Websikre farver
Fra : Thygesen

Dato : 30-06-05 13:39

Hvordan kan det være at der er forskel på de 216 websikre farver?

Går man ind på de her to sider vil man se at der er forskel på farverne,
nogen er med det ene sted og ikke det andet sted:
http://www.9am.dk/dokumentation/color.asp
http://www.html.dk/dokumentation/farver/

Med venlig hilsen Christoffer Thygesen

Fra : torp.kde@webspeed.dk

Dato : 30-06-05 14:15

Thygesen wrote:

> [...]
>
> Går man ind på de her to sider vil man se at der er forskel på farverne,
> nogen er med det ene sted og ikke det andet sted:

hej
Prøv at tæl om der er lige mange

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 30-06-05 19:37

Thygesen wrote:

> Hvordan kan det være at der er forskel på de 216 websikre farver?

Det er bare rækkefølgen.

Men hvorfor bekymrer du dig om dem? At holde sig til de 216 farver,
begrænser ens udfoldelsesmuligheder og giver derfor statistisk set et
lidt ringere produkt til alle, der kører med 16bit eller mere på
skærmen.

Dem der kører 8bit får et bedre produkt, men givet at der ikke er mange
tilbage af dem, synes jeg det er en dårlig handel.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Kristian Antonsen

Dato : 30-06-05 21:41

De er blot opstillet forskelligt.
Hvis du altid vil bruge websikre farver, så skriv blot dine HEX-værdier med
med 3 tegn.
fx:

#ff0000 = #f00
#44cc88 = #4c8
#0066cc = #06c

Alle koder du ikke kan skrive på med 3 tegn er ikke websikre.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-06-05 23:03

Kristian Antonsen wrote:

> [...]

> #44cc88 = #4c8
> #0066cc = #06c
>
> Alle koder du ikke kan skrive på med 3 tegn er ikke websikre.

Så enkelt er det nu ikke. Første og sidste eksempel er godt nok på listen
over websikre farver, men det midterste er ikke. Nærmeste websikre farve - i
forhold til midterste eksempel - er #3c9.

For at en farve skal regnes for websikker, skal en af følgende værdier
indsættes for henholdsvis rød, grøn og blå:

0, 3, 6, 9, c, f. Øvrige hexadecimale værdier kan kun bruges til den ene
farve, hvis de to andre er defineret som 0 eller hvis alle tre farver er
samme værdi.

http://hjemmesideskolen.dk/html/256farve.asp

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/