Atom skaller
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 03-07-05 11:13

Er det mig der er total blind, burde jeg ikke kunne finde ud af hvor mange
skaller der er ved at læse ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Atom

Så vidt jeg husker var det 7 ,

Jan Rasmussen

Fra : Holst

Dato : 03-07-05 11:31

Jan Rasmussen wrote:

> Er det mig der er total blind, burde jeg ikke kunne finde ud af hvor mange
> skaller der er ved at læse ?
> http://en.wikipedia.org/wiki/Atom

Nej, det ser ikke sådan ud. Jeg tror, du skal læse noget andet.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-07-05 12:52

Jan Rasmussen skrev:

> Er det mig der er total blind, burde jeg ikke kunne finde ud af hvor mange
> skaller der er ved at læse ?
> http://en.wikipedia.org/wiki/Atom

Her er et godt link. Der er mere fysik og kemi på sitet end den
ene side:
http://www.rundetaarn.dk/dansk/observatorium/periode.html

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   Fiduso: http://fiduso.dk/

Fra : kjaer

Dato : 03-07-05 20:26

"Jan Rasmussen" <1@1.1> skrev i en meddelelse
> Er det mig der er total blind, burde jeg ikke kunne finde ud af hvor mange
> skaller der er ved at læse ?
> http://en.wikipedia.org/wiki/Atom
>

> Så vidt jeg husker var det 7 ,

De der ved noget om atomfysik holder vist ferie!
Her er noget om 7 atomskaller, så noget er der om snakken.
http://www070.thinkquest.dk/Atom.htm

Andre taler om elektronsky og orbital.
http://www.ahorn.dk/base/atomhtm/atom2/atom2.htm

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 03-07-05 22:50

"Jan Rasmussen"
> Er det mig der er total blind, burde jeg ikke kunne finde ud af hvor mange
> skaller der er ved at læse ?
> http://en.wikipedia.org/wiki/Atom
> Så vidt jeg husker var det 7

Man kan ikke sige, hvor mange skaller et atom har - principielt er der
uendelig mange, men de fleste er tomme.
Hvis du mener skaller med elektroner vil det afhænge af atomnummeret.
Lithium (grundstof nr. 3) har fx to skaller (står i 2. periode i
periodesystemet), hvis elektronerne befinder sig i grundtilstanden.

Hilsen Regnar Simonsen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 04-07-05 08:58

"Regnar Simonsen" <relisi@tiscali.dk> skrev i en meddelelse news:42c85d9c$0$18647$14726298@news.sunsite.dk...

> "Jan Rasmussen"
>

> Man kan ikke sige, hvor mange skaller et atom har - principielt er der
> uendelig mange, men de fleste er tomme.

Interessandt(det var en af grundenne til at jeg ville vide noget om skaller)
, vil det sige at man i fysikken regner med at finde stabile atomer med eks. 8
skaller på et tidspunkt et eller andet sted ude i universet ?

> Hvis du mener skaller med elektroner vil det afhænge af atomnummeret.
> Lithium (grundstof nr. 3) har fx to skaller (står i 2. periode i
> periodesystemet), hvis elektronerne befinder sig i grundtilstanden.

Skal jeg forstå det sådan at hvis der ikke er nogen elektroner i 'orbit'
så kan man ikke tale om skaller ?

skal: 6²*2=72
skal: 7²*2=98

skal 8²*2= 128 ?
skal 9²*2= 162 ? osv.

Jan Rasmussen

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 05-07-05 10:51

"Jan Rasmussen"

> [...]
> eks. 8
> skaller på et tidspunkt et eller andet sted ude i universet ?

Det kan man ikke udelukke.
Men hovedreglen for atomer er:
1) Skaller fyldes op med elektroner indefra (hvilket svarer til de laveste
energitilstande).
2) Der må ikke være mere end 2·n² elektroner i skal nr. n (n=1 er inderste
skal).
3) Der må ikke være mere end 8 elektroner i den yderste skal

Der er undtagelser, fx har Palladium 18 elektroner i yderste skal.
I flere tilfælde er det mest favorabelt at fordele elektronerne mellem de to
eller tre yderste skaller frem for blot at fylde på indefra.
Vanadium har fx elektronfordelingen: 2,8,11,2 - hvilket vil sige, at atomet
har placeret 2 elektroner i den 4. skal før den 3. skal er helt fyldt op
(disse stoffer står i periodesystemets undergrupper).
Atomer i grundtilstanden har op til 7 skaller. Grundstof nr. 107, Bohrium,
har fx elektronfordelingen: 2,8,18,32,32,13,2.
Hvis man skal op på 8 skaller, skal atomet have et højt nummer. Man har en
teoretisk formodning om at atomer med numre omkring 150 er ret stabile, men
dem finder man nok ikke mange af i universet.
Noget andet er at energirige atomer - fx i nærheden af varme stjerner - kan
han elektroner i de ydre skaller. Man kender fx atomer med elektroner i
skalnumre på over 100; dette ved man, idet atomerne udsender energi som fx
radiobølger man kan opfange og analysere.

Hilsen Regnar Simonsen

Fra : Martin Larsen

Dato : 06-07-05 01:26

"Regnar Simonsen" <relisi@tiscali.dk> skrev i en meddelelse news:42ca57f1$0$18646$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> skalnumre på over 100; dette ved man, idet atomerne udsender energi som fx
> radiobølger man kan opfange og analysere.

Har du noget mere konkret om dette?

Mvh
Martin

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 06-07-05 19:50

> "Regnar Simonsen" >>

Martin Larsen
> Har du noget mere konkret om dette?

På flg. link kan du fx se, at elektroner i hydrogen kan springe mellem skal
nr. 110 og skal nr. 109 i områder med varme stjerner.
Dette giver anledning til radiostråling med en frekvens på 5 GHz

http://physics.njit.edu/~dgary/728/Lecture2.html

Hilsen Regnar Simonsen