Forhindre skalering på horisontal menu
Fra : Jørgen Peter Kjeldse~

Dato : 06-07-05 08:50

På et projekt jeg arbejder på lige nu - www.kunstsommerskole.dk - har
jeg en horisontal menu. For at forhindre, at layoutet vælter, har jeg
sat fast skriftstørrelse (jeg ved godt det er ildeset, ja!).

Nu har jeg lige opdaget, at hvis man i IE har indstillet tekststørrelsen
til "større" eller "størst", ændrer det åbenbart på padding, så mine
menu-punkter alligevel udvider sig - selv om skriftstørrelsen ikke
påvirkes - og dele af menuen glider ned på næste linie. Det vil jeg
gerne forhindre - kan man det i en CSS-baseret menu?

(Jeg behøver ikke et længere foredrag om skalering - jeg følger
debatterne her og har hørt argumenterne. Jeg ved også godt, at i andre
browsere end IE kan brugerne bare regulere skriftstørrelse som det
passer dem).

Mit spørgsmål er altså: er eneste mulighed for at lave en horisontal
menu, som ikke kan udvide sig til næste linie, at bruge grafik-knapper?
(det ville jeg jo gerne undgå).

PS mit projekt er ikke færdigt, så det er altså ikke en generel kritik
af sitet jeg beder om - blot råd omkring den horisontale menu.

--
Jørgen Peter Kjeldsen, Pjørnjende Konsult A.m.b.a.
ornitolog, rejseleder, freelance webdesign & layout m.m.

Fra : Leonard

Dato : 06-07-05 10:20

Jørgen Peter Kjeldsen <fake.mail@fakemail.com> wrote:

>Mit spørgsmål er altså: er eneste mulighed for at lave en horisontal
>menu, som ikke kan udvide sig til næste linie, at bruge grafik-knapper?

Ja.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 06-07-05 12:04

Jørgen Peter Kjeldsen wrote:

> [...]
> påvirkes - og dele af menuen glider ned på næste linie. Det vil jeg
> gerne forhindre - kan man det i en CSS-baseret menu?

Brug float left i stedet for display inline på dine li elementer.

Du får også lige følgende postkort:
http://www.lazycat.org/postcards/fontsize.html

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Jørgen Peter Kjeldse~

Dato : 06-07-05 13:04

Martin Hintzmann Andersen wrote:
> Brug float left i stedet for display inline på dine li elementer.

TAK! - det reddede mig - ialfald lige i denne situation!

> Du får også lige følgende postkort:
> http://www.lazycat.org/postcards/fontsize.html

Tak for venligheden! (jeg ved det godt. Jeg er mest vant til at layoute
på papir, og man vil jo gerne kunne kontrollere tingene - men prøver så
vidt muligt at prøve at tænke "plastisk", når jeg layouter til web...)

--
Jørgen Peter Kjeldsen, Pjørnjende Konsult A.m.b.a.
ornitolog, freelance webdesign & layout m.m.