Allergi
Fra : Jytte B

Dato : 08-07-05 16:09

Min søn lider af allergi, men det er ikke værre end at han godt kan besøge
mig, han skal bare tage en pille (kan ikke huske hvad der er for en).
Min svigerdatter ønsker sig brændende en kat eller to. Er der nogen der har
nogen gode råd både med hensyn til race, eller råd til min søn hvad han kan
gøre?

Hilsen
Jytte

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 08-07-05 16:31

Jytte B wrote:
> Min søn lider af allergi, men det er ikke værre end at han godt kan besøge
> mig, han skal bare tage en pille (kan ikke huske hvad der er for en).

Antihistaminer.

Men det er vist skrap kost for kroppen - ikke noget man kan tage dagligt i
årevis.

> Min svigerdatter ønsker sig brændende en kat eller to. Er der nogen der
> har nogen gode råd både med hensyn til race, eller råd til min søn hvad
> han kan gøre?

Har han allergi overfor katte? Eller er det høfeber, nællefeber, eller
andet som bare forværres af kattehår ? Hvis i ikke ved det, så burde han
tage kontakt med sin læge og få lavet en priktest.

Det sidste nye indenfor allergi med katte, er at det kan forenes. Men det
kræver en del arbejde med udluftning og hyppig grundig rengøring (især
hårene skal fjernes). Så glatte trægulve er bedre end væg-væg tæpper. Det er
heller ikke godt hvis man sover sammen med katten, så ingen adgang til
soveværelset for det lille kræ.

Og ellers generelle råd som:

- Man bør have så få møbler som muligt.
- Fjerne tæpper og om muligt også gardiner.
- Rense vægge, træværk og gulve med fugtige klude. Gulvet kan bones.
- Brug kun tæpper som kan vaskes hver uge.
- Brug sengetøj der kan vaskes ofte, bomuldslagener, vaskbare liggeunderlag,
og syntetiske tæpper og dyner. Brug ikke uldne tæpper eller vattæpper.
- Brug stole af træ eller plastik. Ikke polstrede stole.
- Brug eventuelt plastikgardiner. Støv dem af hver dag.
- Brug støvsuger og fugtige klude til at gøre grundigt rent i huset helst
hver dag, og mindst to gange om ugen.
- Undgå støvsamlere som plysdyr, puder, tørrede blomster, nipsgenstande og
legetøj.

PS. Jeg er ikke ekspert - min viden er baseret på hvad jeg har læst på
nettet og andre steder.

--
/Lars

Forum for DVD+HDD optagere:
www.recordere.dk

Fra : fam. Ager

Dato : 08-07-05 17:43

"Jytte B" <vingekatten@mail.dkfjern> skrev i en meddelelse
> [...]
> Min svigerdatter ønsker sig brændende en kat eller to. Er der nogen der
> har nogen gode råd både med hensyn til race, eller råd til min søn hvad

hej jytte!!

min opdrætter nævnte at raggien var mere skånsom for allergikere end andre
pga. pelstypen.
om det har noget på sig, ved jeg ikke. der er jo ikke noget underuld
overhovedet, men det kommer også an på, hvad det er som din søn reagerer på.
for er det skæl, så er det ligefedt hvilken kat det er.
ellers phynx katte?. udover udseendet, så er de utrolig tillidsfulde og
meget imødekommende, og bløde og varme!. ihvertfald den flok på 5 som jeg
har stiftet bekendtskab med.
men en priktest vil afsløre hvad det er han reagerer på.

mvh. marie
ps. emma stortrives, har taget på og er blevet en sofahund..... dejligt!.

Fra : Jytte B

Dato : 08-07-05 20:12

Han reagerer både på hunde og katte. Øjnene og næsen løber, og han kan også
få åndedrætsbesvær. Han har ingen problemer med pollen. Han blev først
allergisk som voksen, og vi havde meget svært ved at forstå det, da han er
vokset op med både hunde og katte uden problemer.

Jeg har jo birmaer, de skulle også være allergivenlige, men det holder ikke
helt. Nu har mine birmaer også meget underuld, det kan jo være en raggdoll
ville være bedre. Jeg siger jo, de skal have to, da de begge arbejder. Min
svigerdatter er selv inde på sphynx, men de er nok ikke så nemme at få, der
er vist ikke mange opdrættere. De har plads nok, så de kunne dele huset op
med et kattefrit område.

Dejligt at Emma trives, hun ligner boxere som de så ud i mion barndom.

Hilsen
Jytte

Fra : Lady

Dato : 08-07-05 19:59

"Jytte B" <vingekatten@mail.dkfjern> skrev i en meddelelse

Hej Jytte.

Først vil jeg sige, at det er lidt af en chance at tage. Jeg har tidligere
været nødt til at aflevere mine 2 katte hos Kattens Værn pga. allergi fra
kæresten, og det er noget af det værste jeg nogensinde har oplevet.
Derfor, hvis det ender med en kat, så sørg for at den kan afleveres tilbage
og at alle parter er indstillet på det, hvis nødvendigt.

Klip

Er der nogen der har
> nogen gode råd både med hensyn til race, eller råd til min søn hvad han
> kan gøre?

Jeg har nu Maine Coon katte, og selvom min kæreste er meget allergisk
overfor almindelig huskat, så kan han altså godt tåle dem her. De skal
selvfølgelig ikke ligge i ansigtet af ham, eller hvor han sover, for så får
han ikke noget søvn pga. lukkede luftveje.
Det kan der dog tages hensyn til, så det kører fint i vores hjem.

Maine Coon er jo en halv langhåret katterace, men de har altså åbenbart en
anden form for skæl, end almindelige katte, og det er skælene man er
allergisk overfor og ikke pelsen, men de to ting hører jo ret meget
sammen:).
Og nej, kæresten har ikke bare vænnet sig til kat. Kommer han i et hjem med
alm. huskat kommer vejrtrækningsproblemerne med det samme.

Prøv evt. om I kan komme til at teste et hjem med Maine Coon. Bare et råd.

Mvh. T. Jakobsen.

http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_index.php

Fra : Jytte B

Dato : 08-07-05 20:20

"Lady" <ladycatwoman@fjernhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> med alm. huskat kommer vejrtrækningsproblemerne med det samme.
>
> Prøv evt. om I kan komme til at teste et hjem med Maine Coon. Bare et råd.

Nu har jeg birmaer, og det er ikke godt. Men mine birmaer er ud af en
familie med meget underuld. De må jo prøve at besøge opdrættere af
forskellige racer for at se om nogen er bedre end andre.
Men søn er også meget dyreglad, men han har ligesom affundet sig med sin
allergi. Men min svigerdatter og barnebarn ønsker sig jo meget en misser
eller to.
Jeg har også hunde, så han er jo under dobbelt påvirkning her.
Hvis det ender med at de får kat, vil vi selvfølgelig sikre os at misserne
kan få et andet hjem, hvis han ikke kan tåle dem.

Hilsen
Jytte

Fra : Inge

Dato : 08-07-05 20:40

Hej
Jeg mener at ha' læst at Rex-katte måske kunne være noget for allergikere,
de (altså kattene) har jo ikke så meget pels. Men jeg ved det altså ikke.
Bare et forslag

mvh
Inge

Fra : fam. Ager

Dato : 08-07-05 21:03

"Inge" <ingen@tingmail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> de (altså kattene) har jo ikke så meget pels. Men jeg ved det altså ikke.

ja, Jytte!
der har vi svaret på pudlen og de andre jeg nævnte ......

måske!?

mvh. marie

Fra : Annemette Engell Han~

Dato : 08-07-05 23:10

Hejsa

Jeg er også allergiker og er vokset op med dyr i hjemmet (kat+gnavere af
alle slags *G*) Jeg har altid været disponeret for arvelig astma, men
fik først mit første astmaanfald som 19-20 årig og kort derefter
udviklede jeg allergi - så nu er jeg altså astma-allergiker.

Da jeg i sin tid fik taget prøver ved lægen viste jeg mest udslag ved
kat, hund og hest (mener jeg) og derefter forskellige slgas pollen og
støvmider.

Lægen anbefalede, at jeg pga. astmaen og allergien skaffede mig af med
alle dyr, men dette nægtede jeg - kan IKKE leve uden dyr! *S*

I det første år efter min allergi brød ud kunne jeg ikke have katten hos
mig ret længe af gangen og tog piller hver dag for at kunne leve sammen
med den, men efterhånden har jeg kunne slippe pillerne og bor i dag
sammen med fire katte (huskat og nfo) og tager kun piller i få
situationer.
Jeg har haft perser, huskat og norsk skovkat i tiden efter, at min
allergi blev udviklet og har ikke reageret "synderligt" på nogen af dem
- dog kan jeg godt reagere på andres katte, men det er sjældent jeg gør
det! Desuden kan jeg godt reagere på f.eks. udstillinger eller hvis der
er meget pollen i luften - dette forhindrer jeg dog oftest ved, at tage
en allergipille når jeg ved jeg kan blive udsat for kraftig påvirkning.

Vi ansakffede os for kort tid siden en kanin - som jeg også havde da jeg
var lille og derfor ikke overvejede kunne være et problem, men jeg kan
desværre ikke tåle ham *snøft*
Hvorfor jeg pludselig "kan tåle" kat og ikke kan tåle kanin kan ingen
forklare mig?!?
Èn læge har dog udtalt sig om, at allergi kan forsvinde "så hurtig" som
det opstod... Så jeg krydser fingre for, at det er det der er sket her
*S* (med kattene)

Nå, men hvor ville jeg hen med hele denne lange smøre?!? Hmmm...

Jeg ville vel egentlig bare fortælle, at man KAN opleve positive ting
selvom man er allergiker og at det kan forsvinde igen...
Desuden har jeg en teori om, at man kan "vænne" kroppen til at acceptere
mange ting hvis bare man udsætter den "nok" for det... (det kan dog ikke
anbefales at prøve)

Jeg ved, at der er lavet et middel som skulle mindske reaktionen på kat
- det er vist omtalt og forhandlet hos dyrlægevagten
(www.dyrlaegevagten.dk) ellers er de andre råd der er givet gode -
rengøring, begrænset kontakt for den der er allergisk, rum der er
kattefri osv.

Held og lykke - håber at I en dag også kan berette om en
"solstrålehistorie" *S*

Med venlig hilsen
Annemette Engell Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Lene

Dato : 08-07-05 23:47

Prøv at henvende jer til "Homeoteket" på Frederiksberg. Der har de noget til
katteallergi.
MVH Lene

Fra : Hanne Dahl

Dato : 09-07-05 07:00

Hejsa.
Allergi er en undelig en. )
Her i huset er manden multi allergiker og deri blandt er kattene en af dem.
Vi bor med 4 skovkatten som sagtens kan komme i soveværlset hvis vi gav dem
lov. Skovkatte er en af de racer som falder ind under katagorien på at
allergiker godt kan holde dem ud.
Der imod så reagere han på alle vores bekendtes korthårskatte, som han helst
ikke skal sove sammen med har vi fundet ud af.
Fortæl Svigerdatteren og sønnen at de skal besøge skovkatte opdrættere for
at se hvordan han reagerer på kattene. Det er det bedste de kan gøre for dem
selv og kattene. De fleste avlere ville forstå deres problem og vil med
glæde hjælpe dem til at finde "dyret" til dem.

Held og lykke fra Hanne Dahl

Fra : Jytte B

Dato : 09-07-05 07:14

Tak for alle jeres svar, jeg lader dem gå videre. Her i huset har vi 6 katte
og 4 hunde, så her er han under kraftig påvirkning.
De kommer i morgen, så må vi snakke om det. Men de skal nu have to katte, de
arbejder jo begge to.

hilsen
Jytte

Fra : Hanne Dahl

Dato : 09-07-05 08:07

Jeg vil give dig ret ang. to arts fæller. Man undgår en del kradser og
ridser sammen med alt hyggge i at se to katte sammen.
Held og lykke fra Hanne Dahl

Fra : Kari Eiffert

Dato : 09-07-05 09:46

Hej

Vi har to norske og en maine coon. En af vores venner har også katteallergi.
Dengang vi kun havde de to norske var der ingen problemer. Han kunne endda
tage hovedet helt ind i pelsen på dem uden der skete noget. Men vores maine
coon kan han bare slet ikke tåle. Kan det være fordi han har enormt meget
underuld? For så er det vel bare sådan en kat de skal lede efter.

Mvh kari

Fra : Hanne Dahl

Dato : 09-07-05 18:02

Hej Kari.

Hvilken forskel der lige ligge bag skovkattene og Coonernes underuld/skæld
er jeg ikke helt inde i.

Vi fik også selv samme problem her hos os idet vi købte en rød coone så vi
rigtig kunne sammenligne de 2 racer.

Manden kunne mærke forskel fra før købet til efter, hvilket var også en af
grundene til at kattene blev udelukket fra soveværelset. Samt at han
(coonen) var enorm klodset når det gælder regler i sengen ,du ved (ikke
lande på mandens ædledele ))

Så det er ikke alle semi lang håret katte man kan regne med at være allergi
venlige. Jeg kan kun stå inde for at jeg kender en helt del
skovkatte -avlere som er katte allergikere.

Hilsen Hanne Dahl

Fra : Kari Eiffert

Dato : 10-07-05 12:09

> Hej Kari.
>
> Hvilken forskel der lige ligge bag skovkattene og Coonernes underuld/skæld
> er jeg ikke helt inde i.

Det var nu ikke så meget kun forskelle mellem racer, men også imellem de
enkelte katte i begge racer. Vi har nemlig passet to maine coons. Og deres
pels er altså bare helt anderledes end vores. Den er fin og tynd. Hvor Alfs
er kraftig og enormt tyk, selv nu hvor det er sommer.

> Vi fik også selv samme problem her hos os idet vi købte en rød coone så vi
> rigtig kunne sammenligne de 2 racer.

Vores er også rød

> [...]
allergi
> venlige. Jeg kan kun stå inde for at jeg kender en helt del
> skovkatte -avlere som er katte allergikere.

tja så er der vel ikke andet at gøre end at stikke snuden ned i pelsen på
alle killinger

Mvh Kari

Fra : Morten Skjershede

Dato : 09-07-05 15:48

Hej Jytte

Har prøvet at sende mail privat uden held

Hej Jytte

Det er længe siden vi har set noget til jer ude i den store katteverden.
I og jeres smukke "bimser" er savnet.
Jeg tror nok vi har kommunikeret ang. din søns allergi før..
Det er jo smadder trist med allergi, når man gerne vil have katte.
Vi har jo Rex katte som nogle allergikker sagtens tåler, andre ikke. Det
kommer jo helt an på hvilke ting man er allergisk overfor, skæl, selve
hårstået, støv i pelsen..etc..
Vi/jeg kan kun anbefale at han prøver at være sammen med katte (evt. rexer)
i et stykke tid og se hvordan han reagerer. Det er det bedste råd man kan
gi.
Vi har haft mange besøg af allergikker igennem tiden, nogen med godt
resultat andre ikke. Din søn skal også være velkommen

Mange hilsner
Morten
DK yeoman Cornish Rex
www.dk-yeoman.dk