rengøring af urinstænk
Fra : lone

Dato : 01-07-05 22:44

Hej
Jeg har en hankat der skal kastreres om et par dage da den strinter. Den
har haft lov til at være i hele huset som er 137 m2 ubehandlet trægulv.
Er der nogen der kan sige mig hvordan jeg ordner det problem. Ved ikke
om den har strintet overalt, men specielt i soveværelset er det slemt.
jeg ved ikke hvordan jeg skal sikre mig at gulvet ikke lugter eller hvor
nu lugten kommer fra.... synes det lugter overalt. Når katten er
kastreret og lugten ikke er helt væk, vil den så blive ved? Vil blive
nødt til at skille mig af med den hvis dette fortsætter eller lugten
ikke kan forsvinde.. alle kender de lejligheder der har været lejet ud
til kattefolk og som bare stinker og lugten ikke kan gå væk. Sådan en
lejlighed er næsten ødelagt... håber virkelig der er hjælp derude...
synes det lugter overalt nu.. stinker...

Med venlig hilsen
lone
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Denise

Dato : 02-07-05 08:27

lone wrote:
> [...]
> stinker og lugten ikke kan gå væk. Sådan en lejlighed er næsten
> ødelagt... håber virkelig der er hjælp derude... synes det lugter

Ja katte der ikke er kastreret og strinter lugter godt nok a h til. At have
ukastrerede, strintende katte i lejligheder er efter min mening hul i
hovedet, ved godt at opdrættere måske er nødt til det, hvis de vil opdrætte,
og måske kan man også tage mange forholdsregner mth rengøring i så fald .
Men stank i lejligheder og opgange er bl.a. med til at folk synes katte er
nogle "forfærdelige" dyr.
M.h.t. rengøring, de fleste bruger Rodalon til at fjerne lugten og det er
godt, MEN pas på at fortynde det rigtigt og at missen ikke træder i det, for
det er DØD giftigt for katte at slikke i sig, hvis de får noget på poterne.
Man bør derfor få kastreret sine katte, før de går i løbetid - hint til
andre der ikke har fået kastreret deres endnu.
Det må jeg selv huske næste gang for jeg har også selv med alle mine
først fået dem afsted efter deres første strint, men efter de er blevet
kastreret har ingen af dem strintet siden. Jeg synes hvis katte begynder at
strinte bagefter at det som regel har noget at gøre med, at de er udekatte
og fremmede katte begynder at komme for tæt på huset eller oven i købet
kommer ind i huset, eller også er det interne magtkampe i hjemmet hvor der
er flere katte. Jeg har heldigvis ikke haft problemer med nogle af vores.

--
Hilsen Denise

Fra : Morten Skjershede

Dato : 02-07-05 13:50

Hej Lone

Kender problemet har selv ubehandlede trægulve + strintende hankat.
Jeg plejer at afvaske gulvet, hvor der er strintet med trærenser (kan købes
i farvehndel), bruger en skuresvamp og skurer godt. Vasker efter med rent
vand og klud evt. plejesæbe til trægulve.
Sidst afvasker jeg gulvet i R10 (matas)
Dette plejer både at tage pletter + lugt.
God arbejdslyst.

Morten

Fra : Heidi, , Miver og Mu~

Dato : 02-07-05 22:22

For og imod Rodalon:

For:
http://goderaad.tv2.dk/artikler/artikel.php?id=8167

Imod
http://hjem.get2net.dk/gga/miljoinfo.htm#Rodalon

Jeg har ingen effekt at Rodalon og mener det er for miljø-truende til at jeg
vil indkøbe mere, men husk i det mindste at Rodalon ikke skal kombineres med
sæbe, rodalon desinfekticerer, sæbe rengør, men ved at kombinere, ophæver du
effekten fra Rodalonen.

Vil prøve Mortens råd, det lyder som en god plan :)
--
Hilsen Heidi, Miver og Mulle's mor
http://chocolade.dk