adgang til hjemmenetværksprinter fra arbej~
Fra : JS

Dato : 03-07-05 21:18

Vi har en arbejdspc herhjemme der kobler op til arbejdspladsen via VPN. Er
der nogen mulighed for at den printer vi har tilkoblet hjemmenetværket via
router (linksys WRTG54GS) kan bruges på arbejdspc'en? Arbejdspc'en tilgår
nettet trådløst via routeren...

Fra : Anders Lund

Dato : 03-07-05 22:28

JS wrote:
> [...]
> router (linksys WRTG54GS) kan bruges på arbejdspc'en? Arbejdspc'en tilgår

Fjernstyre du din arbejds PC? Eller hvordan tilgår du den?

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : JS

Dato : 04-07-05 08:39

"Anders Lund" <anders@andersonline.dk> skrev i en meddelelse

> Fjernstyre du din arbejds PC? Eller hvordan tilgår du den?

Det er min kærestes, men ja, det vil jeg tro. Hun kobler op via citrix og
VPN, så det er vel en fjernstyring?!
Det kan jeg næsten forestille mig bliver svært at få til at spille sammen
med hjemmeprinteren, men hvad hvis hun blot anvender sin pc uden at koble op
til arbejdspladsen, kan hun så få adgang til hjemmenetværket eller
printeren?

Fra : Anders Lund

Dato : 04-07-05 09:08

JS wrote:
> Det er min kærestes, men ja, det vil jeg tro. Hun kobler op via citrix og
> VPN, så det er vel en fjernstyring?!

Ja, det plejer jeg at forstå med Citrix. Jeg synes at din kæreste skulle
høre på arbejdet hvad der er af muligheder. Jeg er overbevist om at det
ved deres IT afdeling alt om.

Det kan jo også være at de har en politik om at man ikke må printe på
sin hjemmeprinter og så ville det være surt at blive fyret fordi man
forsøgte.

> [...]
> med hjemmeprinteren, men hvad hvis hun blot anvender sin pc uden at koble op
> til arbejdspladsen, kan hun så få adgang til hjemmenetværket eller

Prøv lige at læse hvad du skriver, inden du sender det.
Eller er det bare mig som synes at det er lidt sort det du skriver? Hvis
hun blot anvender sin PC, skulle hun jo meget gerne have adgang til sin
printer og hjemmenetværk. Eller hvad mener du med "sin pc"?

Men ellers er Citirix og andre fjernstyringsprogrammer ofte lavet til at
man kan få fat i de lokale ressourcer fra den computer du fjernstyrer.
Men måske skal der installeres en printerdriver på firmaets server, før
printeren bliver tilgængelig.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : JS

Dato : 04-07-05 19:09

> [...]
> hjemmeprinter og så ville det være surt at blive fyret fordi man forsøgte.
ja, det er rigtigt.

> [...]
> hun blot anvender sin PC, skulle hun jo meget gerne have adgang til sin
> printer og hjemmenetværk. Eller hvad mener du med "sin pc"?

Altså printeren er tilkoblet routeren via en printerserver. Hvis hun blot
tænder sin arbejdspc uden at logge på citrix osv. er det så muligt at bruge
printeren? Jeg kan ikke få det til at virke...

Fra : Anders Lund

Dato : 05-07-05 00:02

JS wrote:
> Altså printeren er tilkoblet routeren via en printerserver. Hvis hun blot
> tænder sin arbejdspc uden at logge på citrix osv. er det så muligt at bruge
> printeren? Jeg kan ikke få det til at virke...

Når du siger "arbejdspc", mener du så den der står på arbejdet eller den
hun har der hjemme. Hvis det er den hun har derhjemme og hun vil printe
til printeren hun har derhjemme - så er det bare at tilslutte printeren
i Windows, lige som man gør alle andre steder med netværksprintere.

Eller vil hun sidde på arbejdet og printe til sin hjemmeprinter?

Undskyld jeg lyder lidt forvirret, men det er jeg altså.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : JS

Dato : 05-07-05 10:35

> Når du siger "arbejdspc", mener du så den der står på arbejdet eller den
> hun har der hjemme.
Jeg taler om hendes bærbare arbejdspc placeret hjemme

> [...]
> gør alle andre steder med netværksprintere.
> Eller vil hun sidde på arbejdet og printe til sin hjemmeprinter?

Når jeg bruger Hp Install Network Printer Wizard kan den bare ikke finde
printeren.
Jeg troede at det var noget med netværksindstillingerne, men det er måske
underordnet?

> Undskyld jeg lyder lidt forvirret, men det er jeg altså.
Det er helt ok. Jeg kunne nok også forklare mig lidt tydeligere

Fra : Anders Lund

Dato : 05-07-05 11:51

JS wrote:
> Når jeg bruger Hp Install Network Printer Wizard kan den bare ikke finde
> printeren.

Den wizard har jeg ikke brugt før. Eller jo, én gang, men der virkede
den også.

> Jeg troede at det var noget med netværksindstillingerne, men det er måske
> underordnet?

Ved det ikke. De seneste 2 HP netwærksprintere jeg installerede, kiggede
jeg på DHCP serveren og så hvad de næste IP adresser ville være.
Herefter tændte jeg printerne og gik ind på dem via min browser. I jeres
tilfælde kunne jeg forstille mig at i havde en router, som tildelte IP
adresser. I så fald skal du bare prøve et par IP adresser i nærheden af
jeres computer(e) har. Fx får din computer 10.0.0.3 som IP, så prøv at
gå ind på http://10.0.0.2/ og http://10.0.0.4/ http://10.0.0.5/.

Her får du et webinterface op, hvor du kan gå ind og give printeren en
fast IP adresse - fx 10.0.0.250 (hvis i altså bruger 10.x.x.x serien).

Når det er gjort åbner du "printere" på computeren, vælger tilføj ny
printer, vælger at det skal være en lokal printer, men ikke at den skal
søge efter plug-n-play printere. Når den spørger hvilken port du vil
bruge, vælger du opret ny Standard TCP/IP printer port (eller noget i
den retning). Skriv den IP adresse du har givet din printer. Når du så
skal vælge hvilken printer der er tale om, siger du at den skal kigge på
den medfølgende CD - der hvor driveren ligger.

Med overstående metode kan det godt være at du ikke får alle mulige
programmer med, men du burde kunne printe.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : JS

Dato : 05-07-05 13:33

> [...]
>
> Med overstående metode kan det godt være at du ikke får alle mulige
> programmer med, men du burde kunne printe.

Det prøver jeg.
Tak for hjælpen!