Skumslukker
Fra : Carlsen

Dato : 02-07-05 21:08

Hej NG...

Er der en som kan huske "opskriften" på en skumslukker som kan bruges som
forsøg i folkeskolen...kan huske noget med eddikesyre og natron, men ikke
resten?!?!

-LC

Slet FJERN fra min e-mail adresse ved svar.
Remove FJERN from my e-mail address when replying.
Enlevez FJERN de mon adresse électronique pour me répondre.

"Nogen har alt,
men det er også alt hvad de har".

Fra : Bo Warming

Dato : 03-07-05 09:25

"Carlsen" <FJERNcarlsens@webspeed.dk> wrote in message
> Er der en som kan huske "opskriften" på en skumslukker som kan bruges som
> forsøg i folkeskolen...kan huske noget med eddikesyre og natron, men ikke
> resten?!?!

Al bagepulver(carbonat) kan blandes med syre og når sæbeopløsning dannes
skum med CO2 i boblerne

VAndtryk der gives lidt turbulens og tilsættes sæbe ved dysen kan også skabe
skum, og hvis Københavns Brandvæsen gad være up to date, ville de ikke lave
så store vandskader.

Fra : Steen

Dato : 03-07-05 13:24

Carlsen wrote:

> Er der en som kan huske "opskriften" på en skumslukker som kan bruges
> som forsøg i folkeskolen...kan huske noget med eddikesyre og natron,
> men ikke resten?!?!

Øhm, en "rigtig" skumslukker er en brandslukker, der anvendes til brand i
væsker. En sådan skumslukker er fyldt med noget, der kaldes AFFF, Aqueuos
Film Forming Foam, dvs. en vandopløselig skum, der danner en film ovenpå den
væske, den sprøjtes ud på, så fordampningen fra væsken forhindres.

/steen

Fra : Bo Warming

Dato : 04-07-05 05:54

"Steen" <virker@ikke.invalid> wrote in message

> [...]
> Film Forming Foam, dvs. en vandopløselig skum, der danner en film ovenpå
> den væske, den sprøjtes ud på, så fordampningen fra væsken forhindres.

Sprog er sjældent entydigt.
Så en rigtig skumslukker er enhver dims til brandslukning, der udspyr
luftbobler omgivet af væskefilm - og telefonbruser lever næsten op til gængs
sprogbrug.

Men typisk dannes CO2 i sulfoopløsning og smukt sæbeskum er BÅDE kølende
_og_ iltfortrængende _og_ hindrende for at brandbare dampe når hen, hvor
der er antændelsestemperatur

Fra : Carlsen

Dato : 04-07-05 06:16

Steen wrote:
> [...]
> AFFF, Aqueuos Film Forming Foam, dvs. en vandopløselig skum, der
> danner en film ovenpå den væske, den sprøjtes ud på, så fordampningen

Jep...og der er et (sikkert flere) forsøg som kan illustrere dette i mindre
målestoksforhold, men jeg kan ikke lige huske hvad det er man bruger ud over
eddikesyre og natron.

-LC

Fra : Bo Warming

Dato : 04-07-05 07:41

> Jep...og der er et (sikkert flere) forsøg som kan illustrere dette i
> mindre målestoksforhold, men jeg kan ikke lige huske hvad det er man
> bruger ud over eddikesyre og natron.

KONCENTRERET SVOVLSYRE og natriumkarbonat var opskriften i min spejdertid.
Sikkerhedshysteri har sikkert afskaffet disse mere intense sager - selvom
ingen andre end folk der samlede brandslukkeren kan være blevet ætset.