Kattebakke åben/lukket samt update
Fra : Melanie

Dato : 30-06-05 12:56

Nå efter al den snak om kattebakker kom jeg til at tænke på. Hvorfor vælge
en lukket kattebakke frem for en åben? Hvad er det fordellen ved den lukkede
er? Kan forstå på nogen af de andre stråde om emnet at der alligevel skal
fejes kattegrus op fra gulvet ofte.

Mvh Melanie
Ps. Har stadig ikke set Mitzi. Når /hvis vi ser hende igen kommer hun
tilbage til internattet. Det går bare ikke med hende og Misse mere. Nu har
vi gjort alt, så nu håber vi de har plads igen ellers...Jeg har fødselsdsg i
morgen og min mand bad mig kigge på internatetes hjemmeside, for måske jeg
ville have en kat mere. Åhh der var to helt vildt søde killinger. Åhh vi kan
altså bare ikke finde ud af bare at kigge. Må eje! *G* Tja så måske bytter
vi Mitzi med to skønne killinger.

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-05 15:59

"Melanie" <melanie@din_fake_ven.dk> skrev i en meddelelse news:42c3ddc7$0

> [...]
lukkede
> er? Kan forstå på nogen af de andre stråde om emnet at der alligevel skal

I den lukkede bakke, kommer der kun en smule grus ud foran bakken. Ved to af
vores katte kommer der ingen grus med ud. De står altid og skraber håbløst
længe på selve kattelemmen på bakken, og tror at det virker.
Der spildes også lidt grus ved siden af, når vores datter på 5 år tømmer
kattebakke.
Nå ja og så spildes der, hvis hundene i et flabet øjeblik, får stukket deres
små hoveder ind i kattebakken, og slæbt noget med ud. Det er heldigvis
sjældent det sker efterhånden.

Ved de åbne bakker spildes grusset hele vejen rundt, når katten graver og de
er tit meget mindre. I hvert fald er vores to åbne bakker lidt mikro, til en
5 kg.`s kat.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt: Quiz om hunde + galleri

Fra : Ole Jensen

Dato : 30-06-05 19:54

Er de lukkede ikke svære at tømme. Man skal jo have låget af, og det
sidder vel fast på en eller anden måde.

Og kan katten godt være indeni sådan en lukke kasse. Min sidder da tit
med hovedet udenfor når den forretter, og den har da en ret stor bakke.

Og lige en lille sidebemærkning. Når min kat skal bruge bakken og graver
en lille fordybning, som de jo gør, så sætter den sig over hullet, med
det resultat, at den "gør" på toppen af det grus den lige har gravet til
side, hvorved at det havner på toppen eller triller nedad bakken udenfor
hullet.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-05 21:28

"Ole Jensen" <newsplus@oleswebsite.dk> skrev i en meddelelse

> Er de lukkede ikke svære at tømme. Man skal jo have låget af, og det
> sidder vel fast på en eller anden måde.

Det plejer og være meget nemt og lige vippe toppen af, så man kan tømme.
Vores sidder fast bagpå, med en lille sort dims.

> Og kan katten godt være indeni sådan en lukke kasse. Min sidder da tit
> med hovedet udenfor når den forretter, og den har da en ret stor bakke.

Det er nok forskelligt fra kat til kat, hvad de synes bedst om. Da vores
hankat var killing hvæste han af os, hvis vi kiggede på ham, når han sad på
bakken. I dag har han dog ikke de helt store problemer med det.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt: Quiz om hunde + galleri

Fra : Kari Eiffert

Dato : 01-07-05 13:41

> Er de lukkede ikke svære at tømme. Man skal jo have låget af, og det
> sidder vel fast på en eller anden måde.

Hej.

Vi har en gimpet. Den skal bare løftes af, så der er ikke noget fumleri med
med forskellige lukkemekanismer der kan gå i stykker I øvrigt er det nok
en vanesag, som med så meget andet.

Mvh Kari

Fra : fam. Ager

Dato : 30-06-05 17:33

> [...]
> lukkede er? Kan forstå på nogen af de andre stråde om emnet at der
> alligevel skal fejes kattegrus op fra gulvet ofte.

jeg synes at ud over minimalt grus udenfor bakken, så er evt. lugtgener også
minimale ved den lukkede, og jeg har en ide om, at de føler sig lidt mere i
"private omgivelser" i den lukkede. jeg synes iøvrigt ikke at det er noget
at skrive om, hvad der falder over bord af grus... ihvertfald ikke her i
huset.
og så som nævnt, så er de store. de almindelige åbne ville mine monsterkatte
ihvertfald hurtigt have tømt for grus...(-:

mvh. marie

Fra : Carina Kristensen

Dato : 30-06-05 17:53

Jeg synes også at der er mere hyggeligt at kigge på en kattebakke med låg
på..

Fra : tjuhej

Dato : 30-06-05 18:12

> [...]
> vi kan altså bare ikke finde ud af bare at kigge. Må eje! *G* Tja så måske
> bytter vi Mitzi med to skønne killinger.

Vores kat er forholdvis stor af sin alder, og har itidligere haft en lukket
bakke, hvor han hos os har en åben. Og jeg vil sige, at mægden af grus
udenfor bakken er det samme ved den åbne, som ved den lukkede han havde
tidligere. Han er en super-graver, så tilsyneladende var det ligemeget at
den var lukket.

Hvad angår lugtgener har den lukkede ikke nogen fordel frem for den åbne -
af hvad vi ved af erfaring med adskillige katte efterhånden. Det er det grus
man bruger det afhænger af - her hos os i hvert fald - og der må vi sige
"everclean" er ufatteligt effektivt! Det er kun hvis herren ved et uheld
ikke har fået gravet sine efterladenskaber helt til, men eftersom han er en
stor-graver sker det ikke så tit.

Så alt efter hvilken kat man har (om den graver meget eller lidt), tror jeg
man skal vælge bakken. Ikke så meget efter hvad der virker for andre..

Og til det med hyggeligheden; selvfølgelig er det ikke så "hygsomt" med en
kattebakke, men det er da uanset om den er åben eller lukket. og det var vi
jo heldigvis alle sammen indstillet på da vi fik kat. Desuden kan man jo
selv vælge bakkens placering og på den måde undgå - hvis man ønsker det - at
den kommer til at stå et sted hvor der bliver hygget (hvis man ikke finder
den videre hyggelig).

Fra : Kate

Dato : 30-06-05 19:36

"Melanie" <melanie@din_fake_ven.dk> wrote in

> [...]
> fordellen ved den lukkede er? Kan forstå på nogen af de andre
> stråde om emnet at der alligevel skal fejes kattegrus op fra

Faktisk fik jeg min første lukkede bakke af helt andre grunde end de
rengøringsvenlige. Oliwer, forlængst afdød, havde store problemer med
at gå på wc når jeg eller en af de andre katte var indenfor øjesyn. Jeg
lettede ham lidt ved at stille bakken så langt inde bag toilettet som
overhovedet muligt, alligevel kunne det være et problem for ham hvis
han fik øje på mig i sofaen, som dengang stod lige overfor døren, dog
flere meter væk.
Bakken hjalp Oliwer et godt stykke henad vejen og jeg opdagede at jeg
fik noget mindre grus ud på gulvet ved samme lejlighed. Sofie, også
afdød, havde en mani med at grave som en gravko. Dvs. hun stak poten
ned i gruset og så løftede hun det op, så meget af det røg ud på
gulvet. Jeg slipper stadig ikke helt for grus på gulvet for graver gør
de jo, men jeg har mindre mængder end med den åbne. Indrømmet, kun en
af kattene er den samme som dengang og Johan graver ikke helt så
heftigt som de 3 små gør

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Bettina Hansen

Dato : 30-06-05 20:54

Melanie wrote:
> [...]
> er? Kan forstå på nogen af de andre stråde om emnet at der alligevel skal

Hvis man har små børn i huset er det altså fristende for sådan nogle at
grave efter "guld" i en åben kattebakke ;)
Min bror havde også en hund der benyttede kattebakkens indhold som
kosttilskud :-| Ingen af delene er specielt rare at tænke på ;)
Begge problemer løses effektivt med en lukket kattebakke :)

Vi har en kat som graver *meget* i bakken og der ryger betydeligt mindre
grus ud af vores lukkede kasse (som altså også er *stor* og *dyb*) end
der gjorde af den åbne.

Endelig kan man faktisk få pæne lukkede kattebakker (men de er dyre)
eller bygge dem selv så det bliver et møbel man kan være bekendt at have
stående hvor som helst

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Eva Johanne Pedersen

Dato : 30-06-05 22:43

Jeg har også en lukket kattebakke - str. XL - og der ryger lidt grus ud
på måtten udenfor, samt det der sidder under poterne. Det rystes dog
fint af i gangen...

Jeg synes, det er rart med den lukkede model, både pga. gravningen og
formodentlig mindre støv end ved en åben.

Med venlig hilsen
Eva Johanne Pedersen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : tjuhej

Dato : 30-06-05 23:03

> [...]
> lukkede er? Kan forstå på nogen af de andre stråde om emnet at der
> alligevel skal fejes kattegrus op fra gulvet ofte.

vi har en åben bakke, der - som nævnt i den tidligere tråd om kattebakkens
placering - står i vores gang. Vores kat er stor-graver, og der er meget
lidt forskel på mængden af grus der ryger udenfor en åben bakke, i forhold
til en lukket (han har tidligere haft en lukket).
Nogle nævner både lugtgener og støv som en årsag til at vælge den lukkede,
men jeg er tilbøjelig til at være uenig. Vi bruger - også som tidligere
nævnt - "everclean" og det støver slet ikke (eller i hvert fald ufatteligt
lidt!). Derudover holder/bekæmper det lugten bedre end noget andet grus jeg
har prøvet (og har efterhånden en del erfaring).
Desuden fåes "everclean" i forskellige typer, så der er noget for alle
skulle jeg mene. Det er naturligvis dyrere end Netto's, men det er så altså
også så meget bedre.

Og hvad angår det grus der nu måtte ryge ved siden af kattebakken, så har vi
en lille kost og et fejeblad til at "bo" i vores gang, hvor også kattegrus
og skovl til kattebakken bor. Så efter endt rengøring af kattebakken, bliver
der fejet, og det er ren rutine efterhånden, og tager ikke mange sekunder
ekstra.

Dybest set er det vel hvad man selv foretrækker - næst efter hvad katten
helst vil, eftersom nogle katte jo ikke bryder sig om at man kan se dem -
ligesom nogen mennesker har det sådan. Så hvis katten er ligeglad, synes jeg
man skal vælge den type man helst selv vil have dog med de
fordele/ulemper der nu måtte være med dem.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 01-07-05 11:53

In article <42c3ddc7$0$78280$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, Melanie
<melanie@din_fake_ven.dk> wrote:

> Nå efter al den snak om kattebakker kom jeg til at tænke på. Hvorfor vælge
> en lukket kattebakke frem for en åben?

Jeg vil mene at det kommer an på katten - nogen katte foretrækker det
ene, nogen det andet - og måske placeringen. En kat vil måske finde
mere ro i en lukket kattebakke hvis bakken er placeret på et
"overrendt" sted - jeg har f.eks. set hjem, hvor kattebakken stod i
entreen, der var forbindelsen imellem alle rum i lejligheden.

Mine kan ikke lide lukkede bakker - huler er til at sove i! ;)
Jeg foretrækker også åbne bakker. Kattegrus støver, selv det der er
bedst, så jeg har det bedst med at støvet fra gruset ikke er holdt inde
i en hule, hvor katten så skal indånde det koncentreret. At jeg har en
kat med astma gør det selvfølgelig ikke bedre.
Og ja, jeg ved godt at træpillerne vist ikke støver ;) Men jeg har det
altså bedst med at tissetårene kan fjernes fra bakken. Sådan er vi så
forskellige :)

--
Knus fra Ann R