problemer med drop down box
Fra : Malika

Dato : 30-06-05 22:28

Hej,

Jeg håber at jeg via denne side kan få et tip til hvordan min
drop down box på min nylavet hjemmeside kan komme til at virke.

Selve siden bliver oploadet via en internet-udbyder. Drop down
boxen er lavet ved hjælp af java som jeg har fundet her på
nettet.

Når jeg ser min side via preview i Frontpage, linker mine mulige
valg fint hen til den rigtige side. Når jeg så oploader siden,
findes de ikke.
Umiddelbart er det fordi at min link henviser til mit eget drev
hvor siderne ligger gemt, men udfordringen her er så, hvad skal
linket hedde for at finde frem til den rigtige side.
Skal man kende udbyderens servernavn eller....?
Der er ingen problemer hvis jeg har en www-adresse som der skal
linkes til, men når det er mine egne sider fungere det ikke.

Håber nogen kan guide mig og det skal sige at jeg er temmelig
grøn på dette område, så jeg håber ikke ovenstående er alt for
kryptisk eller total et dumt spørgsmål.

Hilsen
Malika

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 01-07-05 08:44

Drop downbokse kan give problemer i forhold til forskellige browsere - det
script, der virker i fx IE virker ikke nødvendigvis i andre browsere.
Brug den mulighed der ligger i FrontPage 2003, hvor du kan lave drop
downbokse let og elegant og som virker overalt.

--
ahw

Fra : Malika

Dato : 01-07-05 20:50

Hej Arne

Du skal have tak for din tilbagemelding, men jeg har allerede lavet drop down
boxe også via FP muligheder og det er ikke der problemet ligger.

Selve box´ene kan jeg godt finde ud af at lave, det er mere at få sat den
rigtige "value" (properties/specify value) ind, så når man vælger en af
mulighederne i boxen, linker den over til den side.

Som tidligere nævnt, virker det hvis jeg vil sende vedkommende videre til en
www-adresse, men da det er mine egne sider man skal rundt på, ved jeg ikke
hvordan linket skal se ud.

Hilsen
Malika

Fra : Klaus

Dato : 01-07-05 21:31

> [...]
> til en
> www-adresse, men da det er mine egne sider man skal rundt på, ved jeg

Prøv at gå ind på din hjemmeside og der vælge rediger med FP. De links
du så lægger i menuen er dem på serveren!
Sådan kom jeg i hvert fald ud over nogle problemer.

Klaus H

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 01-07-05 22:30

Det er meget enkelt - du vil fx linke til side 3, hvor der står ordet
"nedenstående" nederst på siden.
Du går til side 3, markerer ordet "nedenstående" klikker på "indsæt" -
klikker på "bogmærke" og klikker på OK
Dernæst gemmer du siden.
Så går du til siden, hvor du vil oprette en rulleliste , fx side 2 og følger
så følgende retningslinier.

1. gå til formater - opførsel
2. vælg rulleliste
3. i menuen rulleliste - under "valg" skriv fx ordet "valg" (uden
citationstegn) - OK
4. klik på tilføj
5. i boksen "valg" skrives fx side 3
6. i boksen "værdi" (gå til url-adressen, når værdien er valgt) - vælg
gennemse
7. klik på side 3 - klik på bogmærke - klik på "nedenstående"
8.klik OK.

Bemærk: hvis du fremover vil tilføje nye sider med bogmærker vil dette kun
kunne lade sig gøre hvis du dobbeltklikker på rullelisten og klikker på
rediger under "egenskaber for rulleliste" - du skal så manuelt tilføje den
pågældende side med endelsen htm - og tilføje en "havelåge" (#) hvorefter du
skriver det ord på siden, du vil linke til.

Du kunne gøre det samme manuelt ved at klikke på rullelisteboksen og skrive
fx

side3.htm#Nedenstående og erstatte ordet (bogmærket) med et hvilket som
helst andet ord efter "havelågen" og du kan også skrive en helt anden side.
Lad os sige, at du vil linke til side 5 og henvise til ordet "frontpage" - i
boksen: egenskaber for rulleliste (som du altså får frem ved at
dobbeltklikke på den oprindelige boks, får du nu muligheden for at vælge at
skrive ordet "side 5" ved at klikke på tilføj, men nu må du selv skrive
stien.
Du tilføjer altså "side 5" under valg, sætter hak i værdi-feltet, og nu kan
du så skrive:

Side:5.htm#frontpage eller hvilket ord, du nu ønsker at linke til, men husk,
at det pågældende ord, du ønsker at linke til SKAL være markeret som et
bogmærke først.