Hover menu.
Fra : Michael Weberg

Dato : 04-07-05 12:12

Efter et par opfodringer herindefra har jeg lavet mit første "mesterværk" om
til ren CSS layout uden brug af tabels og Frames. Men jeg har et problem. De
4 links i menuen skulle gerne beholde den blå farve efter man har trykket på
dem så man kan se hvilke underside man er på. Kan det mon lade sig gøre uden
brug af frames eller noget serverside??

http://www.reingbergcad.dk/new/

Fra : Benny Nissen

Dato : 04-07-05 12:33

Michael Weberg wrote:
> [...]
> dem så man kan se hvilke underside man er på. Kan det mon lade sig gøre uden

Ja, du kan på hver side indsætte et inline-stylesheet der giver det
enkelte menupunkt den ønskede blå farve. Det kræver så blot, at
menupunkterne har forskellige id'er eller class'er.

--
Benny Nissen

Fra : Michael Weberg

Dato : 04-07-05 13:25

> Ja, du kan på hver side indsætte et inline-stylesheet der giver det
> enkelte menupunkt den ønskede blå farve. Det kræver så blot, at
> menupunkterne har forskellige id'er eller class'er.

Det hjalp at sætte et style="background-color: ind i hvert menu punkt. Har
ikke lige rodet med inline stylesheets før men det gik. Nu der bare det
problem at når man første gang kommer ind på siden så er "Forside" knappen
allerede blå hvilket ikke var meningen. Kan det løses eller skal jeg lave 2
næsten ens forsider, en Index.htm uden blå knap og en Forside.htm med blå
knap.

På forhånd tak..

--

Mvh Michael Weberg
http://vippen.homepage.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-07-05 21:23

Michael Weberg wrote:

> [...]
> løses eller skal jeg lave 2 næsten ens forsider, en Index.htm uden
> blå knap og en Forside.htm med blå knap.

Du skal på samtlige sider lave en lille udvidelse af det interne stylesheet,
som først nulstiller baggrunden på samtlige menupunkter, inden det ønskede
menupunkt farves blåt:

#et, #to, #tre, #fire {
background: #fff;
color: #000;
}
#to {
background: #00f;
color: #fff;
}

#et til #fire er menupunkters id'er. Første blok indsættes på alle sider og
anden blok rettes til den enkelte side.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Michael Weberg

Dato : 05-07-05 11:03

> #et til #fire er menupunkters id'er. Første blok indsættes på alle sider
> og
> anden blok rettes til den enkelte side.

Rart at der er nogle der vil tage sig tid til at hjælpe herinde. Men jeg kan
desværre ikke helt få det til at virke. Har sat farverne i det interne
stylesheet du lavede til red så man burde ku se en forskel men det har ingen
indvirkning. Ved ikke om mine id's er placeret forkert?

Har lagt siden op som den ser ud nu:

http://www.reingbergcad.dk/new/index.htm

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-07-05 12:43

Michael Weberg wrote:

> Har sat farverne i
> det interne stylesheet du lavede til red

Du har defineret rød farve på både tekst og baggrund, så man kan ikke læse
teksten på de ikke-aktive, ikke-besøgte links:

#et, #to, #tre, #fire {
background: red;
color: red;
}
#et {
background: red;
color: red;
}

Ret color til eks. white.

Fra : Michael Weberg

Dato : 05-07-05 13:44

> Du har defineret rød farve på både tekst og baggrund, så man kan ikke læse
> teksten på de ikke-aktive, ikke-besøgte links:

Det var bare for at være sikker på man kunne se om der skete noget. Men
intet på siden bliver rødt så der er noget der ike helt virker. Men kan bare
ikke gennemskue hvad det er. Forside menuen er ihvertfald stadig blå første
gang jeg kommer ind på siden og det var ikke meningen.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-07-05 16:36

Michael Weberg wrote:

> Det var bare for at være sikker på man kunne se om der skete noget.
> Men intet på siden bliver rødt så der er noget der ike helt virker.

Jo, hvis du tømmer browserens cache, bliver de ikke-besøgte, ikke-aktive
menupunkter røde. At du ikke ser det, skyldes din definition på a:visited,
der gør menupunkterne sorte.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Michael Weberg

Dato : 06-07-05 20:11

Tusinde tak..vil jeg lige rode lidt med.

--

Mvh Michael Weberg
http://vippen.homepage.dk