til dem, som bruger meget epoxy hurtiglim!
Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-07-05 15:50

Hejsa

Lidt forbruger info til dem, der bruger meget epoxylim og som gerne vil
spare et par kroner....

Jeg har lige været i Fakta og set, at der var tilbud på to-komponent
epoxylim. Desværre var det nok fra sidste uge, men min lokal fakta havde
stadig masse tilbage (før jeg tog 25 pakker ). Prisen var kun kr 20,-
hvilket ikke bare er billigt, men enormt billigt!

Det er under halv pris af f.eks. Harald Nyborg og næsten 4 gange billigere
end hos en almindelig isenkræmmer. De havde også tilbud på sekundlim, men
det kan man fnde billigte så mange andre steder.

www.myboat.dk/epoxylim.jpg

Belært af tidligere erfaringer tages der forbehold for alt!

Claus

--
Sælges *billigt* og nyt:
Mindre blokke, bl.a O.H i aluminium samt anden i rustfrit

Fra : Ole Pagh

Dato : 06-07-05 16:36

Claus Tersgov wrote:
> Hejsa
>
> Lidt forbruger info til dem, der bruger meget epoxylim og som gerne
> vil spare et par kroner....
Tak for dine forbruger-/pris tips Claus, som jeg flere gange har haft stor
glæde af.
Fortsæt endelig (til glæde for de fleste, håber jeg), og lad dig ikke slå ud
af de få negative opstød der har været omkring dette.

--
hilsen Ole

Fra : BJ

Dato : 06-07-05 16:55

"Ole Pagh" <olepagh[fjern_dette_og sæt_et .efter_ole]@mail.tele.dk> skrev i
en meddelelse news:42cbfa47$0$183$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

KLIP

> [...]
> ud
> af de få negative opstød der har været omkring dette.

Slige mængder skal købes i speciel-hobbyforretninger:

http://www.avionic.dk (Jylland)

http://www.hobby-world.dk (Jylland)

http://www.lcmodels.dk (Sjælland)

Ovennævnte blot nogle eksempler og så er man sikker på frisk epoxy samt
"sekundenkleber".

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-07-05 18:05

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev

> Slige mængder skal købes i speciel-hobbyforretninger:
> Ovennævnte blot nogle eksempler og så er man sikker på frisk epoxy samt
> "sekundenkleber".

Det er jo to forskellige ting..

Det her er universal lynepoxylim som er tilsat specielle midler, så det
bl.a. kan bruges på plastik. Almindelig epoxy kan jo ikke bruges på plastik,
så det er slet ikke det samme.

Med hensyn til holdbarheden, så kan epoxylim normalt ikke blive for gammelt,
i og med, at der ikke er tilsat opløsningsmidler, som kan fordampe.

Claus

Fra : BJ

Dato : 06-07-05 18:38

KLIP

> [...]
>
> Det her er universal lynepoxylim som er tilsat specielle midler, så det
> bl.a. kan bruges på plastik. Almindelig epoxy kan jo ikke bruges på

Du kan få lige den epoxy du vil have i nævnte hobbyforretninger. Som
modelbyggere arbejder vi stort set i alle materialer.

Den epoxy du har købt er jo blot det vi kalder en 5-minutters-epoxy.

> Med hensyn til holdbarheden, så kan epoxylim normalt ikke blive for
> gammelt,
> i og med, at der ikke er tilsat opløsningsmidler, som kan fordampe.

Det var li'godt pokkers. Jeg kan vise dig flasker hvor hartzen er
ubrugelig/totalt misfarvet.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-07-05 18:49

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev

> Den epoxy du har købt er jo blot det vi kalder en 5-minutters-epoxy.

Jeg har heller aldrig påstået andet?
Der er endda skarpe billeder af produktet, så jeg forstår ikke hvordan man
kan være i tvivl...

Det er også derfor jeg i emnelinjen skriver "hurtiglim".

> Med hensyn til holdbarheden, så kan epoxylim normalt ikke blive for
gammelt
> Det var li'godt pokkers. Jeg kan vise dig flasker hvor hartzen er
> ubrugelig/totalt misfarvet.

Og jeg kan vise dig epoxy, der er 100% i orden og over ti år gammelt...

Læg mærke til, at jeg skriver netop "normalt", hvilket er underforstået, at
der er undtagelser. Men f.eks. West har ingen nævneværdig aldersgrænse, som
vi kender det fra polyester.

Claus

Fra : BJ

Dato : 06-07-05 16:43

KLIP

> [...]
> stadig masse tilbage (før jeg tog 25 pakker ). Prisen var kun kr 20,-
> hvilket ikke bare er billigt, men enormt billigt!

Hvor store er de (altså hvor meget vejer et sæt)..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-07-05 18:14

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev

> Hvor store er de (altså hvor meget vejer et sæt)..?

28.5 gram.

Der er præcis den samme mængde (eller endda mere) som Danalim, Araldit og
alle de andre producenter sælger. Prisen er bare under det halve....

www.myboat.dk/epoxylim2.jpg

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2373&n=10&KundeID=LXpeRFBep39DT2Ys846cD0UsOORUgRR

koster det f.eks. 45,- og Araldit Rapid koster næsten kr. 80,- hos Imerco.

Det er faktisk kun i Biltema det kan købes billigere, men hvem kommer der
jævnligt...

Men vær opmærksom på, at man ikke kan sammenligne det med almindelig epoxy
som west o.lign. Det er to ret så forskellige produkter, så man skal
udelukkende kun sammenligne det med de andre tilsvarende produkter, jeg har
lagt ved siden af.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-07-05 18:31

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> udelukkende kun sammenligne det med de andre tilsvarende produkter, jeg
har
> lagt ved siden af.

Nu vil jeg lige rette mig selv..

Der er nemlig en forskel på Araldit og så nogle af de andre mærker, navnlig
Danalim. Araldit hæfter og hærder efter min overbevisning anderledes. Når
jeg blander epoxylim, så bruger jeg altid en gammel CD rom, fordi den er
plan og glat, og fordi man altid har nogle gamle liggende, som alligevel
skal smides ud, og når det er tørt er der en tydelig forskel, når jeg
forsøger at skrabe det af.

Så netop på plastikmaterialer, er aralditten altså anderledes. Aralditten
er også længere om at stivne og hærde sammenlignet med Danalim, som virkelig
tørrer hurtigt.

Claus

Fra : BJ

Dato : 06-07-05 18:43

KLIP

> Så netop på plastikmaterialer, er aralditten altså anderledes. Aralditten
> er også længere om at stivne og hærde sammenlignet med Danalim, som
> virkelig
> tørrer hurtigt.

Jeg respekterer din almene viden Claus, men os gamle modelbyggere har
anvendt flere forskellige limtyper end de fleste almindelige dødelige.

Du kan læse lidt om nogen af limtyperne her:
http://www.greven-klebstoffe.de/

Som du sikkert har bemærket er det et af modelbyggernes foretrukne
fabrikater.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-07-05 18:52

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev

> Jeg respekterer din almene viden Claus, men os gamle modelbyggere har
> anvendt flere forskellige limtyper end de fleste almindelige dødelige.

Og hvad så?
Hvad er din pointe egentlig?

Claus

Fra : BJ

Dato : 06-07-05 18:55

KLIP

> Og hvad så?
> Hvad er din pointe egentlig?

At speciel-hobbyforretninger *altid* har epoxy til den rigtige pris, med
mindre man skal bruge det påfyldt injektionssprøjter (som vi i øvrigt selv
kan fylde ... købes i andre specialforretninger).

Sekundenkleber er *altid* billigst i nævnte forretninger og flaskerne
indeholder mellem 25 og 30 gram, hvor du normalt kun får mellem 3 og 5 gram
i gør_det_selv_forretninger.

Jeg kunne for mit vedkommende, kan ikke finde på at købe slige mængder andre
steder end hos nævnte hobbyhandlere.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Carsten Holck

Dato : 06-07-05 20:23

BJ said the following on 06-07-2005 19:55:
> [...]
> mindre man skal bruge det påfyldt injektionssprøjter (som vi i øvrigt selv
> kan fylde ... købes i andre specialforretninger).

Injektionssprøjter købes i kasser a 100 stk. ligesom skalpelblade - så
koster de ikke ret meget - apoteket er _alt_ for dyrt.
Tilsvarende med skalpelblade.
IMO kan man ikke ikke have en
husholdning/kontor/køkken/laboratorie/værksted/hobbyrum uden sprøjter og
skalpelblade - de er geniale til alt muligt.

/carsten

Fra : BJ

Dato : 06-07-05 22:12

"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> IMO kan man ikke ikke have en
> husholdning/kontor/køkken/laboratorie/værksted/hobbyrum uden sprøjter og
> skalpelblade - de er geniale til alt muligt.

Helt enig og så er min søde genbo overlæge i plastikkirurgi.. med egen
privat praksis..)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-07-05 10:49

> [...]

> husholdning/kontor/køkken/laboratorie/værksted/hobbyrum uden sprøjter og
> skalpelblade - de er geniale til alt muligt.

Enig, men almindelige dødelige kan jo ikke købe dem?

Jeg har været på tre apoteker, og der ville de ikke sælge sprøjter med
kanyle, fordi de har lavet et ny politik pga af narkomisbrug.

Claus

Fra : BJ

Dato : 07-07-05 10:58

KLIP

> Enig, men almindelige dødelige kan jo ikke købe dem?
>
> Jeg har været på tre apoteker, og der ville de ikke sælge sprøjter med
> kanyle, fordi de har lavet et ny politik pga af narkomisbrug.

Det har jeg endnu ikke oplevet.

Er injektionssprøjter og kanyler da blevet receptpligtige..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-07-05 11:17

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev

> Er injektionssprøjter og kanyler da blevet receptpligtige..?

Det tror jeg ikke, jeg tror bare de nægter at sælge, og det er ikke noget
nyt fænomen. Da jeg i 90'erne var ansat i NFB (Palads Teatret, Imperial og
Palladium) brugte vi kanyler til at smøre kinomaskinerne med, fordi de kunne
bukkes til, så man kunne komme ind allevegne. Da jeg skulle anskaffe nye
kanyler fik jeg samme svar på apoteket, og da jeg sendte samtlige operatører
afsted til deres lokale apotek, var der kun een som fik kanyler...

Men måske det afhænger af det område man bor i.....

Claus

Fra : BJ

Dato : 07-07-05 11:20

KLIP

> [...]
> operatører
> afsted til deres lokale apotek, var der kun een som fik kanyler...

O.k., de er også fantastiske til at sætte på spidsen af en flaske
sekundenkleber.

Dog skal man huske at afpasse "rørhullet" efter limtykkelsen.

> Men måske det afhænger af det område man bor i.....

Det skal jeg ikke kunne afvise.

Jeg synes blot det hjælper, når man pointerer materialet skal bruges til
hobbybrug.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-07-05 11:38

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev

> Jeg synes blot det hjælper, når man pointerer materialet skal bruges til
> hobbybrug.

Det er ikke lang tid siden, jeg forsøgte sidste gang på Husum apotek, fordi
der var en gut for forærede mig 4x1 liter blæk til printere, og jeg fik den
ide at komme det på små flaske og sælgde det

Selv om jeg tog hele kassen med alle de beskidte blækflasker med ned på
apoteket, så var hun ikke til at hugge og stikke i....

Jeg kan sagtens forstå, at de har deres principper, men man må da også kunne
udvise en smule fleksibilitet..

Claus

Fra : BJ

Dato : 07-07-05 13:01

KLIP

> Jeg kan sagtens forstå, at de har deres principper, men man må da også
> kunne
> udvise en smule fleksibilitet..

Helt enig.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Carsten Holck

Dato : 07-07-05 18:39

BJ said the following on 07-07-2005 14:01:
> "Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Helt enig.

Hva med at få din lokale landkøbmand ( hvis der er nogen tilbage )
til at skaffe dem hjem - jeg er sikke på at min ville kunne hvis jeg gav
ham de rigtige numre.

( Endnu en fordel ved at bo på landet... ;-D )

/carsten

Fra : BoA

Dato : 07-07-05 19:52

Carsten Holck skrev:

> [...]
> ham de rigtige numre.
>
> ( Endnu en fordel ved at bo på landet... ;-D )

En anden "landlig" og ganske uproblematisk metode
er at købe kanyler og sprøjter gennem et af de
adskillige firmaer, der pr postordre forhandler
alt til landbrug. Grise kan som bekendt ikke
overleve moderne landbrug uden at blive sprøjtet
med en masse forskelligt, så kanyler og sprøjter
er en helt normal vare i den sammenhæng.

med bedset hilsner
fra
BoA

Fra : Carsten Holck

Dato : 07-07-05 22:18

BoA said the following on 07-07-2005 20:52:

> [...]
> uden at blive sprøjtet med en masse forskelligt, så kanyler og sprøjter
> er en helt normal vare i den sammenhæng.

Og skalpelblade til kasteration af smågrise har de givetvis også...
ellers se her
https://e-handel.kirudan.dk/katalog/instrumenterakupunktur/266/731/
og her https://e-handel.kirudan.dk/katalog/37/115/1925/31-23-052 er
faktisk stumpe kanyler i 1,2mm, perfekt til smøring til 23,50 pr 100 stk
og her https://e-handel.kirudan.dk/katalog/37/122/879/ finder du alle de
sprøjter du har brug for ..

/carsten

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-05 13:34

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk>
> Men måske det afhænger af det område man bor i.....

Jeg købte nogle på et apotek i Odense som jeg bruger når jeg afmåler f.eks.
hærder. Det var ikke noegt problem. Hun spurgte sågar om det var nok med det
antal jeg købte.

/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-07-05 10:46

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev

> Jeg kunne for mit vedkommende, kan ikke finde på at købe slige mængder
andre
> steder end hos nævnte hobbyhandlere.

Så er det da heldigt, at der ikke er nogen, der tvinger dig til det...

Claus

Fra : BJ

Dato : 07-07-05 11:03

KLIP

> andre
>
> Så er det da heldigt, at der ikke er nogen, der tvinger dig til det...

Jep, jeg kan godt lide at være økonomisk i mine egne indkøb.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~