ny kat?
Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 04-07-05 13:00

Hejsa

Vi har en 1 år gammel kastreret hankat. Vi bor i et villakvarter, og katten
har nu i lang tid både været ude og inde som han selv ønsker det Han er
en flot kat, der fysisk ser ud til at trives fint.

Han er meget kælen, men bare ikke ret lang tid af gangen, når han kommer til
os, og vi kæler for ham, spinder og nyder han det, men lige med et skifter
han og bider, vi har prøvet forskellige ting, for at vende ham af med det,
vand pistol, høj verbal skældud, flyttet ham væk osv.... men lige lidt
hjælper det...så nu har vi lært at så snart han gør antegn til at ville
bide, så bliver han flyttet væk, eller vi fjerner hånden...nogle god råd
angående dette?

Desuden er han i perioder meget rastløs, går meget ud og ind, mjaver og
kalder for at få os med...vi har snakket lidt om at vi godt kunne tænke os
en kat mere, men hvad vil den "gamle" mon sige til det...tror i at en 1 årig
hankat ville kunne acceptere en killing i huset? og skal det så være en han
eller hun? Samt kunne man måske ikke forestille sig at hvis han vil
acceptere den, så kan det hjælpe lidt på hans rastløshed, så er der jo en
legekammerat...

Mvh. Brian

http://brian.kjeldsen1.person.emu.dk MSN: kjeldsen76@hotmail.com

....men en ting er sikkert han gik aldrig baglæns som alle de andre skvat.
(Allan Olsen - Taberens søn)

Fra : Lady

Dato : 04-07-05 18:08

"Brian, Rikke & Kristian" <brauner@tele2adsl.dkFJERNDETTE> skrev i en
meddelelse news:Gs9ye.33$wb6.18@news.get2net.dk...

Klip

> [...]
> han eller hun? Samt kunne man måske ikke forestille sig at hvis han vil
> acceptere den, så kan det hjælpe lidt på hans rastløshed, så er der jo en

Hej Brian.

Jeg er overbevist om, at jeres kat godt vil kunne acceptere en killing og
sikkert også få meget glæde af den.
Min Hockey var lidt tvær de første dage efter, at Puck flyttede ind, men nu
har de sindsygt meget glæde af hinanden og går sjældent nogen steder
medmindre den anden er med.

Om I skal have en han eller hun kan jeg ikke svare dig på. Jeg har haft gode
oplevelser med begge dele, men der kommer jo ingen killinger, hvis det er en
hankilling I anskaffer jer:)

Held og lykke med det.

Mvh. T. Jakobsen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 06-07-05 07:36

Brian, Rikke & Kristian wrote:
> [...]
> han gør antegn til at ville bide, så bliver han flyttet væk, eller vi
> fjerner hånden...nogle god råd angående dette?

umiddelbart vil jeg sige at i gør det rigtige... ud fra det i fortæller vil
jeg dog ikke mene der er noget aggressivt i hans adfærd, der er nok mere
tale om at han enten siger fra fordi kæleriet bliver "for meget", eller at
han vil lege.....
hvis han har været alene siden han kom fra sin mor som 12 ugers killing, har
han jo ikke rigtig haft nogle at lege med, som kunne lære ham at den adfærd
(med at bide) gør ondt og derfor ikke er acceptabel....
for at vænne ham helt af med det, må i finde en metode der kan lære ham at
når han bider jer, gør det ubehageligt for ham.... ved hundehvalpe synes jeg
feks det kan være effektivt blot at holde fast i kæben på den (ikke hårdt,
men så den ikke har den bevægelsesfrihed den ønsker), jeg ved ikke om det
måske kunne være en løsning hos en kat, det må i bedre kunne afgøre.....
målet er at få ham til at stoppe af sig selv, og ikke fordi i flytter ham,
eller trækker hånden til jer....

> [...]
> ikke forestille sig at hvis han vil acceptere den, så kan det hjælpe
> lidt på hans rastløshed, så er der jo en legekammerat...

en killing (eller ungkat) kunne nemt være løsningen... umiddelbart ville jeg
nok vælge en ungkat på over 6 mdr, for ikke at få for stort et aldersmæssigt
spring imellem de to.....
personligt ville jeg foretrække en kastereret hankat mere, frem for en
hunkat, fordi hankatte der er kastererede generelt set er "drenge" hele
livet, hvor en hunkat hurtigt vokser op og bliver en "dame" der selv
bestemmer hvad hun vil og ikke vil....
sansyneligheden for at to hankatte, begge kastererede, vil få glæde af
hinanden er i min erfaring større..... naturligvis kan det også gå godt med
en hunkat, det er og bliver et personligt skønsspørgsmål hvad man
foretrækker.....

jeg vil dog anbefale jer at være varsom og langsom med sammenføring af de
to, mest fordi jeg selv har været ude for at min 1½ år gamle hankat, forlod
vores hjem da en hunkilling flyttede ind, også anskaffet for at give ham
selskab :( han kom aldrig hjem igen.....

derudover kan jeg dog også sige at katte har glæde af hinanden på et plan
man ikke kan forestille sig, når det fungerer så fungerer det godt ;)

--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på