Problem med CSS - Opacity
Fra : John Sahl

Dato : 07-07-05 15:03

Er der nogen der kan guide mig den rigtige vej, mht mit problem
mht Opacity/CSS, så jeg kan få siden til at virke ordentligt i mere
end lige IE?

Linket til siden er http://www.fotofaelden.dk

--
John Sahl,
www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 07-07-05 16:00

John Sahl wrote:
> Er der nogen der kan guide mig den rigtige vej, mht mit problem
> mht Opacity/CSS, så jeg kan få siden til at virke ordentligt i mere
> end lige IE?
>
> Linket til siden er http://www.fotofaelden.dk

Du kan vælge at bruge CSS-opacity eller alpha-transparente PNG-billeder.

CSS-opacity virker IKKE i Opera

opacity: 0.5;
Er CSS3 og virker i Safari og fra og med Mozilla 1.7

-moz-opacity: 0.5;
Virker i Mozilla browsere før version 1.7

-khtml-opacity: 0.5;
Virker i Konquare

filter:alpha(opacity=50);
Virker i Internet Explorer på windows fra og med version 5.5

http://www.hintzmann.dk/testcenter/css/opacity/

Alternativt kan du også vælge at bruge PNG-billeder som alpha
transparent baggrund, som mig bekendt virker i samtlige af nutidens
browsere, undtagen IE.

Men fra og med IE version 5.5 kan du bruge et IE-only filter til at
genskabe effekten.
http://www.hintzmann.dk/testcenter/css/png/

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : John Sahl

Dato : 07-07-05 21:01

Martin Hintzmann Andersen wrote:
> Du kan vælge at bruge CSS-opacity eller alpha-transparente
> PNG-billeder. http://www.hintzmann.dk/testcenter/css/opacity/
> http://www.hintzmann.dk/testcenter/css/png/

Så langt er jeg med, men jeg har endnu ikke kunnet få det
implementeret så det virker

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-07-05 23:22

John Sahl wrote:

> Så langt er jeg med, men jeg har endnu ikke kunnet få det
> implementeret så det virker

Så prøv at kigge på denne side:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/opac.asp

Her er alle tre muligheder vist:

1. Ren css - forstås af Mozilla og IE
2. PNG - forstås af Mozilla og Opera
3. Konbineret løsning, så alle kan være med.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : John Sahl

Dato : 08-07-05 00:00

Hej Erik,

Erik Ginnerskov wrote:
> Så prøv at kigge på denne side:

Jeg må (med skam) indrømme, at det faktisk er dine eksempler jeg
ikke har kunnet få til at virke på min side

> http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/opac.asp
>
> 3. Konbineret løsning, så alle kan være med.

Og det er jo denne her jeg gerne vil bruge, men jeg må jo prøve
at se nærmere på det igen i morgen.

Fra : Joe

Dato : 07-07-05 21:06

> [...]
> Virker i Konquare
>
> filter:alpha(opacity=50);
> Virker i Internet Explorer på windows fra og med version 5.5

Vær opmærksom på at opacity ikke er del af W3C's css specifikation og at
dine css filer derfor ikke vil kunne validere hvis du bruger en af disse
løsninger.

Opacity er en nifty lille ting der kan lave en masse lækre detaljer i
ens design, men husk at din side skal kunne fungere på en browser der
ikke understøtter det.

Sørg for ikke at gøre funktioner på din side afhængig af opacity
(menu'er mm.)

VH Joe

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-07-05 23:27

Joe wrote:

> Vær opmærksom på at opacity ikke er del af W3C's css specifikation og
> at dine css filer derfor ikke vil kunne validere hvis du bruger en af
> disse løsninger.

Det er ikke helt rigtigt. Opacity er ganske rigtigt ikke en del af css2 - er
først med i css3.

Men jigsaw siger alligevel, at en side med opacity er valid. Der kommer kun
en warning:

"property opacity does not exist for this profile, but is validated
conforming to another profile"

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/opac.asp - sidens css validerer!

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/