Test af FireWall-1 fra Checkpoint
Fra : Jens

Dato : 03-06-01 11:57

Hej!

Jeg skal have testet min FireWall-1 firewall for at se om den logger korrekt
og virker efter hensigten osv. Er der nogen der kan give nogle hint til
hvordan jeg bedst muligt kan gøre det ?

Den kører på Windows NT v4.0 (SP5).

M.V.H.

Jens

Fra : Jacob Atzen

Dato : 03-06-01 22:05

"Jens" <jjonsson@get2net.dk> writes:

> Jeg skal have testet min FireWall-1 firewall for at se om den logger korrekt
> og virker efter hensigten osv. Er der nogen der kan give nogle hint til
> hvordan jeg bedst muligt kan gøre det ?

Prøv:

http://www.hackerwhacker.com

Den kan fortælle dig ganske meget om, hvor åben din maskine er mod nettet.

- Jacob

Fra : Gorm Jorgensen

Dato : 05-06-01 10:39

> Prøv:
> http://www.hackerwhacker.com
> Den kan fortælle dig ganske meget om, hvor åben din maskine er mod nettet.

Den kan kun fortælle hvilke porte som er åbne, og måske finde et par simple
sårbarheder. (Jeg har kun kigget overfladisk på sitet)

Men den kan f.eks. ikke se om firewallens regelsæt er opbygget forkert, og
at f.eks. en mailserver har lov til at lave NetBios ind mod en intern
mailserver.

--
Gorm Jorgensen - UB++++
http://www.area51.dk/

Fra : Jens

Dato : 04-06-01 23:43

Hej alle!

Tak for svarene! Er der noget jeg selv kan gøre evt. med nogle programmer
der kan downloades, for at teste sikkerheden ?
Nævnte sider checker (umiddelbart) kun for om der er åbne porte. Samme trick
kan jeg altså umiddelbart lave med en portscanner.

Hvordan tester i andre som også har Checkpoint Firewall-1 installeret, om
den sikkerhedsmæssigt er iorden ? Er det kun ved hjælp af portscan ?

Er der nogle der kan anbefale evt. at lukke/logge for nogen udgående porte,
altså for at sikre sig imod trojanske heste osv. ?

Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 05-06-01 06:27

On Tue, 5 Jun 2001 00:43:18 +0200, "Jens" <jjonsson@get2net.dk>
wrote:

> Hvordan tester i andre som også har Checkpoint Firewall-1 installeret,
> om den sikkerhedsmæssigt er iorden ? Er det kun ved hjælp af portscan ?

Nej, hvis man mere seriøst har tænkt sig at teste sit firewall-
setup, så skal der mere til. Det kan tage lang tid og/eller kræve
nogle halvdyre værktøjer. Desuden kan det være en fordel at få
nogle eksterne til det.

http://www.vigilante.com/partners/directory/index.vhtm?ptitle=+®ion=2

> Er der nogle der kan anbefale evt. at lukke/logge for nogen udgående
> porte, altså for at sikre sig imod trojanske heste osv. ?

Det er fremtidsløst at forsøge at lukke for 'onde' ting, for der
er for meget af det. Hvis man vil minimere risikoen for dette, så
lukker man kun *op* for de porte, som man *ved*, man har brug
for. Men selv hvis man gør det, så er man ikke sikker, fordi det
pågældende program jo bare kan bruge en af standardportene.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 05-06-01 10:23

"Jens" <jjonsson@get2net.dk> wrote in message

[...]

> [...]
trick
> kan jeg altså umiddelbart lave med en portscanner.

Som udgangspunkt er Nessus ( http://www.nessus.org/ ) nok ikke så dumt.
Minder lidt om hackerwhacker.com og kan så lidt mere.

[...]

--
` Med Venlig Hilsen | Regards ´
` H e n r i k B ø g h ´

Fra : Gorm Jorgensen

Dato : 05-06-01 10:39

> [...]
>
> Hvordan tester i andre som også har Checkpoint Firewall-1 installeret, om
> den sikkerhedsmæssigt er iorden ? Er det kun ved hjælp af portscan ?

Se mit tidligere indlæg

--
Gorm Jorgensen - UB++++
http://www.area51.dk/

Fra : Gorm Jorgensen

Dato : 05-06-01 10:35

> Jeg skal have testet min FireWall-1 firewall for at se om den logger korrekt
> og virker efter hensigten osv. Er der nogen der kan give nogle hint til
> hvordan jeg bedst muligt kan gøre det ?

Det er ikke nogen simpel opgave du stiller der.

1) Der skal laves en manuel gennemgang af dit setup incl. underliggende OS.
2) Der skal suppleres med en ekstern penetration test af firewall og de
offentlige tilgængelige systemer som den beskytter f.eks. web og mail
servere.

Punkt 1; skal gennemføres af en person/firma som har specialviden omkring
FireWall-1.

Punkt 2; skal gennemføres af en trediepart, man kan selvfølgelig bruge det
firma som bruges i punkt 1 hvis de sælger et produkt fra f.eks. VIGILANTe.

En spørgsmål du skal stille dig selv er "hvad er mit ønsket
sikkerhedsniveau ?" - Før end du han svaret er det svært at gennemgå dit
system så det lever op til dine forventninger.

--
Gorm Jorgensen - UB++++
http://www.area51.dk/