Dansk bredbånd og trådløst netværk
Fra : Martin

Dato : 04-07-05 12:14

Vil lige lægge ud med at sige at jeg er en novice inden for dette område.

Jeg har lige skiftet fra Cybercity til Dansk Bredbånd. Problemet er, at
jeg ikke kan få DB til at virke med mit trådløse netværk.'

Jeg ved at den umiddelbare forskel mellem disse to udbydere er, at
cybercity anvender fast ip, imens DB ikke gør dette.

Jeg bruger Apple Airport til det trådløse netværk.

Hvordan får jeg det til at virke?

Venligst

Martin

Fra : Ole

Dato : 04-07-05 13:47

"Martin" <none@mac.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> cybercity anvender fast ip, imens DB ikke gør dette.
>

> Jeg bruger Apple Airport til det trådløse netværk.

Den eneste forskel der kunne være mellem to udbydere er, hvorean de tildeler
IP adresser til dit udstyr. Da du har en Airport, skulle der være en
routerfunktion i denne, som skal tildeles en IP via DHCP eller sættes op til
fast IP. Den anden del, af hvordan du kommer på er at oprette forbindelsen
til din router.

Ole

Fra : Kaare

Dato : 05-07-05 11:48

> [...]
>
> Jeg ved at den umiddelbare forskel mellem disse to udbydere er, at
> cybercity anvender fast ip, imens DB ikke gør dette.

Forskellen på dette punkt er nok snarere at du før sad bag en router der
kunne tildele dig flere interne IP adresser, men at du nu har dit
accesspunkt direkte på din forbindelse, og dermed får tildelt den offentlige
IP adresse direkte på din airport. Da du kun får én IP hos Dansk Bredbånd,
kan din PC herefter ikke få tildelt en.

> Hvordan får jeg det til at virke?

Hvis det forholder sig som jeg har skrevet, er din airport ikke sat til at
NAT'e adressen. Du bør derfor i konfigurationen af din airport kunne
aktivere NAT. Så burde det virke.

/Kaare

Fra : Thomas Jensen

Dato : 13-07-05 12:21

Kaare wrote:

> Da du kun får én IP hos Dansk Bredbånd,
> kan din PC herefter ikke få tildelt en.

Jeg har Dansk Bredbånd og har ikke problemer med, at få flere IP'er
tildelt. Jeg har jævnligt 2 og har ihvertfald haft 3 samtidigt.

Men måske er deres udstyr sat op forskelligt rundt omkring.

Mvh,

Fra : Kaare

Dato : 17-07-05 12:22

"Thomas Jensen" <thomas@my-email.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har Dansk Bredbånd og har ikke problemer med, at få flere IP'er
> tildelt. Jeg har jævnligt 2 og har ihvertfald haft 3 samtidigt.
>
> Men måske er deres udstyr sat op forskelligt rundt omkring.

Du må være fra de tidligere installationer (Hvidovre området).

På de installationer er det tilladt op til 5 IP adresser. Det var RIPE dog
ikke meget for, og derfor bliver alle nye installationer med 1 IP tilladt i
aftalen. På et tidspunkt vil Jeres dog også blive lavet om, men ikke uden en
fornuftig advarselsperiode først. :)

/Kaare

Fra : Thomas Jensen

Dato : 17-07-05 23:28

Kaare wrote:

> Du må være fra de tidligere installationer (Hvidovre området).

Du har helt ret.

> [...]
> aftalen. På et tidspunkt vil Jeres dog også blive lavet om, men ikke uden en

Lidt ærgeligt at det laves det om til kun 1 IP. Normalt kører jeg kun
med en adresse (nat baseret router), men til test er det ind imellem
rart med adgang til en adresse mere.

Men man kan jo håbe man kan købe adgang til en mere ligesom med flere
andre udbydere.

Fra : Kaare

Dato : 18-07-05 07:08

> Lidt ærgeligt at det laves det om til kun 1 IP. Normalt kører jeg kun med
> en adresse (nat baseret router), men til test er det ind imellem rart med
> adgang til en adresse mere.

Præcis. Men DB skal lige på den gode side med RIPE før der rokkes mere med
båden. :)

> Men man kan jo håbe man kan købe adgang til en mere ligesom med flere
> andre udbydere.

Det er tanken. Det burde i praksis ikke være umuligt at få gennemført, hvis
bare RIPE kommer med på den - hvilket de jo nok gør. Men jeg kan ikke give
noget tidsestimat. :(

/Kaare