Frygt for edderkopper
Fra : Tais Claridge

Dato : 05-07-05 12:35

Jeg er ikke sikker på om dette er det rigtige forum at poste i, men jeg
prøver.

Jeg kom forleden ud i en diskussion, hvor vi ikke kunne blive enige om
hvorfor man egentlig er bange for edderkopper! Enten er det en arvelig
"ur-angst", der stammer langt tilbage..... Eller også er det rent kulturelt
betinget (I det at man, i andre kulturer end vores, spiser disse) . Hvordan
mener I, at det forholder sig.

Mvh. Tais Claridge

Fra : Jes Søndergaard

Dato : 06-07-05 21:55

"Tais Claridge" <taisclaridge@hotmail.com> wrote:
> [...]
> kulturelt betinget (I det at man, i andre kulturer end vores, spiser
> disse) . Hvordan mener I, at det forholder sig.

Angsten kaldes også araknofobi. Fandt lige følgende side som diskuterer
emnet kort:
http://www.groveloejer.dk/sidsels/archives/000400.html

Personligt afskyr jeg alle smådyr med lange tynde og hurtigbevægende ben,
altså fx også stankelben. Ved ikke om det også dækker araknofobi?

/Jes

Fra : Morten

Dato : 07-07-05 00:09

"Tais Claridge" <taisclaridge@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kulturelt betinget (I det at man, i andre kulturer end vores, spiser
> disse) . Hvordan mener I, at det forholder sig.

Jeg er af den opfattelse at det er et eller andet genetisk (medfødt), og
ikke blot en generel opfattelse som smitter af på de skiftende generationer.
Jeg basere det på at mennesker generelt er ret gode til at danne deres egne
meninger, og jeg tror derfor at der skal mere til end at man blot hører alle
andre hade dem ... f.eks. kan mange mennesker heller ikke udstå lever -
alligevel er der ikke noget navn for lever-fobi ...

Fra : Martin Sørensen

Dato : 07-07-05 01:23

> f.eks. kan mange mennesker heller ikke udstå lever
> - alligevel er der ikke noget navn for lever-fobi ...

Der er vel også forskel på om man er skrækslagen for blot at se en lever,
eller om man bare ikke kan lide det. Jeg har da ikke noget imod at stå med
en pakke lever i hånden, men det ændrer ikke på at jeg ikke kan lide smagen
af det.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Bo Warming

Dato : 07-07-05 06:16

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> wrote in message
> Jeg er af den opfattelse at det er et eller andet genetisk (medfødt), og
> ikke blot en generel opfattelse som smitter af på de skiftende
> generationer.

SOM SÅ OFTE, LEVERER DNA EN FJER, SOM KULTUREN GØR TIL FEM HØNS

Medfødt instinkt om urørlighedszone og holden afstand til fremmedartet, er
særlig intens vedr kriblende og slangende potentielle fjendedyr.

Fobier opstår når overforsigtige mødre skaber en kæmpe kulturrel
"kræftsvulst" og tillært hjælpeløshed ud af bagatellen.

> [...]
> hører alle andre hade dem ... f.eks. kan mange mennesker heller ikke udstå
> lever - alligevel er der ikke noget navn for lever-fobi ...

Det til smagsløgene tilknyttede sansebearbejdningsapperat har også
fobi-fjer, som et ødselt samfund gør til fem høns. Kartofler, der er blå
spises nødig - hvis du ikke er meget sulten.
Lever er ikke så sundt for stenaldermanden som muskler, som er opreklameret
som mad. Men måske vi de første 99% af vor dyrearts historie især var
ådselsædere og overkom den velbegrundede fobi-tendens mod råddent kød - som
man let kan træne sig til at spise daglig, som om man var en hyæne.
Udhungrede eskimoer og mange rovdyr æder allerførst tarmen, når de har
nedlagt bytte. Der er letfordøjelige næringsstoffer i den. Om de stopper nær
endetarmen ved jeg ikke
Muskler fik status ved, at de kan tørres og gøres
langtidsholdbare(parmaskinke kræver ikke nødvendigvis saltning) - ligesom en
kvæghjord, der næsten aldrig slagtes af, var vigtigste statussymbol blandt
bantunegre (og skabte indernes hellig-ko tabu)
Fobier forsvinder i krig og krise - men terapi er oftest til grin. Det er jo
ligegyldigheder, men tillært hjælpeløshed belønnes extremt i et rigt og
sindsygt behandlersamfund - psykologiske sekundærgevinster kan give
opmærksomhed, der ikke kan købes for milliarder.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-07-05 07:14

Morten skrev:

> Jeg basere det på at mennesker generelt er ret gode til at danne deres egne
> meninger

Kan du så forklare hvorfor f.eks. den mad man spiser, i høj grad
er kulturelt betinget? Nogle af andre folkeslags delikatesser
bryder vi os ikke om. De indgår nemlig ikke i det repetoire som
vi har lært at man kan spise.

>og jeg tror derfor at der skal mere til end at man blot hører alle
> andre hade dem ...

Det tæller nok mest at man ser sine forældre te sig hysterisk
over for insekter mens man er barn.

Jeg ved ikke om det er arv eller miljø. Der kan fremføres
argumenter for begge synspunkter. Dels er det ganske tydeligt at
forældre giver deres egen opfattelse videre (miljø), dels er
angsten ofte langt stærkere end den reelle fare kan begrunde
(tyder på arv).

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   Fiduso: http://fiduso.dk/

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 07-07-05 08:33

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in

> [...]
> vi har lært at man kan spise.

> Det tæller nok mest at man ser sine forældre te sig hysterisk

Det lyder rimeligt. Jeg har et familiemedlem, der er oprigtigt angst for
tordenvejr. Jeg har prøvet rationelt at spørge hende om, hvorfor det er
således (hun er jo voksen), og hun kan ikke forklare det. Hun har dog nogle
meget kraftige minder fra barndommen, hvor hendes mor blev sygelist
hysterisk ved tordenvejr.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk