Slægtsforskningprogram
Fra : Robert Piil

Dato : 06-07-05 00:46

Efter et fuldstændigt diskcrash for nogle år siden (min maskine
mistede begge sine diske fysisk indenfor for dage), hvor jeg mistede
en stor del af mine data, forsvandt min motivation for at arbejde med
slægtsforskningen.

Nu er motivationen så småt ved at være der igen - bla. efter der er
kommet en ekstra generation til.

Jeg er dog håbløst uopdateret mht. hvilke programmer der kunne tænkes
at opfylde mine behov.

Jeg har set phpGedView, som jeg synes laver en fremragende
præsentation på nette, men som dog er noget tungt at arbejde med, da
det ikke dur som stand-alone program, og tilføjelse af billeder (og
andre medier) skal ske manuelt.

Jeg har tidligere brugt Winfamily, men der er vist ikke sket meget med
det de sidste mange år, så jeg går stærkt udfra at det er overhalet
mange gange af andre programmer - det var det vist forøvrigt allerede
dengang.

Udover de basale funktioner, er noget af det jeg vægter højst, at
programmet er i stand til at lave gode grafiske præsentationer af
data, da jeg har adgang til en stor inkjet-plotter, og gerne vil
forære familien nogle stamtræer.

Der skal også være en god GEDCOM understøttelse, og så må data meget
gerne kunne præsenteres (og opdateres) enkelt og flot på nettet.

Hvilket program skal jeg vælge?

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 06-07-05 06:52

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Der skal også være en god GEDCOM understøttelse, og så må data meget
> gerne kunne præsenteres (og opdateres) enkelt og flot på nettet.
>
> Hvilket program skal jeg vælge?

Jeg er slet ikke i tvivl om, at jeg vil anbefale dig FTM - Family Tree
Maker. Du kan se mere her :

http://www.sitecenter.dk/bkb_trading

Jeg har kigget på flere andre - og de fleste kan det du efterspørger. Men
jeg har ikke fundet ét, som psser mig så godt som FTM.

Ud over at være fantastisk velfungerende og have en flot og meget
brugervenlig arbejdsflade, så kan FTM noget helt specielt med slægtsbøger og
rapporter, som jeg ikke vil undvæe. Og så skal de have stor ros for deres
effektive on-line hjælp.

/Flemming U

Fra : Robert Piil

Dato : 06-07-05 10:01

On Wed, 6 Jul 2005 07:52:23 +0200, "Flemming Udbjørg"
<flemming@udbjorg.dk> wrote:

> [...]
>rapporter, som jeg ikke vil undvæe. Og så skal de have stor ros for deres

Hvordan med udprintning af træer i op til a0-størrelse. Har du prøvet
det, og ser det fornuftigt ud?

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 06-07-05 11:00

> det, og ser det fornuftigt ud?

Det har jeg aldrig haft brug for - eller lyst til Jeg har valgt at
udskrive grene af slægterne i seperate dokumenter i A4 - og her virker det
utroligt godt, at der på hver person, er pil og henvisning til næste side,
hvor denne slægtsgren så fortsætter.

Det giver mig et godt billede - og min gamle mor er ening. Såh......A0,
det
viker lidt uoverskuleigt på mig.

Men jeg ved, at andre med stort held har skrevet endog MEGET store
dokumenter ud på en matrix-printer - og fik det til at se ganske flot ud.

/Flemming U

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 06-07-05 11:10

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan med udprintning af træer i op til a0-størrelse. Har du prøvet
> [...]

Jeg har en gang udskrevet et træ på en plotter. 23,5 meter i bredden
(længden) og 1 meter i højden. Naturligvis med billeder af dem, vi kunne
skaffe.

Det var i forbindelse med et slægtstræf.

Det virkede ganske godt.

Ole P. Bielefeldt
www.familytreemaker.dk

Fra : Jørgen Nygaard Siig

Dato : 06-07-05 07:13

Hej.

Jeg vil også klart anbefale FTM...

Men ellers kig på denne side, som gennemgår de fleste programmer...

http://www.dis-danmark.dk/program/program.asp

med venlig hilsen Anita Siig

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 06-07-05 09:57

Jørgen Nygaard Siig wrote:
> Hej.
>
> Jeg vil også klart anbefale FTM...

Men. . . . hvis man vil overføre sine data frexempelvis WinFam, giver
det så ikke nogle problemer med at få de rigtige data ind på de rigtige
hylder??
Og hvad med billeder, kommentarer og så videre? Ska' man skrive dem igen?

Hilsen Flemming Svendsen.

Fra : Robert Piil

Dato : 06-07-05 10:27

On Wed, 06 Jul 2005 10:57:02 +0200, Flemming Svendsen
<zeus2SLET@SLETmail.dk> wrote:

> [...]
>hylder??
>Og hvad med billeder, kommentarer og så videre? Ska' man skrive dem igen?

Jeg er instillet på at jeg kommer til at konvertere en del manuelt fra
WinFamily. Det er vist mest WinFam der ikke er helt god til GEDCOM
eller?

Jeg har dog kigget lidt på Bielefelt's side, og hvis det er standarden
for webpræsentation af data med FTM, så er den for ringe til mit
behov. Jeg vil have mine data - også træer - præsenteret som HTML og
tilmed et nogenlunde korrekt HTML (jvf. W3C-anbefalinger). En smule
æstetisk sans ville heller ikke være af vejen.

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 06-07-05 11:12

> [...]
> tilmed et nogenlunde korrekt HTML (jvf. W3C-anbefalinger). En smule
> æstetisk sans ville heller ikke være af vejen.

Da du i forvejen anvender phpgedview, kan du jo blor fortsætte med det.

Den anden (i FTM) er bygget op over nogle skabeloner.

Ole P. Bielefeldt
www.familytreemaker.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 06-07-05 11:49

On Wed, 6 Jul 2005 12:12:08 +0200, "Ole P. Bielefeldt"
<ole.bielefeldt@adslhome.dk> wrote:

>Da du i forvejen anvender phpgedview, kan du jo blor fortsætte med det.

Det kan jeg selvfølgelig, men jeg ville jo gerne slippe for at skulle
opdatere to steder. Og det kan jeg ikke helt se jeg kan undgå med
phpGedView, da billeder og lign. ikke bliver overført med GEDCOM.

Bliver det en løsning med to programmer, tror jeg jeg holder mig til
de gratis alternativer med phpGedView og GRAMPS.

Nogen der har prøvet at håndtere store udskrifter i GRAMPS?
Jeg tvivler desværre lidt på at jeg kan få drivere (til at fungere)
til Linux til en HP DesignJet 500PS

>Den anden (i FTM) er bygget op over nogle skabeloner.

Kan man rette i dem inden generering af data?
Validerer siderne efterfølgende i http://validator.w3.org ?

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 06-07-05 15:52

> [...]
> tilmed et nogenlunde korrekt HTML (jvf. W3C-anbefalinger). En smule
> æstetisk sans ville heller ikke være af vejen.

En rigtig charmetrold! Der er vist andre der sætter mere pris på hjælp!

/Flemming U

Fra : piil@nospam.dk

Dato : 06-07-05 22:52

Jeg håber denne her kommer fornuftigt igennem, da jeg første gang
prøver at skrive gennem google (er i melletiden kommet udenlands).

>En rigtig charmetrold! Der er vist andre der sætter mere pris på hjælp!

Jeg sætter skam pris på al den hjælp jeg kan få. Jeg har dog svært
ved at se, hvordan man skulle kunne give kvalificeret hjælp, hvis ikke
jeg fortæller, hvad jeg har af krav eller ønsker til mine programmer
- og ikke mindre vigtigt - hvad jeg ikke kan bruge.

Jeg er da ked af, at det fornærmer dig at jeg ikke kan lide
web-præsentationen på Bilefeldts side - eller det program du
anbefaler, men jeg synes altså ikke det er pænt, og det mener jeg da
jeg er nødt til at fortælle. I modsat fald bliver ingen af os da
klogere, selvom vi nok havde bevaret en pæn og høflig konversation.
Jeg prioriterer det første højst.

På min egen side kan du se en noget rå præsentation af - resterne af
- mine egne data. Med lidt finpudsning kan det komme til at se ret godt
ud, samtidig med at det er ret anvendeligt, og jeg kan se i mine logs
(og ind imellem på min mail), at der kommer mange relevante hits fra
søgemaskiner.

Det jeg havde håbet på, var at man kunne finde et *rigtigt*
slægtsforskningsprogram, der kunne lidt af det samme som phpGedView,
så jeg kunne slippe for at skulle opdatere to steder, samtidig med at
det var et lidt bedre program end WinFamily.

--
Robert Piil
http://rpiil.dk/phpgedview/

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 07-07-05 08:01

m.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>så jeg kunne slippe for at skulle opdatere to steder, samtidig med at
>det var et lidt bedre program end WinFamily.

Jeg synes det er vigtigt at skille tingene ad; Jeg er sikker på, at der
findes programmer som både kan være slægtsdatabaser og hjemmeside-programmer
på én gang - men jeg er også sikker på, at du ikke får optimale løsninger
til hverken databasedelen eller hjemmesidedelen.

Excel er f.eks.et meget stærkt regneark - men duer ikke til at præsentere
resultater eller skabe indtastninger på internettet. Men alligevel bruger
jeg Excel i stor stil - også til opgaver, der skal præsenteres på
internettet i profesionellse sammenhænge.

Jeg sætter databasen i min slægtsforskning højest - brugervenlighed,
muligheder i både input og output, fleksibilitet, rapporter, håndtering af
eksterne dokumenter m.v. - og her er der betydeligt større forskel, end man
umiddelbart skulle tro! Her har jeg så valgt FTM - og andre er velkomne til
at mene, at det ikke er godt nok til dem.

Når jeg så skal præsentere mine resultater på internettet, som vælger jeg et
program, som - for mig - er velegnet til dette. Brugervenlighed, hurtighed,
grafisk o.s.v.

Og så skal jeg have disse to løsninger til at spille smamen på en
hensigtmæssig måde. Og her synes jeg ikke der lige sådan ligger smarte
løsninger.
FTM's indbyggede hjemmesidemulighed har nogle klare begrænsninger , både i
layout, i kompleksitet og i størrelsen på den database jeg vil lægge ud.
Derfor bruger jeg ikke den. Men det gør - for mig - ikke FTM til et
dårligere program til at holde styr på mine slægtsdata. Tværtimod har jeg
meget svært ved at finde programmer, som gør det bedre.

Og så har jeg "bare" bygget nogle rutine-rapporter, som jeg skaber i FTM og
en række hjælpe-programmer - og som opdaterer hjemmesiden på en nem måde.

Men sådan ser vi jo forskelligt på sagerne.

Og vi har jo også lov til at se forskelligt på æstetik i forhold til
information - og du kan vælge den ene linie, hvor jeg vælge den anden. For
mig er det vigtigste på hjemmesiden formidling af informationen til de
famliliemedlemmer rundt omkring i Verden, som har lyst til at holde sig
orienteret. Indpakningen betyder for mig mindre - og det synes de er helt
fint. Andre er velkommen til at mene, at løsningen er grim.

Sådan vælger vi forskelligt - og derfor er en udtalelse som "En smule
æstetisk sans ville heller ikke være af vejen." som en kommentar til en
anden persons valg af løsning til hjemmeside, ganske utidig. Efter min ringe
mening! Og hos mig trykker det på en knap, der betyder, at jeg vil hjælpe
dem, som ikke er helt så højt på hesten.

/Flemming U

Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 07-07-05 06:22

On Wed, 06 Jul 2005 01:46:05 +0200, Robert Piil <piil@nospam.dk>
wrote:

>Hvilket program skal jeg vælge?

Prøv evt. at kigge på Genealogy Software Review 2005:

http://genealogy-software-review.toptenreviews.com/

mvh

Bjarne Damsgaard
SogneTræf
http://www.sognetraef.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 07-07-05 19:40

Tak for god og detaljeret information om dit valg af program.

Jeg er sådan set ikke uenig med dig, men havde håbet der siden jeg
sidst har fulgt med, var kommet et program, der kunne opfylde mine
behov - uden at skulle skifte rundt.

Hvad bruger du så af hjælpe programmer?

[Æstetik]

Manglen på æstetik var myntet på det output, jeg regner med er
automaktisk fra FTM - ikke på Bielefeldts side som sådan. Jeg var
ikke bevidst om, at det kunne opfattes anderledes, men kan da godt nu
se at den sætning sagtens kunne forstås sådan.

Så forstår jeg godt at du blev noget forarget, det var jeg vist også
selv blevet.

--
Robert Piil

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 07-07-05 20:52

>Hvad bruger du så af hjælpe programmer?

Jeg bruger KStableu til at generere de enkelte slægtstræer i hver
familiegruppe - fordi det samtidig giver en - syns jeg - fortrinlig
facilitet, ved at det samtidig viser hele den tekst, som hører til den
person der peges på i træet.

Til at skabe det store sammenhængende billede bruger jeg Dynamic Family
Tree - der fungere meget dynamisk, og hetil har den fordel, at den enkelte
bruger slv kan bestemme et sprog, som visningen skal ske i. Så jeg arbejder
på dansk, og mine aner i USA kan læse de vitale databetydningerpå engelsk og
andre kan læse dem på spansk eller græsk

Jeg har kigget på flere andre programmer, men falder igen tilbage til disse
to. De dækker mit behov - og jeg finder dem ekstremt nemme at håndtere.

Til print af slægtsoversigter bruger jeg selvfølgelig FTM - og dette program
har en hetl enestående facilitet i den måde det håndterer opbygning og
automatisk ajourføring af slægtsbøger på. Det er simpelt hen genialt - og
igen meget brugevenligt.

Du kan se mere om diverse programmer - til databasen eller til
præsentation - hos DIS, på denne side:

Fra : Lars Foller Larsen

Dato : 09-07-05 20:11

Prøv at kkke på GreatFamily, det er efter min mening det bedste til
opbygning af html,
men er absolut ikke så stærk som FTM eller andre, når det gælder database og
udskrifter,
men så har du da set det.

http://www.greatprogs.com/

og min egen side

http://www.fortunecity.com/millennium/marble/99/index1.html

reklamerne, er fordi jeg bruger en gratis server, de irriterer også mig,
men hvad skal man gøre når man har brug for 40+ Mb (og er nærig)

mvh
Lars Foller

Fra : Erik R.N.

Dato : 09-07-05 22:35

Hej
Vær venlig at kigge på det svenske DISGEN
en prøveversion kan downloades
prøv at se på mine sider

--
Erik Reinert Nielsen