Telmore nye vilkår
Fra : Henrik Skovgaard

Dato : 04-07-05 19:44

Hej.

Er der nogen der har et overblik over hvad det er Telmore har ændret i de
nye aftalevilkår de har lavet i forhold til de gamle?

/Henrik

Fra : H.M.

Dato : 04-07-05 19:52

Hej Henrik
har lige prøvet at finde ud af det samme, men blev ikke klogere.
venligst
hanne

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 04-07-05 22:07

"H.M." <hamaFJERNES@hongnet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Henrik
> har lige prøvet at finde ud af det samme, men blev ikke klogere.
> venligst
> hanne

Også her, en opgave at gennemlæse 2 forskellige sæt vilkår og så forsøge at
finde forskellen.
--
Med venlig hilsen Fotograf Thomas Lorentsen
Har meget mørkekamre udstyr samt digitale proff printere til salg lige nu.

Fra : Jean

Dato : 04-07-05 22:28

"Henrik Skovgaard" skrev:
> Hej.
>
> Er der nogen der har et overblik over hvad det er Telmore har ændret i de
> nye aftalevilkår de har lavet i forhold til de gamle?

Jeg har læst på det og kan ikke rigtigt se ændringerne, så jeg har sendt en
mail til Telmore, hvor jeg ber om at få udpenslet hvilke ændringer der
faktisk er sket. Når jeg får svar, så smider jeg det her...

Mvh Jean.

Fra : -=JF=- arb

Dato : 05-07-05 08:14

"Jean" <ask@me> skrev i en meddelelse

> Jeg har læst på det og kan ikke rigtigt se ændringerne, så jeg har sendt
> en mail til Telmore, hvor jeg ber om at få udpenslet hvilke ændringer der
> faktisk er sket. Når jeg får svar, så smider jeg det her...

Fint! Jeg sad med samme tanke, men venter blot på din tilbagemelding.

Det er tilsyneladende generelt, at brugerne ikke kan gennemskue ændringerne.
Der kører en tråd i dk.forbruger næsten identisk til denne.

Mvh John

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-07-05 09:19

-=JF=- arb skrev:

> Det er tilsyneladende generelt, at brugerne ikke kan gennemskue ændringerne.

Det er da også ualmindelig dårlig service at de ikke lige skriver
hvor ændringerne er, eller i det mindste hvad de har med at gøre.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   Fiduso: http://fiduso.dk/

Fra : Jonas Kofod

Dato : 05-07-05 10:56

> Det er da også ualmindelig dårlig service at de ikke lige skriver
> hvor ændringerne er, eller i det mindste hvad de har med at gøre.

På den anden side er det ikke helt optimalt at man skal have tingene
forklaret af den anden part når man indgår en kontrakt

Fra : Henrik Skovgaard

Dato : 05-07-05 11:55

> På den anden side er det ikke helt optimalt at man skal have tingene
> forklaret af den anden part når man indgår en kontrakt

Det er jo heller ikke det, der er tale om her. Der er tale om at de skriver
ud til kunderne, at aftalevilkårene har ændret sig, men de fortæller ikke
_hvad_ de har ændret..

/Henrik

Fra : Jonas Kofod

Dato : 06-07-05 00:07

> Det er jo heller ikke det, der er tale om her. Der er tale om at de
skriver
> ud til kunderne, at aftalevilkårene har ændret sig, men de fortæller ikke
> _hvad_ de har ændret..

Ja - men ville du have deres fortolkning af hvad de har ændret?

Vil du have ejendomsmæglerens fortolkning af hvad tilstandsrapporten siger?

Vil du have chefens fortolkning af hvad der er ændret i
ansættelseskontrakten?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-07-05 14:10

Jonas Kofod skrev:

> På den anden side er det ikke helt optimalt at man skal have tingene
> forklaret af den anden part når man indgår en kontrakt

Sådan et sæt betingelser er en ganske omfattende affære. Dem har
jeg forlængst sat mig ind i. Min motivation til at læse videre i
de nye betingelser dalede efterhånden som jeg genkendte det ene
afsnit efter det andet, og til sidst gik den på 0.

Det er ren tidsspilde at tvinge os til at læse det samme igennem
igen i stedet for at udpege de 20 linjer der er ændret.

Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 05-07-05 21:34

ti 05 jul 2005 03:09:39p satte Bertel Lund Hansen sig på en taburet og
skrev følgende på et stykke vådt franskbrød:

> Det er ren tidsspilde at tvinge os til at læse det samme igennem
> igen i stedet for at udpege de 20 linjer der er ændret.

Det er ren og skær formalia.

Hvis Telmore, eller for den sags skyld andre selskaber, ændre så meget
som et komma i tekksten (tja det kan være at de bare har læst korrektur
på det og rent faktisk har sat nogle kommaer som har gjort læsningen
nemmere) så siger reglerne for branchen at den skal sørge for at give
sine kunder besked i god tid før de træder i kraft.. Hos TDC og Sonofon
er det meget nemt der trykker man bare konstant den nyeste udgave af
betingelserne bagpå regningen eller sender dem med som en folder ved
næste regning. Hos Telmore er det anderledes da de er et lavprisselskab
og da deres erklærede mål er at være så billige som mulige. Da de i
forvejen ligger inde med folks e-mail-adresser er det jo meget
nærliggende at sende dem ud med mail da Telmore sparer mange tusinde
kroner på forsendelse på den konto. I og for sig gør de ikke noget
anderledes end de andre selskaber, de gør det bare på en måde så man
måske fik øjnene op for at der rent faktisk ER nogle betingelser. Disse
har man som forbruger faktisk pligt til at læse igennem og også helst
forstå dem. Hvis man blot accepterer dem ved at smide dem bort og der
faktisk står i midten af teksten af Telmore skal have 10000 kr af hver
bruger, tja så har man bare at betale. Man har ikke gjort indsigelser og
som sådan er det stiltiende accept i og med at man har taget abbonementet
i brug.

Så venner, se det som en mulighed for lige at få genopfrisket hvad der
EGENTLIGT står i betingelserne og være ajour med dem, som I faktisk har
pligt til og lad så være med at brokke hjer over småbagateller. Telmore
er jo ellers et meget gennemført og fejlfrit selskab og med denne mail
har de yderligere bevist at de ikke er ude på at snyde deres kunder.

I er jo samtidig også nogle af de første der klager over at I er blevet
snydt når firmaerne hvis betingelser i blot skriver under på uden at læse
dem igennem først, bruger dem mod jer.

Steven.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 06-07-05 00:08

Fra : Jonas Kofod

Dato : 06-07-05 00:10

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
> "Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

Ups - jeg fik ikke svaret. Det eneste jeg ville tilføje var at du
naturligvis med fordel kan spørge til hvor forskellen er. Jeg læste nok mere
dit indlæg som en forklaring af forskellen.

Fra : Jean

Dato : 05-07-05 11:47

Hej Jean,

Tak for din henvendelse angående TELMOREs nye abonnementsvilkår.

Det er mere end 2 år siden, at TELMORE ændrede vilkår sidst. Med alle
de nye produkter og tiltag i mobiltelefoni i de senere år trængte vores
vilkår til en sproglig opdatering og nogle få justeringer.
Som nævnt i e-mailen omkring varsling består den opdaterede version 3.0
hovedsageligt af en gennemskrivning af vores tidligere vilkår. Der er
nogle få områder, hvor ændringen er værd at fremhæve - disse
finder du beskrevet i den korte præsentation i starten af vilkårene -
stykket inden indholdsfortegnelsen.

Vi håber, dette svarer på dit spørgsmål. Den samlede gennemskrivning
har desværre fjernet muligheden for grafisk at fremhæve de enkelte
ændringer i dokumentet. Men den korte præsentation i starten af
vilkårene kan hjælpe dig med dette.

Såfremt du har yderligere spørgsmål, bedes du besvare denne mail -
uden at rette i emnefeltet.

Med venlig hilsen

TELMORE Support

Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 05-07-05 21:37

ti 05 jul 2005 12:47:05p satte Jean sig på en taburet og skrev følgende på
et stykke vådt franskbrød:

> [...]

>8 >8 >8

> Såfremt du har yderligere spørgsmål, bedes du besvare denne mail -

Tja en fjer kan nemt blive til fem høns.

Steven

Fra : Jean

Dato : 06-07-05 09:13

Steven Nybo Andersen fjoller rundt på usenet og skriver ting vi ikke kan
bruge til noget:
> ti 05 jul 2005 12:47:05p satte Jean sig på en taburet og skrev følgende på
> et stykke vådt franskbrød

> Tja en fjer kan nemt blive til fem høns.

Ja, og du er i hvert fald en høne med sådan et svar.

Mvh Jean.

Fra : Anders

Dato : 06-07-05 11:11

Hej

Jean wrote:
> Der er nogle få områder, hvor ændringen er værd at fremhæve - disse
> finder du beskrevet i den korte præsentation i starten af vilkårene -
> stykket inden indholdsfortegnelsen.
Hvor er punkt 13.F som står nævnt i den korte præsentation?

Hvorfor skal Telmore have oplyst ens CPR-nummer når navn, adresse
(nuværende eller tidligere) + fødselsdag er nok til løbende at validere
ens adresseoplysninger?

//Anders

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-07-05 11:35

Anders skrev:

> Hvorfor skal Telmore have oplyst ens CPR-nummer når navn, adresse
> (nuværende eller tidligere) + fødselsdag er nok til løbende at validere
> ens adresseoplysninger?

Jeg ved ikke om de skal. Jeg ved godt at man ikke kan tilmelde
sig på nettet uden at oplyse CPR-nummer, men jeg er ikke
overbevist om at det er lovligt.

Men jeg ved godt hvorfor firmaer er så ivrige efter at få lov til
at få det nummer. Det er den eneste sikre, unikke måde at
registrere folk på. Navne og adresser kan være ens - også evt.
begge dele på en gang (om end det måske er sjældent).
CPR-nummeret er derimod garanteret unikt.

Fra : Anders

Dato : 06-07-05 11:46

Bertel Lund Hansen wrote:
> Jeg ved ikke om de skal. Jeg ved godt at man ikke kan tilmelde
> sig på nettet uden at oplyse CPR-nummer, men jeg er ikke
> overbevist om at det er lovligt.
"2.A Registrering og ændring af adresseoplysninger mv.
Er kunden en privatkunde eller en enkeltmandsvirksomhed, skal kunden ved
aftaleindgåelsen og tilmeldingen give TELMORE oplysning om navn,
e-mail­adresse, folkeregisteradresse, CPR-nummer til brug for løbende
validering af kundens adresseoplysninger og eventuelt fastnettelefonnummer."

Så ved oprettelse af et abonnement skal man oplyse sit CPR. Jeg går ud
fra at dette IKKE gælder kunder som har oprettet et abonnement før det
var nødvendigt at oplyse sit CPR-nummer ved registreringen.

> [...]
> begge dele på en gang (om end det måske er sjældent).
> CPR-nummeret er derimod garanteret unikt.
Kan de ikke selv finde ud af at lave deres eget index? Det kan jo bare
være et heltal fra 1 og op efter som så hæftes på abonnementet. Jow jow
det er sandelig svært

//Anders

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-07-05 13:36

Anders skrev:

> "2.A Registrering og ændring af adresseoplysninger mv.

Ja, jeg ved godt at Telmore *siger* at man skal. Det er jo ikke
sikkert at de har ret til det (og hvis ikke de har, så skal man
jo ikke).

> Kan de ikke selv finde ud af at lave deres eget index?

Jo, men det løser ikke problemet. Når Jens Pæsen flytter fra en
regning uden at melde sin nye adresse til Telmore, så hjælper det
jo ikke vildt fedt at de ved at han har kundenummer 63529.
Derimod kan de følge hans færden hvis de har hans CPR-nummer
medmindre han skifter statsborgerskab.

Fra : Anders

Dato : 06-07-05 13:56

Bertel Lund Hansen wrote:
> [...]
> jo ikke vildt fedt at de ved at han har kundenummer 63529.
> Derimod kan de følge hans færden hvis de har hans CPR-nummer
Til dette burde det være nok med ens navn, adresse (nuværende eller
tidligere) samt fødselsdag.

//Anders

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-07-05 15:16

Anders skrev:

> Til dette burde det være nok med ens navn, adresse (nuværende eller
> tidligere) samt fødselsdag.

Det er stadig ikke nok til at garantere at det er unikt - og det
løser heller ikke problemet med at spore en ny adresse hvis
kunden ikke melder flytning.

Har du ikke læst hvad jeg har skrevet? Dette her var en
gentagelse.

Fra : Sophus Vørsing

Dato : 09-07-05 10:04

"Anders" <anders@invalid.email> skrev i en meddelelse
> Til dette burde det være nok med ens navn, adresse (nuværende eller
> tidligere) samt fødselsdag.

Det er ikke usædvanligt at folk der flygter fra ubetalte regninger skifter
(efter)navn så det er sværere at spore dem.

Mvh Sophus

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 06-07-05 15:21

> Ja, jeg ved godt at Telmore *siger* at man skal. Det er jo ikke
> sikkert at de har ret til det (og hvis ikke de har, så skal man
> jo ikke).

Det må de vel godt, blot de har registreret.... øhm.... registreringen....
hos Datatilsynet og fået tilladelsen?

> [...]
> jo ikke vildt fedt at de ved at han har kundenummer 63529.
> Derimod kan de følge hans færden hvis de har hans CPR-nummer

Eller får navne- og/eller adressebeskyttelse. I sådanne tilfælde videregives
oplysningerne ikke, heller ikke selvom en virksomhed har abonnement på en
persons oplysninger.

--
Mvh. Jesper