grafisk program til ligninger
Fra : Jakob Nielsen

Dato : 02-07-05 19:01

Jeg læste for nyligt at der er udviklet et display til lommeregnere som gør
det muligt at skrive formler som de bør skrives og ikke som enn lang
ulæselig linie i stil med (sqrt(x-z^2)*3)^4+(....
Istedet skrev man det som man gør det på papir.

Findes der ikke noget tilsvarende til hjemmecomputeren? Jeg har da set
ligende systemer til tegning af UML-diagrammer.

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 02-07-05 19:25

Jakob Nielsen wrote:
> [...]
>
> Findes der ikke noget tilsvarende til hjemmecomputeren? Jeg har da set
> ligende systemer til tegning af UML-diagrammer.

Vil du bare skrive formler i f.eks. et dokument? Der er masser af
muligheder...

OpenOffice har en formel-editor, der findes også nogle GUI frontends til
Latex og endelig er der jo Word, hvis formeleditor (imho) er elendig...

Hvis du også vil regne på formlerne er det en anden sag, der findes dog
også programmer til dette...

Med venlig hilsen Preben

Fra : Anders Henriksen

Dato : 02-07-05 19:35

"Preben Mikael Bohn" <nospam@nospam.com> skrev i en meddelelse

> Hvis du også vil regne på formlerne er det en anden sag, der findes dog
> også programmer til dette...

F.eks. MathCAD.

--
Anders Henriksen - born without teeth
supermule [at] lite [dot] dk

Whosoever is delighted in solitude, is either a wild beast or a god

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 02-07-05 20:00

> F.eks. MathCAD.

Jeg vil regne på dem. Det springende punkt er dog hvordan man inputter
formelerne.
Som sagt vil jeg gerne kunne tegne et rodtegn over x-2 istedet for at skrive
sqrt(x-2)

Som at tegne/skrive formelen på papir og ikke på en enkelt linie ascii

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 02-07-05 20:03

> Som at tegne/skrive formelen på papir og ikke på en enkelt linie ascii

Grunden til at jeg søger sådan et værktøj er at jeg i dag har måtte skrive
nogle afsindigt lange formeler med et hav af paranteser for at konvertere
fra nogenlunde simple former som jeg havde skrevet på papir. Det er lidt for
nemt at komme til at lave småfejl.

Fra : Anders Henriksen

Dato : 02-07-05 20:07

"Jakob Nielsen" <jni@mail.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> formelerne.
> Som sagt vil jeg gerne kunne tegne et rodtegn over x-2 istedet for at

MathCAD

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 02-07-05 20:31

> MathCAD
<snip>
MathCAD

men... hvilket program anbefaler I da?

)

Jeg henter en evel af mathcad og ser hvad det kan byde på. Takker for
tippet.

Fra : Anders Henriksen

Dato : 02-07-05 20:48

> Jeg henter en evel af mathcad og ser hvad det kan byde på. Takker for
> tippet.

Husk lige at kigge i hjælpen. Der er et par ting, man skal være opmærksom
på. F.eks. skal symboler defineres, men har man først lært det, går det
meget hurtigt. Husk også, at selvom det kan meget, så er det ikke et
superprogram. F.eks. kan du godt glemme at regne med komplekse tal. Det
bliver noget værre noget. Her er Matematica meget bedre, men det er altså et
hardcore matematikprogram, som det nok tager et par år at sætte sig rigtig
ind i. Desuden kan jeg ikke lige huske dens grafiske præsententation af
data. Men godt er det - har brugt det til beregning af noget Laplace og DSP.

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 02-07-05 21:17

Anders Henriksen wrote:
> bliver noget værre noget. Her er Matematica meget bedre,

Helt enig. Jeg kan også varmt anbefale Mathematica til alt der ikke har
med (store) numeriske opgaver at gøre. Det er klasser over andre
symbolske beregnere (imo).

> men det er altså et
> hardcore matematikprogram, som det nok tager et par år at sætte sig rigtig
> ind i.

Jeg synes nu ikke at det er så slemt. De fleste ville med en enkelt dags
intensiv "sætten sig ved computeren og gå en masse eksempler igennem"
komme igennem de mest basale ting. Der er nogle syntaktiske
finurligheder, men når man først har lært sig dem så går det hurtigt.

I øvrigt prøvede jeg forleden Maxima, http://maxima.sourceforge.net/ og
jeg var ret imponeret over de (enkle) ting jeg prøvede. Dér er dog ikke
smarte grafisk måder at indtaste formler på (svjv), men det er
open-source og virker ret stabilt.

Med venlig hilsen Preben

Fra : Anders Henriksen

Dato : 02-07-05 21:36

> [...]
> komme igennem de mest basale ting. Der er nogle syntaktiske
> finurligheder, men når man først har lært sig dem så går det hurtigt.

Ja, det mest basale, men der gemmer sig så mange muligheder og
hjælpeprogrammer, at jeg stadigvæk vil mene, det vil tage rigtig lang tid at
lære det at kende på samme måde som f.eks. en kontorpakke.

> [...]
> jeg var ret imponeret over de (enkle) ting jeg prøvede. Dér er dog ikke
> smarte grafisk måder at indtaste formler på (svjv), men det er

Jeg vil prøve at kigge på det. Ved du om det kan udregne IIR- og
FIR-koeffecienter?

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 03-07-05 06:12

> F.eks. kan du godt glemme at regne med komplekse tal. Det
> bliver noget værre noget.

Det var da underligt. Det er jo ikke en helt ligegyldig ting at kunne regne
med :-/

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 02-07-05 22:45

Jakob Nielsen wrote:

> <snip>
> MathCAD
>
> men... hvilket program anbefaler I da?

Prøv også Derive og TI InterActive begge fra Texas Instruments.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Ole Laursen

Dato : 03-07-05 13:04

"Jakob Nielsen" <jni@mail.no> writes:

> <snip>
> MathCAD
>
> men... hvilket program anbefaler I da?

Siden der ikke er andre der har nævnt det, vil jeg lige nævne Maple.
Vi brugte det til tider på basisåret. Det var sådan forholdsvist nemt
at gå til så vidt jeg husker.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 03-07-05 15:35

> Siden der ikke er andre der har nævnt det, vil jeg lige nævne Maple.
> Vi brugte det til tider på basisåret. Det var sådan forholdsvist nemt
> at gå til så vidt jeg husker.

Jeg mener da ikke man kan "tegne" ligniner i det...kan man??