er lille risiko for PKD. Folk der har taget det

kan kun være enig ;) (er selv en af dem der tester avlskatte inden avl, og
kun avler på testede katte...)
noget tyder iøvrigt på at det snart bliver nemmere at teste.... DNA tests er
ved at komme frem (i usa, england og endda italien og holland) hvor man kan
teste på helt unge killinger, uden invasive bedøvelser og lignende.... jeg
har dog ikke fundet nogle steder i DK endnu der foretager disse DNA
analyser, men håber da det snart kommer hertil....

> [...]
> Maine Coon for PKD hvis det ikke var fordi de alligevel bliver
> hcm-scannet, for det er slet ikke udbredt.

nej nej, det siger jeg skam heller ikke det er, men det er dog kendt at der
har været avlet perser ind i MCO linier, og der derfor er risiko for PKD....
det jeg studsede over var at Allan havde oplevet det samme før, med en kat
fra samme opdrætter, derfor følte jeg det var på sin plads at fortælle ham
at det KUNNE være genetisk, og ikke noget han havde gjort forkert.....

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 10-07-05 15:44

> [...]
> har dog ikke fundet nogle steder i DK endnu der foretager disse DNA
> analyser, men håber da det snart kommer hertil....

Tja, det er nok for dyrt til dk. Men man kan jo altid alliere sig med
klinikkerne i andre lande. F.eks er Tyskland en af de lande der har råd
(selvfølgelig udfra efterspørgsel) til at tage sådanne test-metoder i brug.
Så mon ikke snart det kommer indenfor rækkevide.

> [...]
> fra samme opdrætter, derfor følte jeg det var på sin plads at fortælle ham
> at det KUNNE være genetisk, og ikke noget han havde gjort forkert.....

Helt helt enig, det kan SAGTENS være genetisk. Det der blot er lidt lumsk
ved nyresvigt er, at det kan være alt muligt andet end PKD. Nedsat
nyrefunktion skyldes nemlig ofte mange andre sygdomme.
Jeg kan heller ikke udelukke at det kan være PKD. Det er jo set, omend ikke
særlig meget.

Men Allan, der er jo noget der hedder købeloven .... måske du skulle finde
ud af hvad den opdrætter har af forpligtelser overfor dig i forbindelse med
købet.
Du skriver godt nok at opdrætteren er stoppet, derfor kender jeg ikke
lovgivningen. Men normalt er der jo 2 års garanti .....
Måske de ved i jura-gruppen hvordan reglerne er. Opdrættere er jo under
betegnelsen "hobby-virksomhed". Er ikke klar over hvordan man "lukker" sådan
en ....

Hilsen Nina

.... ved nærmere eftertanke... tror selv jeg hopper over og spørger dem. Det
er jo interessant...

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 10-07-05 16:42

> [...]
> sådan en ....
>

> Hilsen Nina
>
> ... ved nærmere eftertanke... tror selv jeg hopper over og spørger dem.

Der er allerede svar i jura-gruppen. Opdrættere hæfter personligt også efter
de er stoppet "virksomheden". Så

Fra : Allan

Dato : 10-07-05 17:40

"Nina, Tender Tribes" <mail@tenderNOSPAMtribes.dk> skrev i en meddelelse
> Du skriver godt nok at opdrætteren er stoppet, derfor kender jeg ikke

> Der er allerede svar i jura-gruppen. Opdrættere hæfter personligt også
> efter de er stoppet "virksomheden". Så

Nu er det jo en 6 år gammel miver
Mvh Allan

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 10-07-05 17:44

> Nu er det jo en 6 år gammel miver
> Mvh Allan

Hvis jeg ser på dine andre indlæg, er den ene da ret ny? .... eller tager
jeg fejl?

Fra : Allan

Dato : 10-07-05 18:19

> Hvis jeg ser på dine andre indlæg, er den ene da ret ny? .... eller tager
> jeg fejl?

Den nye miver Kosmos er fra en anden avler der kører sunde og raske katte.
Undskyld det burde jeg have skrevet.
Jeg har jo lært lidt, Så kun købe et sted fra man har tjecket op på.
Mvh Allan

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 10-07-05 19:03

> Den nye miver Kosmos er fra en anden avler der kører sunde og raske katte.
> Undskyld det burde jeg have skrevet.
> Jeg har jo lært lidt, Så kun købe et sted fra man har tjecket op på.
> Mvh Allan
Okay, så er jeg med

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 10-07-05 12:58

Hansen wrote:
> [...]
> Det har ikke været en rar oplevelse. Og det har også skræmt mig for
> at købe en perserkat igen, selvom jeg godt kan lide dens temperament,

hvis du nu kommer afsted og får testet dine katte så kan du få sjælefred og
ike gå og vente på det.... det er en skræmmende proces at bare vente på om
katten udvikler det elelr ej.... så vil du også kunne finde ud af om du
roligt kan bruge enkelte af dine katte i avlsarbejdet..
der findes dygtige dyrlæger forskellige steder i landet der scanner for PKD
og hvis katten er over 10 mdr, og tester fri, er der 95% sansynelighed for
at den aldrig udvikler det... er katten over 2 år, kan man godt regne med at
sikkerheden er 100%....

hvis du ved med sikkerhed (via test) at hunkatten er fri for pkd er der 50%
chance for at killingerne har arvet det, og ville det ike være rart at få
det bekræftet eller afkræftet?

hvis du er skræmt af prisen for en test (på frederiksberg dyreklinik i sorø
gav jeg ca 800 plus moms og narkose for testen, for et par år siden) så
kunne du evt overveje DNA test og sende det til et laboratorie i usa eller
andetsteds i europa....
ved disse laboratorier kan du også bestille testkits til opsamling af
prøverne....
mener det koster ca 300 kr pr kat..... men hæng mig ikke op på det....

Fra : Hansen

Dato : 10-07-05 13:45

Hvad jeg ved i dag, så har den opdrætter jeg købte mine perserkatte af, haft
sygdommen godt og grundigt inde i sine katte og hun var "storavler". Hvis I
vidste hvor meget jeg satte i gang for at finde ud af om hun havde sygdommen
inde. Men hun blev sur og benægtede det, og hendes dyrlæge holdt sig til
tavshedspligten. Men senere fik dyrlægen dog "snakket over sig" så jeg ved
at hun havde endog meget store problemer. Jeg ved også at hun endelig har
måttet lukket sit opdræt og gået helt væk fra dette.
Men da begge mine avlskatte blev købt samme sted på samme tid - og med det
jeg ved i dag - så blive ingen af mine perserkatte brugt til avl mere. Og
jeg kan heller ikke se hvad det skulle nytte at få dem scannet? Bortset fra
jeg så bliver sikker på om den eller den har det, men det syntes jeg ikke
rigtig jeg kan bruge til noget, for så længe de ikke viser tegn på sygdom
(og jeg er meget opmærksom på det, da jeg kender "faresignalerne") så ville
jeg ikke få dem aflivet alligevel før de blev syge af det - det ser jeg
ingen grund til.
Men med det jeg har oplevet, ja så har det skræmt mig fra at købe en perser
igen, og dog, men jeg vil så gøre en del for at sikre mig at det er fra en
opdrætter der har fået testet sine katte, det vil jeg evt. gerne give lidt
mere for katten for, for de lidelser katten skal igennem hvis PKD får lov at
udvikle sig -og nogen af dem, de kan faktisk have ret dårlige nyre inden de
viser tegn på sygdommen - de er grufulde.
Min første kat der fik sygdommen, var hele spektret igennem, fra øget tørst,
øget tisseri, manglende appetit og afmagring og opkastninger i rigelige
mængder. Det eneste jeg da vidste var at nyrefunktionen var nedsat, så
katten kom i behandling og fik det periodevis bedre, men pludselig gik det
stærkt.
Min hankat udviste faktisk ingen symptomer uden at han meget langsomt tabte
sig og så skrantede appetitten til sidste. Jeg var slet ikke klar over han
var så syg som han var. Det gik meget stærkt med ham. Da jeg gik til
dyrlægen med ham var der næsten ingen nyrefunktion og scanningen viste at
nyrerne var fuldstændig ødelagt af cyster. Så man kan ikke altid regne med
hvor svage Nyrerne er. Det er forskelligt hvor syge kattene bliver - eller i
hvert fald viser!

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 10-07-05 15:39

"Hansen" <le_ha@privat.tele.dk> wrote in message
> [...]
> jeg ved at hun havde endog meget store problemer. Jeg ved også at hun
> endelig har måttet lukket sit opdræt og gået helt væk fra dette.

Ja, de historier findes der desværre Men skær ikke alle opdrættere over
i bunke. Tro mig, der findes seriøse opdrættere også. Man kan ikke blot
fordi det er en "stor-opdrætter" gå ud fra at tingene er i orden. Og min
erfaring siger mig at man heller ikke kan bruge antallet af år personen har
opdrættet i sin vurdering.

> [...]
> så ville jeg ikke få dem aflivet alligevel før de blev syge af det - det
Helt enig.

> [...]
> PKD får lov at udvikle sig -og nogen af dem, de kan faktisk have ret
> dårlige nyre inden de viser tegn på sygdommen - de er grufulde.
Det er ikke så svært. Man beder blot om kopi af scannings-resultaterne.
Når kattene bliver scannet får man nemlig et dokument med sig.

> [...]
> mængder. Det eneste jeg da vidste var at nyrefunktionen var nedsat, så
> katten kom i behandling og fik det periodevis bedre, men pludselig gik det
Så vidt jeg ved, så kan katte gå rundt med meget nedsat nyrefunktion uden
man lægger mærke til det. 75% nedsat før det kan ses på en blodprøve, og der
er det (ofte) for sent at gribe ind.
Det der så måske er lidt lumsk ved nyre-problemer er, at katte der bliver
syge af helt andre ting og f.eks stopper med at spise eller drikke også
tager skade i nyrene ret hurtigt. Så det kan være svært at skille skidt fra
kanel.

> [...]
> med hvor svage Nyrerne er. Det er forskelligt hvor syge kattene bliver -

Alle individer er forskellige. Derfor kan forløbet også være forkelligt.
Jeg er ked af det på dine vejne. Det er en trist historie og burde ikke
kunne ske. Men det gør det, både når det er uskyldigt (vi opdrættere har jo
inge krystalkugle) og når det er "skyldigt" (hvor der burde være taget
action på det, og ikke blot solgt løs af syge dyr.
Når du er glad for persermisser, holder jeg stadig på at du skal give racen
en chance. Jeg VED at der er gode perser-katte derude. Der er mange der har
brugt mange mange penge og tid på at rette racen op.

Hilsen Nina

Fra : Hansen

Dato : 10-07-05 16:09

Jeg vil lige sige at det er efterhånden 9 år siden jeg købte dem. Og dengang
var jeg totalt nybegynder i racekatte. Havde indtil da svoret til huskatte,
men så fik jeg - meget akut - en perserkat, som én ikke måtte have mere for
din mand!! Og så var jeg solgt. Denne kat var vant til at komme ud og den
blev desværre pludselig væk. Med stor sorg til følge. Så jeg ville bare have
en perserkat igen, men var naiv og totalt ny i det med racekatte. Så om jeg
havde købt hos hende eller hos en anden, havde ikke hjulpet mig meget. Jeg
anede ikke der var sygdomme man skulle tage sig i agt for. Dog spurgte jeg
dyrlægen (som jeg vidste kendte hende) om han kunne sige god for hende, og
det kunne han. Så da først jeg stod der og så alle de dejlige
kattekillinger, så var jeg totalt solgt. Så det var virkelig en sorg da jeg
så opdagede de blev syge og at jeg også følte mig meget alene med det, netop
fordi racekatte var helt nyt for mig. Så det var tilfældigt jeg blev
opmærksom på PKD og begyndte at læse om det og råbe op om det. Det sikreste
bevis jeg fik, var at lade den første obducere.
Men som sagt opdrætteren har måtte lukke, og jeg ved godt der er gået mange
år siden og meget er sket - formentlig i positiv retning. Men der vil altid
være brodne kar i enhver branche, så det er klart at jeg vil stille nogle
krav til en evt opdrætter en anden gang - netop med den viden jeg har i dag.

LH

Fra : Allan

Dato : 10-07-05 17:19

> [...]
> han plejer at tabe sig lidt om someren.
> Og det sammen med at han fælder hele vinterpelsen.

osv skrev jeg.

Jeg Håber at det er ok at jeg svarer alle med denne mail.

Der har været megen respons så tak for det.
Boris har det stadigvæk fint, Ja dvs. han spæner rundt i haven.
Og ja Boris er en MCO.
Og det var den rigtige profil sabina fandt:)

Katteriet hvor jeg købte ham og katten før, og katten før, blev smidt ud af
foreningen så de laver kun kælekatte nu, BYB
Om de stadigvæk laver katte ved jeg ikke.
Men sådan er det at finde en anonce i den blå avis.

Nå men de har nu lavet nogle søde katte til mig.

Jeg fodrer dem med Roail Canin Maien Coon 31 af libitum. Men det er jo slut
nu.
For hvis jeg får Boris til at spise det der nyre mad Ja så må min anden kat
Kosmos ikke få det.

Jeg har ellers altid været glad for, at de selv kan styre, hvad de vil
spise.

Boris har tabt sig fra lige under 6 kg til 4,5 kg. Og det er gået ud over
musklerne på bagbenene.
Han er helt hul at se på deromme.ØV

Jeg vil prøve her i morgen mandag, at se om jeg kan få nyrevenlig mad på
dåse. For det der tørfodder gider han slet ikke at spise.

Og ikke nok med at Boris er syg, Ja så har jeg arbejdet hele denne weekend.
Sådan er det at være selvstændig og have nogle kedelige deadslines.
Så det er morgen og aften jeg ser ham lige nu. Og tjeckvejer ham.

Mvh Allan

Udover tørmad får de sejfile fra aldi en gang om ugen.

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-05 18:35

> [...]

slut
> nu.
> For hvis jeg får Boris til at spise det der nyre mad Ja så må min anden

Så er det ikke kosten der gør dine katte syge

Nogle af mine venner har også en kat med tendens til urinvejssten, og de
fodrer ad libitum med et specialfoder fra dyrlægen. Foderet, jeg kan ikke
lige huske hvad det hedder, bruges både som forebyggende foder og gives som
behandling til de helt lette tilfælde af urinvejsproblemer.
Så det er muligt at få noget foder begge må få og som kan serveres ad
libitum

Tina

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 10-07-05 18:57

In article <42d14f17$0$168$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Allan
<Allan_roskilde@hotmail.FJERNcom> wrote:

> Jeg vil prøve her i morgen mandag, at se om jeg kan få nyrevenlig mad på
> dåse. For det der tørfodder gider han slet ikke at spise.

Jeg ved i hvert fald at Specific har en nyrediæt, der også fås som
vådmad. (forhandles af dyrlæger)
God bedring til Boris

--
Knus fra Ann R

Fra : Allan

Dato : 22-07-05 21:33

"Allan" <Allan_roskilde@hotmail.FJERNcom> skrev i en meddelelse
> Hej Alle
> Øv nu er det igen min tur med en mis med dårlige nyrer.

Ja Hej Igen Alle i NG
Boris lever endnu. Men det er nu svært at lære en vanekat at spise nyt
fodder.
Hvorfor findes der ikke store tørfoder piller som nyre venligt mad?
Ja det er jo nok det der er mit største problem.

Før i tiden fik han Roail kanin 31, som er nogle store klumper der kan
tygges.

Men al den der special mad til katte er nogle små klumper.: (

Jeg startede med at købe noget nyre venligt fodder fra min egen dyrlæge. Det
kunne han ikke lide.
Min Dyrlæge har kun Hills.
Hun var flink og foreslog at han fortsatte med den slags fodder han var
vand til.
Så hun gav mig en adresse på en anden dyrlæge der havde Roail Kanin nyre
mad.
Så det er det han får.
Det var da pænt gjort, Og en recept på nogle piller uden beregning..
Enten er jeg en god kunde, Eller jeg har været der for ofte.
Og det er nu ikke for at afskrive mig for Boris skal derned og få tjecket
hans blodtal her snart.
Og han har taget lidt på, Så helt galt er det ikke. Men tynd er han.

Og det kniber med kun at få den der nyre rigtige mad i ham. Ja det bliver
nemere og nemere, Nu hvor jeg har fundet noget mad han næsten kan lide.
Boris vil kun spise det han altid har spist. Og det er svært at sulte en
udmagret kat.

Mvh Allan