Støj inde fra masten
Fra : Ukendt

Dato : 29-06-05 21:01

Hej,

jeg er ejer af en Najad 34 regattarigget (højere mast), og har problemer med
at det støjer inde i masten når det blæser.
Det er som om masten "slår" ved bestemte vinretninger og hastigheder,
specielt når vinden kommer fra siderne.
Den støj man hører stammer sikkert fra faldene ført inde masten.
Det er uden sejl sat, mislyden kommer.

Riggen er forsynes med 2 undervanter i hver side og 1 topvante over 1
sallingshorn i hver side.
1 forstag der er fæstnet i samme højde som undervanterne.
Derudover bagstag og forstag til rullegenua ført til top af mast.

Jeg har prøvet alverdens justeringer af vanter og stag uden at masten holder
sig i ro.
Er der nogen der har en god ide til hvad jeg kan gøre for at undgå støj fra
masten.

Det skal siges at der flere steder i masten er sprøjtes noget skum ind,
angiveligt for at dæmpe faldenes svingninger i masten.

Mvh.
Bjørn Toftekær

Fra : ThomasB

Dato : 30-06-05 07:02

"Bjørn Toftekær" <btosnabelauni2.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> specielt når vinden kommer fra siderne.

> Den støj man hører stammer sikkert fra faldene ført inde masten.

Du skriver "slår".. hvad betyder det?

Lyder det som noget der slår mod masten?

Fra : Spiff

Dato : 30-06-05 07:50

> [...]
>
> Det skal siges at der flere steder i masten er sprøjtes noget skum ind,
> angiveligt for at dæmpe faldenes svingninger i masten.

Hej Bjørn

Ud fra din beskrivelse så mener jeg, at det du oplever er, at masten står og
rusker i bestemte vindretninger. Det skyldes mastens profil og det
varkum/sug som vinde kan lave bag masten når det blæser. Det sætter masten i
svingninger som forplanter sig til resten af båden. Bliver svingningerne
kraftige nok så begynder faldene også at klappe inde i masten.
Hvis det er faldene der larmer så stram dem op, hvis det er masten der
rusker så er løsningen at ødelægge det sug som vinden skaber omkring masten
ved enten at hejse en eller to fendere op i spiler faldet så de ca. hænger
halvejs oppe. Det bryder vinden og laver tilstrækkelig turbolens til at
suget ikke er stærk nok til at sætte masten i svingninger.
Fenderen skal side tramt og helt tæt på forsiden af masten.

Jeg har også set mere permanente løsninger i form af en T-liste der
limet/nittet fast på hver side af masten, eller en plast fender der er
fastmontert på forsiden af masten ca. 2/3 dele oppe.

Det er nemt at finde den rigtige plasering ved at hæve eller sænke fenderen
indtil masten falder til ro.

Sejler hilsen
Jesper

Fra : Lasse

Dato : 30-06-05 15:18

Hej.

Du skriver, at støjen sikkert kommer fra de fald der er ført inde i masten.

Det kan du udmærket have ret i, jeg har oplevet det samme, og faktisk også
på en Najad. (Selden mast).

Og HVIS det er faldene der står og slår, så hjælper det næppe at du justerer
vanterne. Tværtimod er det en dårlig ide. De skal ikke trimmes efter lyden i
havnen. De skal trimmes, så masten står perfekt.

Mange, tror jeg, begår den fejl, at stramme faldene alt for hårdt op, for at
undgå at de hænger og slasker, og derved larmer. Men faktisk har det hjulpet
os, at løsne faldene, så de hænger slapt inde i masten. Så holder de kæft.

Problemet er der ofte, med både der har rulleforsejl. Fordi så er faldet
hele tiden hevet op - Og det vil sige, at det er en STÅLwire, og ikke den
anden "BLØDE" halvdel af faldet, der er inde i masten. Så prøv evt. at løsne
rullesejlsfaldet, når du ligger i havn. Ka være det hjælper. Men husk og
stram det op igen, inden du sejler ud - Og husk ikke at stram det hårdt op.
Det kan forliget i et rullesejl ikke tåle.

Har i øvrigt aldrig hørt om, at sprøjte skum i masten, for at få den til at
holde kæft? Jeg tænker bare at det kunne være halvfarligt, hvis det rev sig
løs - Så kan det jo ved et uheld kile sig fast, og umuliggøre at få sejlet
ned/op? Bare en tanke...

Held og lykke med at blive fri for larmen!
Lasse