Spiser hvalpe kattelort?
Fra : Søren LH

Dato : 02-07-05 21:36

Hej,

Jeg vil gerne lære min kat at besørge udendørs. Men til august får jeg en
hundehvalp, vil den så æde kattens lort? Jeg har hørt at hvalpe er vilde med
kattelort. Skal jeg vente med at lære katten at besørge udendørs, til
hvalpen er blevet større og er kommet over kattelorte-æde-alderen (om en
sådan findes)? Eller slet ikke? Eller har det ikke noget på sig at hvalpe er
vilde med kattelort?

Hilsen
Søren

Fra : x Vuf x

Dato : 02-07-05 22:47

On Sat, 2 Jul 2005 22:35:53 +0200, "Søren LH" wrote:

>Jeg vil gerne lære min kat at besørge udendørs.
>Men til august får jeg en hundehvalp, vil den så
>æde kattens lort?

Ja.

>Jeg har hørt at hvalpe er vilde med kattelort.
>Skal jeg vente med at lære katten at besørge
>udendørs, til hvalpen er blevet større og er
>kommet over kattelorte-æde-alderen (om en
>sådan findes)?

En sådan findes ikke.

>Eller slet ikke? Eller har det ikke noget på
>sig, at hvalpe er vilde med kattelort?

Katte udnytter ikke deres mad, så når det kommer
ud, er det for hunde stadig mad! Det er naturligvis
ulækkert for mennesker, og derfor lærte jeg alle mine
katte, at spise på en kommode, da hunde heller ikke
må få kattemad, og deres toilet med låg stod på en
anden kommode, hvor hundene ikke kunne nå.

Hvis du er sart, er det eneste løsning.

--
Mvh Sonja http://www.sonpet.dk sonpet(at)pc.dk

En nations storhed og moralske fremgang kan bedømmes udfra, hvordan de behandler deres dyr.
Mahatma Ghandi

Fra : Great Dane freak

Dato : 30-08-05 08:21

Hej

Jeg tror ikke der er nogle der syntes det er lækkert at ens hund spiser
kattehøm, men jeg syntes da godt nok det er ulækkert at stille kattebakken
på en kommode uanset om der er låg på eller ej. Mine hunde har aldrig taget
fra kattebakke, ved så ikke om det er fordi har mad hele tiden eller ej. Men
hvis de finder en kattehøm derude så kan de ikke lade den være..

Så jeg ved ikke helt hva jeg skal råde dig til men prøv dig frem. Andet kan
jeg ikke sige.

Hilsen KD

Fra : fam. Ager

Dato : 03-07-05 06:29

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sådan findes)? Eller slet ikke? Eller har det ikke noget på sig at hvalpe

narhh...jeg tror ikke der er en aldersmæssig grænse for, hvornår de stopper
med at guffe kattelort... uhh de er jo så lækre med indbygget knas fra
kattegruset....GGGGG!. -spøg...
men det bliver mindre interessant med alderen... min den ældste på snart 4
synes stadig at de kan være lækre indimellem, selv om han godt ved, at mor
her, bliver stram i betrækket hvis hun opdager det..... den mellemste kan
ikke få krydderen ind gennem åbningen til den lukkede kattebakke, så det er
så enkelt. den sidstankomne på 1 år, har jeg taget i det en enkelt gang , så
det er nok individuelt.
men et par velplacerede sprøjt med vand, i sekundet hvalpe stikker hovedet i
bakken kan gøre underværker...

men udendørs kattelort er du jo ikke herre over, så der kan jeg ikke råde
dig. Men jeg kan da se naboernes møgkatte der overskider både blomsterbede
og ungernes sandkasse..føj, og hvad der ryger indenbords hos vovserne ved
jeg ikke.
mine 2 raggier, kommer ud i gården,som er katteflugtsikker, men jeg ved at
de ikke skider derude, den ene tisser i kloakken...renlige er de altså...

-mvh. marie

Fra : Migti

Dato : 03-07-05 08:49

he he Ja - det gør de :)

Vi har måtte sætte sådan en børnesikret låge i døren ud til bryggerset
ellers gik hudnen konstant i kattebakken.
Men ellers æder hvalpe jo ALT.... Vores hvalp har en fetish med sten lige
nu. Det er noget af en kamp for at lære hende ikke at tygge i de sten.

Mvh

Steffen

--
#Fodbold på EFnet
http://www.migti.dk

I nyhedgruppen tips+odds
Årets Tipper 2003
Vinder af kvartal 1

Fra : Leyna

Dato : 03-07-05 10:30

On Sat, 2 Jul 2005 22:35:53 +0200, "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk>
wrote:

> [...]
>sådan findes)? Eller slet ikke? Eller har det ikke noget på sig at hvalpe er

Mine katte har altid haft mulighed for at besørge både i kattebakke
(indendørs) og ude i naturen, og i starten, da hunden var hvalp var
det lidt af et problem. Kattebakken var meget spændende, og der røg da
vist også noget indenbords, men interessen er fuldstændig stoppet
igen, og det gjorde den da hunden var ca. 8 mdr. Det varierer jo nok
noget, men jeg tror også det i høj grad har noget at gøre med hvordan
man opdrager sin hund. Mine hunde ved godt at noget mad er forbudt, og
selvom det ligger fremme, så er det IKKE deres, så det tager de ikke.
(Selvfølgelig kan der være noget der er for fristende, og hvis man
æder det mens der ikke er nogen der ser det, så er det "lovligt" *G*)

Udendørs har ingen af mine hunde (så vidt jeg ved) fundet kattelort.
Katte er meget renlige dyr og affaldprodukter bliver gravet ned og
gemt ad vejen. Så umiddelbart ville jeg mene, at det ville være
væsentligt bedre at lade katten besørge ude i naturen end i en
kattebakke, hvor hvalpen meget nemt kan komme til at undersøge
"resterne" for spændende ting og sager.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Søren LH

Dato : 03-07-05 12:06

> [...]
> væsentligt bedre at lade katten besørge ude i naturen end i en
> kattebakke, hvor hvalpen meget nemt kan komme til at undersøge

Indendøre regner jeg med at kunne stille kattebakken på et bord, så hunden
ikke kan nå den, eller lukke af til det sted kattebakken står, det er også
praktisk muligt, så der vil jeg kunne holde det væk fra hunden.

Hvis jeg skal lære katten at besørge udendørs er det vel noget med langsomt
at flytte kattebakken mere og mere udendørs, hen med et sted i haven hvor
jeg ønsker den skal besørge, og så efterhånden lade der være mindre og
mindre grus. Så spørgsmålet er blandt andet om katten vil fortsætte med at
besørge på det samme sted. Men hvis jeg bruger et sted, hvor jorden er
relativ løs, vil den vel grave det ned der, og efterhånden finde ud af også
at besørge andre steder med løs jord. Dem er der så desværre ikke så mange
af i min have, da den ikke er sådan rigtig prydhave-agtig, men jeg kan jo
godt lave nogle steder, hvor jeg holder jorden løs.

Det var bare lige nogle tanker omkring det du skrev, som jo altså åbner op
for muligheden for at lære katten at besørge udendørs. Jeg ville jo gerne
være fri for det kattebakkeroderi.

Mvh
Søren

Fra : Leyna

Dato : 03-07-05 13:19

On Sun, 3 Jul 2005 13:06:08 +0200, "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk>
wrote:

>Det var bare lige nogle tanker omkring det du skrev, som jo altså åbner op
>for muligheden for at lære katten at besørge udendørs. Jeg ville jo gerne
>være fri for det kattebakkeroderi.

Nu ved jeg jo ikke hvordan du vil lære katten at besørge udendørs
(altså andet end det du lige beskriver, om at flytte kattebakken,
hvilket jeg mener er en dårlig ide), men hvis du forestiller dig at du
kan "træne" den lige som en hund, så tror jeg ikke det vil lykkes dig.
Du kan selvfølgelig godt lukke katten ud af døren, men det er ikke
sikkert at den vil gøre andet end at blive siddende på trappen til du
lukker den ind igen.

Mine katte har fri adgang til naturen via kattelem, og jeg har intet
gjort for at få dem til at besørge udendørs. Deres kattebakker står
her stadig og bliver da også benyttet fra tid til anden, så helt
sluppet for bakkerenseri er jeg da ikke, men det er sjældent at jeg
behøver at gøre rent.

Jeg har fået rådet om at sprede noget af det lettere brugte kattegrus,
dér hvor man gerne vil have katten til at besørge, og jeg har så hørt
fra andre at det skulle være effektivt, men du kan aldrig vide med
katte...
En af vores tidligere katte var også ude-indekat, men han besørgede
ALDRIG udendørs. Han kom altid spurtende ind for at komme på bakken.
Nøjagtigt lige som når vi skynder os ind for at komme på wc.

Held og lyke med det!

Fra : Ragna

Dato : 03-07-05 14:14

Hej Søren!

Sandsynligvis behøver du slet ikke at gøre noget for at lære katten at
besørge i haven, men du må heller ikke regne med at have ret meget
indflydelse på det udendørs toilets beliggenhed. Mange katte vil finde et
sted med løs jord, og gerne i ly under en busk eller lignende.

Vores kat var omkring 8-9 måneder, da han fik lov at komme ud i den
indhegnede have, og i løbet af ret kort tid vænnede han sig til at ordne
sine toiletbesøg udendørs, selv om han selvfølgelig stadig har sin bakke
indenfor. Bakken bruger han kun, når han har været nødt til at være længe
inden døre, som når vi f. eks har været væk det meste af en dag.
Ellers holder han sig fra han kommer ind fra haven ved 7-tiden om aftenen og
indtil han kommer ud igen ved 8-tiden om morgenen ( vi er hjemme hos ham
hver dag), og den vane har vi ikke gjort det mindste for at fremme.
--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : x Vuf x

Dato : 04-07-05 00:24

On Sun, 03 Jul 2005 14:18:47 +0200, Leyna <leyna@leyna.dk> wrote:

>Du kan selvfølgelig godt lukke katten ud af døren, men det
>er ikke sikkert at den vil gøre andet end at blive siddende
>på trappen til du lukker den ind igen.

Ja det er meget normalt.

>Jeg har fået rådet om at sprede noget af det lettere brugte
>kattegrus, dér hvor man gerne vil have katten til at besørge,

Hvor der er brugt grus besørger den GARANTERET ikke!

>En af vores tidligere katte var også ude-indekat, men han besørgede
>ALDRIG udendørs. Han kom altid spurtende ind for at komme på bakken.
>Nøjagtigt lige som når vi skynder os ind for at komme på wc.

Det gjorde Susi også altid!

Fra : Leyna

Dato : 04-07-05 09:48

On Mon, 04 Jul 2005 01:23:52 +0200, x Vuf x <sonpetnospam@nospampc.dk>
wrote:

>Hvor der er brugt grus besørger den GARANTERET ikke!

"Lettere brugt" var nøgleordet.
Men jeg har som sagt aldrig prøvet det, så jeg ved ikke hvor godt det
virker.

Fra : x Vuf x

Dato : 04-07-05 16:02

On Mon, 04 Jul 2005 10:47:53 +0200, Leyna wrote:

>"Lettere brugt" var nøgleordet.

Det er der ikke noget, der hedder for en kat!
Brugt eller ikke brugt!

>Men jeg har som sagt aldrig prøvet det,
>så jeg ved ikke hvor godt det virker.

Det er igen en hundeting. Læg en brugt avis udenfor,
og hunden ved, hvor den må.

Fra : Leyna

Dato : 04-07-05 18:29

On Mon, 04 Jul 2005 17:01:34 +0200, x Vuf x <sonpetnospam@nospampc.dk>
wrote:

>Det er igen en hundeting. Læg en brugt avis udenfor,
>og hunden ved, hvor den må.

Okay. Ja, så må mine være ekstra smarte, for det har jeg heller aldrig
gjort, men de har sg* luret det alligevel.

Fra : x Vuf x

Dato : 04-07-05 21:33

On Mon, 04 Jul 2005 19:28:45 +0200, Leyna wrote:

>Okay. Ja, så må mine være ekstra smarte, for det har jeg
>heller aldrig gjort, men de har sg* luret det alligevel.

Tillykke med dét. Det var såmænd bare et godt råd.
Det du'r bare ikke til katte!

Fra : jopa

Dato : 03-07-05 21:07

Søren LH skriblede bla:

>Jeg har hørt at
> hvalpe er vilde med kattelort.

Korrekt.
Min schæferhvalp på 7 mdr ville foruden lorten også med glæde spise hele
katten.

ps det er ikke lykkedes den at fange en endnu selvom den gør et ihærdigt
forsøg med vores staldkatte.
Men den får da meget motion af det

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 03-07-05 21:18

"jopa" <john@zora.invalid> skrev i en meddelelse
> Søren LH skriblede bla:

> Korrekt.
> Min schæferhvalp på 7 mdr ville foruden lorten også med glæde spise hele
> katten.

Er du sikker? En gang min schæfer satte efter en kat, den fik øje på langt
væk, skete der det uventede at katten satte sig ned med front med den
fremstormende hund. Så da hunden var ca. en meter fra katten vidste den ikke
hvad den skulle, og cirklede rundt om katten medens den skiftevis kiggede på
katten og mig, som om jeg skulle komme og hjælpe, medens den sagde en lyd
nærmest i retning af "yøyuyøyæu"

Det var helt klart ikke med i planen at katten skulle fanges

> ps det er ikke lykkedes den at fange en endnu selvom den gør et ihærdigt
> forsøg med vores staldkatte.

...... så jeg tvivler på at den gør et ihærdigt forsøg. Som da min schæfer
satte efter en ræv den fik opsnuset. Den forfulgte ræven i en meters afstand
så langt jeg kunne følge dem. Det skulle da være mærkeligt om den ikke kunne
have ydet det sidste der skulle til for at indhente ræven, men det var
tydeligvis heller ikke med i planen.

> Men den får da meget motion af det

Ja, det gør den

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 03-07-05 21:27

Søren LH skriblede bla:

> Er du sikker?

Næ men den gør da et ihærdigt forsøg, men hvad der sker hvis den fik fat i
en ved jeg ikke.
Kan være hunden får tæsk

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Mus

Dato : 04-07-05 18:24

> [...]

> katten og mig, som om jeg skulle komme og hjælpe, medens den sagde en lyd

Nu er det jo også en schæfer - pivskid ))))

LN