CMS - hvad skal man vælge?
Fra : Joe

Dato : 04-07-05 10:21

Der er jo et større udbud af CMS systemer derude, men hvilket skal man
vælge hvis man gerne vil have det overholder standarterne og samtidig
egner sig godt som et projektstyrings værktøj?

VH

Joe

Fra : René Løweneck

Dato : 04-07-05 10:57

Hej Joe !

"Joe" <amplifymysoul@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Der er jo et større udbud af CMS systemer derude, men hvilket skal man
> vælge hvis man gerne vil have det overholder standarterne og samtidig
> egner sig godt som et projektstyrings værktøj?

Tag evt. et kig på: http://www.lowesite.dk/default.asp?PG=42

René Løweneck
www.loweneck.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 04-07-05 15:09

René Løweneck skrev:

>Tag evt. et kig på: http://www.lowesite.dk/default.asp?PG=42

Husk lige at fortæl, at det er dit eget system til en anden gang.
--
Knud

Fra : Benny Nissen

Dato : 04-07-05 15:33

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Husk lige at fortæl, at det er dit eget system til en anden gang.

Det fremgår vel ret tydeligt af signaturen + navnesammenfaldet ?

--
Benny Nissen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 04-07-05 18:56

Benny Nissen skrev:

>Det fremgår vel ret tydeligt af signaturen + navnesammenfaldet ?

Ja, men alligevel.

For at undgå at nogen betragter det som en uvildig anbefaling,
det er jo ikke sikkert at man lægger mærke til det.

Og der kan ingen skade ske ved at skrive noget i retning af:

»Jeg har udviklet et CMS-system, som sikkert kan opfylde dit
behov.
Kig på ...«
--
Knud

Fra : René Løweneck

Dato : 04-07-05 15:40

Hej Knud !

> Husk lige at fortæl, at det er dit eget system til en anden gang.

Ok - sorry !

René Løweneck
www.loweneck.dk

Fra : Peter Westh

Dato : 04-07-05 12:23

> [...]
> vælge hvis man gerne vil have det overholder standarterne og samtidig
> egner sig godt som et projektstyrings værktøj?

Synkron.web har gode projektstyringsværktøjer synes jeg, og de er
efterhånden ved at være godt med hvad angår xhtml og css.

Se f.eks. http://www.maersk-logistics.com/ - siden validerer ikke, men det
er så vidt jeg kan se webmasterens skyld, ikke systemets (mest fejl omkring
links).

/P

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 04-07-05 17:06

Joe skrev:

> [...]
> man vælge hvis man gerne vil have det overholder standarterne og
> samtidig egner sig godt som et projektstyrings værktøj?

Det kommer helt og holdent an på hvad man vil. Mange af systemerne har
hver deres berettigelse. Jeg vil meget kraftigt foreslå dig at kigge
forbi www.cmforum.dk. Ikke nok men at der er en til stadighed
vedligeholdt liste over de kommercielle systemer (og en del gratis) der
er til rådighed i DK, men der er også en hulens masse artikler der kan
stille Jer/dig de rigtige spørgsmål og arbejde videre ud fra det. Der
er en himmel til forskel i de forslag du har fået ind til videre. En
synkron.web koster 50K og op. Løwesite er i den lave ende.

Det har dog ikke så meget med HTML at gøre! det er nok mere i
serverside grupperne.

Claus

Fra : Per Rasmussen

Dato : 04-07-05 18:47

Joe wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Der er jo et større udbud af CMS systemer derude, men hvilket skal man
> vælge hvis man gerne vil have det overholder standarterne og samtidig
> egner sig godt som et projektstyrings værktøj?

De fleste CMS er kodemæssigt noget skod der ikke validerer, men Rene
nævner sit eget, som er et af de eneste jeg har set der validerer.

PerR

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Allan Vebel

Dato : 04-07-05 19:57

Per Rasmussen <jeg@skalgivedig.dk> skrev:

> De fleste CMS er kodemæssigt noget skod der ikke
> validerer, men Rene nævner sit eget, som er et af de
> eneste jeg har set der validerer.

http://profiledit.dk skulle også validere, og det er meget
nemt at gå til.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : jopa

Dato : 04-07-05 20:10

kriblede bla:
> http://profiledit.dk skulle også validere, og det er meget
> nemt at gå til.

Øhm ja når man har smidt en 10.000 på bordet ca

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 04-07-05 20:13

jopa <john@zora.invalid> skrev:

> Øhm ja når man har smidt en 10.000 på bordet ca

Jo-jo, sådan noget er ikke gratis. Det blev snakket om
kodemæssigt skod og validering - ikke pris

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Per Rasmussen

Dato : 05-07-05 01:13

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> http://profiledit.dk skulle også validere, og det er meget
> nemt at gå til.

Ja så røg den også lige i bunken over CMS der ikke kan validere.

Fra : Per Rasmussen

Dato : 05-07-05 01:16

Per Rasmussen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Ja så røg den også lige i bunken over CMS der ikke kan
validere.

> PerR

For en god ordens skyld skal de nævnes at nogle af deres
referencer kunne godt validere, men det er sgu lidt uhyggeligt
når deres demoside ikke gør det.

Fra : thomas fagerholt

Dato : 05-07-05 07:01

> For en god ordens skyld skal de nævnes at nogle af deres
> referencer kunne godt validere, men det er sgu lidt uhyggeligt
> når deres demoside ikke gør det.

Hej Per
Jeg bliver lige nødt til at blande mig her. http://demo.profiledit.dk
validerer som udgangpunkt på validator.w3.org og gør det også her kl. 7:52.
Men, det er et demosite hvor alle kan bruge systemet, og jeg kan derfor ikke
garantere at der ikke er nogle besøgende inde og lave ikke valid kode.
Editoren i systemet laver som udgangpunkt valid xhtml 1.0 kode, men det er
jo altid muligt for brugerne at paste dårlig kode ind. Jeg har dog forsøgt
at håndtere de værste tilfælde serverside.

De nederste referencer er lavet med en tidligere version af systemet, og kan
derfor ikke validere.

mvh
Thomas Fagerholt
profilEdit CMS - Online demo på http://demo.profiledit.dk

Fra : Per Rasmussen

Dato : 05-07-05 13:35

thomas fagerholt wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> jo altid muligt for brugerne at paste dårlig kode ind. Jeg har dog forsøgt
> at håndtere de værste tilfælde serverside.

Ja det er da rigtigt men hvad med CSS?!

Øhh hvordan skal brugere kunne lave ikke valid kode i et CMS?? det er trods
alt jeres system der styrer det.

Fra : thomas fagerholt

Dato : 05-07-05 13:59

> Øhh hvordan skal brugere kunne lave ikke valid kode i et CMS?? det er
trods
> alt jeres system der styrer det.
>
> PerR

Der er lagt en del tid i at sørge for at alle funktionerne i editoren laver
valid kode.
Desværre laver editoren, som bruges i IE, en del ting som der ændres
serverside så det kan validere. F.eks. manglende citationstegn om
atributværdier. Dette er der styr på og så længe man bruger WYSIWYG editoren
i enten en IE-, Netscape- eller Firefoxbrowser kan siden validere. Men, man
kan også skifte til html-mode hvor man kan rette i htmlkoderne. Det er vi jo
mange som sætter pris på, men det er her at systemet ikke kan tage højde for
alle fejlmulighederne. F.eks. kan man skrive ikke-unikke id'er på elementer
eller lave nestede forms bare for at nævne nogle tilfælde som ikke
håndteres.

Håber det er svar nok

Fra : Frank

Dato : 05-07-05 22:34

Joe skrev:
> Der er jo et større udbud af CMS systemer derude, men hvilket skal man
> vælge hvis man gerne vil have det overholder standarterne og samtidig
> egner sig godt som et projektstyrings værktøj?

Jeg er også ved at kigge på CMS'er, og det viser sig at der er mange af dem som
Open Source.
Se en oversigt på http://www.opensourcecms.com.
Der er en komplet liste med vurderinger under linket "CMS Ratings", hvor de også
er listede efter anvendelse: Portal, E-commerce, Blog, osv.
"Mambo" (www.mamboserver.com) og dansk "Typo3" (http://typo3.org) er meget
populære, ...
Er der nogen der har erfaring med nogle af dem?

mvh
Frank