Garmin Fishfinder
Fra : Frank Janlev

Dato : 04-07-05 23:44

Vi er de "glade" ejere af en Garmin Fishfinder 160. Når glade kommer i
gåseøjne er det fordi kobberet i "hun-stikket" irrer, og i går måtte vi
konstatere at der slet ikke er forbindelse mere på en af benene og et andet
ben følger snart efter. Den har siddet i båden siden sommeren 03, så det er
på 2 år vi formodentlig skal trække nyt kabel og det er rimeligt kostbart.

Er der nogen der kender til dette fænomen ?
Er det noget der er typisk for Garmin ?
Kan vi undgå at dette gentager sig med det nye kabel ?

En opringning til Garmin fortæller at der løber galvanisk strøm i båden -
hmm - og de mener ikke det har noget med deres produkt at gøre.

Mvh Frank Janlev.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-07-05 00:52

"Frank Janlev" <frja@tele2adsl.dk> skrev

> En opringning til Garmin fortæller at der løber galvanisk strøm i båden -
> hmm - og de mener ikke det har noget med deres produkt at gøre.

Du har sikkert et apparat eller en installation, der lækker strøm via
stelforbindelsen på din garmin. Der er ikke andet at gøre, end at begynder
at gå alle el-installationer igennem.

Sluttelig kan du rense dine stik med kontaktrens...

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-07-05 14:46

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> Sluttelig kan du rense dine stik med kontaktrens...

Og hvis du ikke lige har det, så kan du også bruge noget pudsecreme.

Jeg har lige lavet et eksperiment med nogle gamle kameraflash, som jeg har
købt. Naturligvis var batteridækslerne og -kontakterne meget irrede, som
sådan nogle altid er, og da jeg var udgået for kontaktrens, så prøvede jeg
at smøre dækslerne ind i henholdsvis "Autosol" og "Brasso". Jeg lod det
sidde i 7-8 timer, og da jeg tørrede det af, var de stort set helt rene og
fine.

Der var tilsyneladende ingen forskel på det ene eller det andet mærke, selv
om Brasso ifølge dåsen jo er mere til kobber. Men Autosolen var meget
nemmere at have med at gøre, fordi det er en pasta, hvorimod Brasso er meget
mere tyndtflydende. Jeg vil tro, at en hvilken som helst pudsecreme til
metal baseret på opløsningsmiddel kan bruges.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-07-05 15:26

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> Og hvis du ikke lige har det, så kan du også bruge noget pudsecreme.

www.tersgov.dk/autosol.jpg

Det hedder jo i virkeligheden Autosol Metal Polish, men mon ikke, alle
kender det som Autosol?

Jeg har lige taget et lynskud, fordi jeg i en anden gruppe har undret mig
over lovligheden af, at der slet ingen mærkning eller deklaration er på
tuben overhovedet, set i lyset af, at der jo er opløsningsmiddel i.....

Claus

Fra : mlt

Dato : 05-07-05 21:34

Hej Frank.

Jeg har selv en Garmin Fishfinder 100, hvor hunstikket også har lidt ir på
stikket, men dog ikke noget der giver fejl på apperatet. Så det er ikke
ukendt at der kommer ir på stikket. Jeg troede dog det skyldes
regnvand/kondens på stikket der jo ligger løst i båden når apperatet er
afmonteret.
Kan alm kontaktrens ikke løse problemet? Hvis ikke, så skal den jo nok en
tur på værksted/nyt kabel...

Løsningen kunne være at sprøjte kontaktrens/WD-40 i stikket en gang imellem,
når det skal ligge "åbent" uden at apperatet er tilsluttet. Det gør jeg på
motorcyklen ved vinterkonserveringen, og det virker.

Hilsen Michael