Statistik på læste artikler.
Fra : BJ

Dato : 03-07-05 11:09

Når man surfer lidt rundt på de forskellige trykte avisers hjemmesider, har
jeg bemærket, der føres en slags statistik på:

1) Mest læste artikler i dag

2) Mest læste artikler de sidste 7 dage

3) osv.

Hvad bruger man denne statistik til og er der evt. forskere som kan "læse"
noget ud af det.?

Dagbladet Børsen: http://www.borsen.dk

Jyllandsposten: http://www.jp.dk

Ekstrabladet: http://www.ekstrabladet.dk

BT: http://www.bt.dk

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Holst

Dato : 03-07-05 11:29

BJ wrote:

> Hvad bruger man denne statistik til og er der evt. forskere som kan "læse"
> noget ud af det.?

Man kan jo se, hvilke typer af nyheder der interesserer læserne mest. Så
kan man jo tilpasse indholdet bedre til læserne og derved opnå et højere
antal besøgende og derved sikkert flere reklamekroner.

Fra : BJ

Dato : 03-07-05 11:34

"Holst" <newsjul05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Man kan jo se, hvilke typer af nyheder der interesserer læserne mest. Så
> kan man jo tilpasse indholdet bedre til læserne og derved opnå et højere
> antal besøgende og derved sikkert flere reklamekroner.

Det er et udkomme.

Man kan vel også se mere sociale aspekter og hvad der egentlig menes at være
vigtigt/interessant, hvis man holder det op mod antal abonnenter/solgte
aviser.?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : alexbo

Dato : 03-07-05 11:59

"BJ" > skrev

> Hvad bruger man denne statistik til og er der evt. forskere som kan "læse"
> noget ud af det.?

Jeg ser det som en service for læserne, så behøver de ikke se om der er
noget interessant på siden, de kan bare læse det flertallet har læst.

mvh
Alex Christensen

Fra : BJ

Dato : 03-07-05 12:11

KLIP

> Jeg ser det som en service for læserne, så behøver de ikke se om der er
> noget interessant på siden, de kan bare læse det flertallet har læst.

Sådan kan man også vælge at læse det.

Du kan også give dig til at sammenholde, hvor aviserne sælges (ikke mindst
mest) i landet, danskernes interesser, deres tilgang til viden/information
omkring samfundet og det der rør sig i verden.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-07-05 12:44

Den 03-07-05 13.10 skrev BJ følgende:

> Sådan kan man også vælge at læse det.

Jeg kan ikke se andre grunde.

> Du kan også give dig til at sammenholde, hvor aviserne sælges (ikke mindst
> mest) i landet, danskernes interesser, deres tilgang til viden/information
> omkring samfundet og det der rør sig i verden.

Til den slags har aviserne helt sikkert meget bedre statistikker som
ikke placeres på hjemmesiden.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Har du fortalt din far og mor om Ludvigs Hjørne?

Fra : BJ

Dato : 03-07-05 12:52

KLIP

> Jeg kan ikke se andre grunde.

Sådan kan man også vælge at se det.

> Til den slags har aviserne helt sikkert meget bedre statistikker som ikke
> placeres på hjemmesiden.

Man kan sikkert få endnu dybere viden den vej.

Det andet er en indikation som så kan tolkes efter standpunkt/mening/eksakt
viden.

Personligt finder jeg det yderst informativt at en meget stor gruppe kun
interesserer sig for sex og direkte relaterede "ting" og det værende sig
indenlands såvel som udenlands.

Det kunne måske give stof til eftertanke politisk:

Man skal krydre sit budskab med evt. penisforlængelse.

Skal EU sælges, så blot put nogen saftige sexhistorier ind i traktaterne.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 03-07-05 13:08

alexbo wrote:
> "BJ" > skrev

> Jeg ser det som en service for læserne, så behøver de ikke se om der er
> noget interessant på siden, de kan bare læse det flertallet har læst.

Sådan ser jeg det også.

Hvis det er en avis man ikke har læst en uge, så er listen
over "ugens mest læste" meget bekvem. Da man normalt ikke
kan "gå tilbage" i de gratis web-udgaver.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : BJ

Dato : 03-07-05 13:12

"Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Sådan ser jeg det også.

Hmmm ... er vi "dusinmennesker".

> Hvis det er en avis man ikke har læst en uge, så er listen
> over "ugens mest læste" meget bekvem. Da man normalt ikke
> kan "gå tilbage" i de gratis web-udgaver.

Hmmm ... de "andres" interesse danner grundlag for dit informationsvalg.

Det er også en måde at læse avis på samt blive informeret.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 03-07-05 14:48

BJ wrote:

> Hmmm ... de "andres" interesse danner grundlag for dit informationsvalg.

Mit? Jeg læser da aviserne indtil flere gange om dagen.

> Det er også en måde at læse avis på samt blive informeret.

Jeg tror du missede pointen om, at man ikke kan få fat
i andre gamle artikler end dem, der er på "ugens mest
læste"-list.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : BJ

Dato : 03-07-05 15:01

"Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Mit? Jeg læser da aviserne indtil flere gange om dagen.

Det har jeg vist hverken skrevet eller påstået..?

Det er muligt, jeg har ingen problemer med langt de fleste af nævnte.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 03-07-05 15:13

BJ wrote:
> "Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> skrev i en meddelelse

> Det har jeg vist hverken skrevet eller påstået..?

Nååh - "dit" skal læses som "ens".

--
Jens Axel Søgaard

Fra : BJ

Dato : 03-07-05 15:16

"Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> skrev i en meddelelse

KLIP

>Nååh - "dit" skal læses som "ens".

Du har ret, både og.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 06-07-05 12:38

Hvad betyder "læst" .... at jeg har klikket på siden, at jeg har klikket og
læst overskriften , ........ osv.

Som statistik er det vist mest brugbart til at fastlægge om hvad den enkelte
unikke bruger er interesseret i, men det kan vi jo ikke ud af mængde klik
angivelse.

Mvh. Henrik