Hund og sejlads
Fra : Thomas Johansen

Dato : 08-07-05 12:15

Hejsa

Nu har jeg ikke hund, men skal her til sommer ud og sejle med nogle venner
og deres hund.
Jeg synes jeg har hørt, at nogle hunde racer ikke har behov for redningsvest
?..er det noget jeg bilder mig ind i sommervarmen eller er den god nok ?

/Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-05 12:26

"Thomas Johansen" <tjo[NO SPAM]@hehe.com> skrev
> Jeg synes jeg har hørt, at nogle hunde racer ikke har behov for
> redningsvest
> ?..er det noget jeg bilder mig ind i sommervarmen eller er den god nok ?

Der er meget stor forskel på opdriften i de forskellige racer pels. En
Labrador Retriever har f.eks. hårstrå som er hule og luftfyldte. Deres pels
har en rigtig god opdrift, hvorimod mange andre racer - typisk langhårede -
har massive hårstrå med lavere opdrift tilfølge. Jeg har f.eks. en FT.
Spaniel som er semilanghåret, den elsker vand og at være med på havet. Den
svømmer utroligt godt, men det er nemt at se den ligger dybere i vandet end.
f.eks. Labradoren.

Personligt ville jeg vælge redningsvest eller ej ud fra hvor god en svømmer
man ved hunden er og ikke så meget efter race.

/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!

Fra : Thomas Johansen

Dato : 08-07-05 12:48

"Martin [5220]" <nospamSNABELAgalnet.dk> wrote in message
> [...]
svømmer
> man ved hunden er og ikke så meget efter race.

Takker...det vil vi så gøre

Fra : ThomasB

Dato : 08-07-05 13:25

"Thomas Johansen" <tjo[NO SPAM]@hehe.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> redningsvest
> ?..er det noget jeg bilder mig ind i sommervarmen eller er den god nok ?

Alle hunde kan svømme i flere timer.

En hunderedningsvest skal ikke bruges til at holde hunden ovenvande (selvom
vesten hjælper til), men derimod bruges 1. til at se hunden hvis den falder
overbord - vesten er orange og 2. for at få hunden ombord igen, det er nemt
med en vest, da den er et håndtag i ryggen.

Mvh Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-05 14:34

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev

> Alle hunde kan svømme i flere timer.

Både og - i din påstand tager du ikke hensyn til søens tilstand - er der
bare lidt sø vil dette have enorm indflydelse på hundens svømme evne.
Hundens vandpassion og erfaring i vand har også stor betydning især hvis der
er lidt sø - det er der jo som oftest hvis vi snakker sejlbåde.

Fra : ThomasB

Dato : 08-07-05 15:00

"Martin [5220]" <nospamSNABELAgalnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hundens vandpassion og erfaring i vand har også stor betydning især hvis
> der er lidt sø - det er der jo som oftest hvis vi snakker sejlbåde.

Du har ret, det havde jeg ikke tænkt på.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 10-07-05 09:25

ThomasB wrote:

> [...]
> overbord - vesten er orange og 2. for at få hunden ombord igen, det er nemt
> med en vest, da den er et håndtag i ryggen.

En sejlerkammerat fortalte en (røver)historie om at hunde, hvis de
falder i vandet, relativt hurtigt lader sig "gå ned", hvis de kan se at
deres skib ikke vender om. Hvorvidt om det er rigtigt ved jeg ikke. Jeg
synes et eller andet sted det lyder lidt langt ude da
overlevelsesinstinktet ikke burde tillade denne "opførelse".

- Lars