Min nabos lille hund
Fra : Lene

Dato : 08-07-05 11:51

Hej allesammen!
Kan I give mig nogle råd til hvad jeg gør?
Min nabo (mand, irritabel, hysterisk, ikke helt "færdigbagt") har nogle
absurde ideer til hundeopdragelse. Hunden Pjusk er en herlig lille hund,
hvid med brune aftegninger, ca. 3 mdr. gammel. Manden mener at når Pjusk
ikke gør hvad han siger, tager man hende op, rusker hende til halvdøde og
smider hende hen ad græsplænen. Jeg for' ud, fordi hun skreg ynkeligt og
råbte hvad sker der? Han kom løbende efter hende-hun gemte sig naturligvis.
Hun skal kraftedeme komme når jeg kalder, skreg han. Jeg sagde at han kunne
da have godbidder i lommen, og når så hun adlød, kunne hun få en, og lidt
ros. NÆnæ, sagde han, jeg har lært af en jæger at sådan gør man, siger han
så. Jeg har altid en sten i lommen til at smide efter hende hvis hun ikke
adlyder.
Efter den svada kunne jeg ikke sige andet end at jeg ikke syntes han var
rigtig klog. Han er ikke helt i orden i hovedet- hans familie er ramt af
åndssvage (altså de er ikke helt "gennembagte", som man siger). Hvad f. gør
jeg? Sidder her og ryster af chok og bedrøvelse.
Har lyst til at ringe til politiet, men de tager ikke tingene alvorligt nok,
efter min mening.
Han er ikke til at tale med-jeg har prøvet.
Giv mig nogle råd, tak!!!
MVH Lene

Fra : Pwh

Dato : 08-07-05 12:45

Lene wrote:
> Hej allesammen!
> Kan I give mig nogle råd til hvad jeg gør?

Den er svær, hvis han er uden for pædagogisk rækkevidde,
men en trussel om anmeldelse til politi/dyreværnet kan måske
have en effekt selv om det måske kun er bluf fra din side.

> NÆnæ,
> sagde han, jeg har lært af en jæger at sådan gør man, siger han så.
> Jeg har altid en sten i lommen til at smide efter hende hvis hun ikke
> adlyder.

Det er mit indtryk at mange jægere opdrager deres hunde lidt hårdhændet,
det er måske fordi den for mange af dem blot er et værktøj der bare
skal virke. Jeg kender en der pt har den dejligste Amstaff/AM-Bull hvalp,
han havde også netop fået det samme råd i en jægerforening, resultatet
for ham blev bare at hans hvalp slet ikke turde komme hen til ham til sidst.
Nu er han ved at få rettet op på skaderne ved at følge råd fra os andre.

/Jens

Fra : driver

Dato : 11-07-05 12:19

> [...]
> sidst.
> Nu er han ved at få rettet op på skaderne ved at følge råd fra os andre.

Hej Jens.
Du tager helt fejl - jægere opdrager ikke deres hunde hårdhændet. Prøv at
besøg en jagtforenings hvalpetræning og du vil opdage at hvalpene bliver
behandlet supergodt. Klikkertræning ag masser af godbidder.
Når hundene bliver ældre trænes de stadig næsten daglig, men der stilles
krav til dem. Det tolereres ikke at de "snyder". Er der kommanderet dæk - så
betyder det dæk. Kommenderes der kom så betyder det kom. Altså en meget
konsekvent opdragelse.
Forholdet mellem en jæger og hans hund er ubrydeligt - fra begge sider. Men
du ser aldrig en jæger "menneskeliggør" hans hund. Det er et dyr der
betragter sin fører som en ubestridt flokleder.
mvh
driver

Fra : Pwh

Dato : 11-07-05 18:33

driver wrote:

> [...]
> Prøv at besøg en jagtforenings hvalpetræning og du vil opdage at
> hvalpene bliver behandlet supergodt. Klikkertræning ag masser af

Jeg håber da inderligt at jeg tager fejl,
jeg kender bare til et par uheldige eksempler.

> [...]
> kommanderet dæk - så betyder det dæk. Kommenderes der kom så betyder
> det kom. Altså en meget konsekvent opdragelse.

Og hvis hunden så ikke retter sig efter kommandoen, hvad er konsekvensen
for den så.

> Forholdet mellem en jæger og hans hund er ubrydeligt - fra begge
> sider. Men du ser aldrig en jæger "menneskeliggør" hans hund. Det er
> et dyr der betragter sin fører som en ubestridt flokleder.

Og mange jægere betragter måske bare deres hunde som et redskab.

/Jens

Fra : driver

Dato : 11-07-05 20:31

> Og hvis hunden så ikke retter sig efter kommandoen, hvad er konsekvensen
> for den så.

Så er konsekvensen, at man går tilbage til "børnehaveklassen". D.v.s. at man
går tilbage og gentager et trin i grunddressuren. Grunddressuren består jo
af indkald, sit, dæk osv. Hvis hunden f.eks ikke omgående dækker af på
signalet, går vi tilbage til de grundlæggende dækøvelser, idet det åbenbart
ikke sidder helt fast i hundens bevisthed.
Hvis nogen mener at det er tilstrækkeligt at gå til træning med en hund en
gang om ugen er de galt afmarcheret. En daglig træning på f.eks. 4 gange 5
minutter er fuldt tilstrækkeligt til en hvalp, der slet ikke kan koncentrere
sig en time ud i en køre.
Jeg får iøvrigt en ny jagthund i august måned, og jeg overvejer at lave en
hjemmeside hvor træningsforløbet kan følges uge for uge. (Hvis der er
interesse for det)
mvh
driver

Fra : x Vuf x

Dato : 15-07-05 03:48

On Mon, 11 Jul 2005 21:30:42 +0200, "driver" <XXmgcar@sport.dk> wrote:

>Jeg får iøvrigt en ny jagthund i august måned,
>og jeg overvejer at lave en hjemmeside hvor
>træningsforløbet kan følges uge for uge.
>(Hvis der er interesse for det)

Det lyder rigtigt godt!

--
Mvh Sonja http://www.sonpet.dk sonpet(at)pc.dk

En nations storhed og moralske fremgang kan bedømmes udfra, hvordan de behandler deres dyr.
Mahatma Ghandi

Fra : Flash

Dato : 08-07-05 13:13

> [...]
> nok, efter min mening.
> Han er ikke til at tale med-jeg har prøvet.

Jeg syntes bare at du skal ringe til Politiet, så har du gjort din
borgerpligt!

Så kan det være at han lytter efter, når der står 2 betjente og taler til
ham.

B. Johansen

Fra : Christina Jensen

Dato : 08-07-05 13:53

Hejsa, det er vel nok forfærdeligt, jeg synes bestemt at du skal prøve
polititet, og sig det så til naboen at du har henvendt dig til
politiet...det kan være det hjælper, ellers så henvend dig til dyrenes
beskyttelse eller lign, det kan være de kan hjælpe dig videre...

håber det ender bedre, end det begyndte...

Christina & Tarzan

Fra : Hans B.

Dato : 08-07-05 16:00

Du skal kontakte "alle dyrs ret" eller syreværnet der har konsulenter der
tager ud. Politiet gør ikke en skid og det møgsvin skal IKKE have lov at
have hun.... den bliver skadet for livet af den psykopat. Meld ham - hellere
idag end imorgen

/Hans

Fra : Lene

Dato : 08-07-05 23:41

Tak for Jeres gode råd!
MVH Lene

Fra : Benny Mortensen 9700

Dato : 08-07-05 23:42

"Hans B." <Baldrian(remove)@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tager ud. Politiet gør ikke en skid og det møgsvin skal IKKE have lov at
> have hun.... den bliver skadet for livet af den psykopat. Meld ham -

Altså Hans...... Man må ikke komme sine naboer i syrebad... ...
Heller ikke selv om han er et dumt svin

M.V.H.....Benny..

Fra : Benny Mortensen 9700

Dato : 08-07-05 23:40

"Lene" <noone@noone.com> skrev i en meddelelse
> Hej allesammen!
> Kan I give mig nogle råd til hvad jeg gør?
> Min nabo (mand, irritabel, hysterisk, ikke helt "færdigbagt")

Prøve at spørge naboen, hvad sådan en sød lille hund har gjort, for at blive
belastet med en dumrian som ham.
Selv jægere træner deres hunde, og det er bestemt ikke med at ruske dem
halvt til døde, eller smide sten efter dem....
Noget tyder på, at en jæger har fyret en joke af, uden at være forberedt på,
at fjolset tog det til troende. Lav en indsamling på vejen, så naboen kan
få råd til et lydighedskursus, eller i det mindste, spred rygtet.... Så skal
han nok selv finde derhen

M.V.H.....Benny..

Fra : Kim Christensen

Dato : 09-07-05 09:32

For så vidt enig. Dyreværnsforeingerne har nok at se til, så jeg mener
at man skal prøve at finde en løsning selv inden man sætter dyreværnet
eller syreværnet på sagen. Lykkes det ikke kan man altid gå videre med
det. Jo, jægere træner deres hunde. Nogen er gode til det, andre agerer
som vanvittige psykopater. Jeg har et billede af et hjememlavet
"dressurhalsbånd" som jeg vil poste et billede af senere i dag, for jeg
har det ikke her hvor jeg er nu. Hjemmelavet, fordi den slags ikke kan
købes, heldigvis. Manden der har lavet det er forøvrigt træner for en
jagtforening eller specialklub under DKK...

Hilsen Kim

Fra : Hans B.

Dato : 09-07-05 13:09

*GGG* Oups.. heldig tyrkfjel Jeg mente selvfølgelig dåreværnet *GGGG*

Hans

Men syre ville være på sin plads.

"Kim Christensen" <SLETTESnemoris@yahoo.com> skrev i en meddelelse
For s vidt enig. Dyrev rnsforeingerne har nok at se til, s jeg mener
at man skal pr ve at finde en lsning selv inden man s tter dyrevrnet
eller syrev rnet p sagen. Lykkes det ikke kan man altid g videre med
det. Jo, jgere tr ner deres hunde. Nogen er gode til det, andre agerer
som vanvittige psykopater. Jeg har et billede af et hjememlavet
"dressurhalsbnd" som jeg vil poste et billede af senere i dag, for jeg
har det ikke her hvor jeg er nu. Hjemmelavet, fordi den slags ikke kan
k bes, heldigvis. Manden der har lavet det er forvrigt tr ner for en

Fra : Anette

Dato : 09-07-05 14:08

Hej Lene

Et forslag...når din nabo nu ikke er helt...øøøøh....almindeligt begavet var
det måske en ide at gå en helt anden vej.
Sig til at ham at du kan se han interesserer sig for hunde, og om han ikke
vil med ud og se når andre hundejere træner deres hunde til lydighed eller
agility .

Find hurtigst muligt et sted hvor de træner en dag/aften hvor du har tid til
at tage din nabo med ud og kigge. Der burde gå en prås op for ham, når han
ser hvordan proff hundetrænere omgåes hundene.
Få evt en træner til at snakke med ham om hvordan man lærer en hund
lydighed, med ros, godbidder, klap. Vis ham evt klikker træning - det vil
han også selv sikkert finde sjovt.
Forsøg at overtale ham til at gå til træning med hunden, hunden har godt af
det, det er sjovt , hunden vil nyde at være sammen med andre hunde o.s.v.
"Show and tell" virker som regel bedst på de mindre begavede. Han er 100%
overbevist om at det han har fået at vide er rigtigt, han skal selv
se/høre/opleve at der er andre måder at opnå et bedre resultat.

/ Anette

Fra : BettinaP

Dato : 12-07-05 08:53

Det kan jeg kun tilslutte mig. Jeg tror ikke du vil komme ret langt med "det
sure", tværtimod vil I nok bare komme endnu længere fra hinanden og den
stakkels hund vil ikke være bedre stillet.
Jeg er overbevist om, at manden gør det af bedste mening, han ved bare ikke
bedre.

BettinaP

Fra : Kim Christensen

Dato : 09-07-05 17:58

Her er så det billede jeg omtalte i mit andet indlæg. Halsbåndet
bruges ikke mere til hunde. <ot> Og undskyld de forkerte teg nved æ ø
og å. Det er Windows NT der har spillet mig et puds. Her går det
bedre med Win98</ot>

http://musikmuseum.dk/img/halssav.jpg

Hilsen Kim

Fra : Eva Schmidt

Dato : 09-07-05 18:04

[...]

Vedkommende hundemishandler skulle selv have dette halsbånd snøret tæt om
halsen - og så skulle der laves et mindre af samme slags, der skulle sættes
om "de ædlere dele"!
Føj, for en dyrplager.

Eva

Fra : jopa

Dato : 09-07-05 19:24

Eva Schmidt skriblede bla:

> Vedkommende hundemishandler skulle selv have dette halsbånd snøret
> tæt om halsen - og så skulle der laves et mindre af samme slags, der
> skulle sættes om "de ædlere dele"!

Hvis nu det er en kvinde, hvor skal det så snøres om ?

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Eva Schmidt

Dato : 09-07-05 19:42

"jopa" <john@zora.invalid> skrev i en meddelelse
> Eva Schmidt skriblede bla:

> Hvis nu det er en kvinde, hvor skal det så snøres om ?

Du finder nok et sted, hvor det gør nas *SS*

mvh Eva

Fra : Pwh

Dato : 09-07-05 21:19

Kim Christensen wrote:
> [...]
> bruges ikke mere til hunde. <ot> Og undskyld de forkerte teg nved æ ø
> og å. Det er Windows NT der har spillet mig et puds. Her går det

Tak for kaffe, det kan sgu lærer køterne ikke at trække i snoren,
jeg har straks printet billedet ud og hængt det op til vufferne
Spøg til side, det er ulækkert hvad folk kan finde på af mystike
indretninger til at styrer deres hunde med

/Jens (der tit glemmer overhovedet at give vufferne halsbånd på)

Fra : Kim Christensen

Dato : 11-07-05 18:51

>Og hvis hunden så ikke retter sig efter kommandoen, hvad er konsekvensen
>for den så.

>Og mange jægere betragter måske bare deres hunde som et redskab.

Må desværre give dig ret. Mens geværet skal renes for krudtslam, og
smøres ind i olie, så er man ikke så forfængelige med hundene. På
jagthundeskuet i Sdr. Hostrup har jeg set mange elendige hunde som
ingen andre under normale omstændigheder vill drømme om at
præsentere på et hundeskue. Standarden er højnet lidt de sidste par
år, men det var også tiltrængt.
se forøvrigt mit indlæg om det hjememlavede dressurhalsbånd i denne
tråd.

Hilsen Kim

Fra : jopa

Dato : 11-07-05 18:53

Kim Christensen skriblede bla:
> se forøvrigt mit indlæg om det hjememlavede dressurhalsbånd i denne
> tråd.

Ved du hvor det kan købes.
Min hund er en anelse vild
--