Samskrivning af css tags - Flere tags på e~
Fra : Jan Nielsen

Dato : 07-07-05 11:28

Har et spørgsmål til CSS

I stedet for at have tags liste op en af gangen, kan man så ikke
få samskrevet den f.eks.

h1 h2 h3
{
font osv
}

h1
{
font seize
}

p br
{
}

osv

Jeg har forsøgt mig. Men syntes ikke at det virker.

Kan en enten bekræfte mig eller komme med forslag til løsningen
på dette problem

MvH og på forhånd tak

Jan

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Peter Westh

Dato : 07-07-05 11:56

"Jan Nielsen" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Har et spørgsmål til CSS
>
> I stedet for at have tags liste op en af gangen, kan man så ikke
> få samskrevet den f.eks.
>
> h1 h2 h3
> {
> font osv
> }

Du mangler kommaer mellem de enkelte tags:

h1, h2, h3
{
font osv
}

/P

Fra : Benny Nissen

Dato : 07-07-05 11:57

Jan Nielsen wrote:
> Har et spørgsmål til CSS
>
> I stedet for at have tags liste op en af gangen, kan man så ikke
> få samskrevet den f.eks.
>
> h1 h2 h3

Vil kun påvirke en h3 der ligger i en h2 der igen ligger i en h1

Hvis du vil style dem alle tre, så skal der bare et komma (,) imellem:

h1, h2, h3
{
   font ....
}

--
Benny Nissen

Fra : Jan Nielsen

Dato : 07-07-05 12:19

Jan Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

Takker mange gange, og så er det kun et komma jeg mangler.

Men det er ret fedt at jeg kan få gjort mit stylesheet mere
overskueligt

Takker mange gange ;)

Men hvordan kan jeg skrive følgende om til noget mere enkelt

a:link {
   color: #32a9b6;
   text-decoration: none;
}

a:active {
   color: #32a9b6;
   text-decoration: none;
}

a:visited
{
   color: #32a9b6;;
   text-decoration: none;
}

Have en god programmerings dag

Fra : Peter Westh

Dato : 07-07-05 12:45

> Men hvordan kan jeg skrive følgende om til noget mere enkelt

På samme måde:

a:link, a:active, a:visited {
color: #32a9b6;
text-decoration: none;
}

/P

Fra : Benny Nissen

Dato : 07-07-05 13:50

Peter Westh wrote:

> På samme måde:
>
> a:link, a:active, a:visited {
> color: #32a9b6;
> text-decoration: none;
> }

Eller blot:

a {
   color: #32a9b6;
   text-decoration: none;
}

og derefter definere en a.hover, hvis du vil det.

--
Benny Nissen

Fra : Jan Nielsen

Dato : 07-07-05 13:14

Takker for svarende, de var kærkommende.

Men kan man omskrive følgende, til noget mere logisk eller
bedere. Evt ved at tilføje nogle tags.

/* Styring af links */
a:link {
   color: #32a9b6;
   text-decoration: none;
}

a:active {
   color: #32a9b6;
   text-decoration: none;
}

a:visited
{
   color: #32a9b6;;
   text-decoration: none;
}

MvH

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-07-05 23:16

Jan Nielsen wrote:

> Men kan man omskrive følgende, til noget mere logisk eller
> bedere.

Du har fået det en gang, men du kan da godt få det en gang til:

a:link; a:active, a:visited {
color: #32a9b6;
text-decoration: none;
}
a:hover {
color:#b6a932;
}

.... her med tilføjelsen for hover, som får en anen farve.

> Evt ved at tilføje nogle tags.

Det har ikke noget med tags at gøre. Tags er et engelsk udtryk for
html-elementer. I css taler man om selectorer og værdier.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/